Even een kleine update, vorig jaar heb ik naar alle tevredenheid een Surly Cross Check opgebouwd. Met deze fiets kan ik zowel de clubritjes als bepakte fietsvakanties uit de voeten. Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan en zou ik mijn oude Gazelle in willen ruilen op een volbloed racer.
Een aantal weken geleden heb ik een bikefit laten doen waar een aantal opmerkelijke cijfers uit naar voren kwamen. Deze houding heb ik voor zover mogelijk op de Surly overgezet en dit bevalt uitstekend (alleen het zadel kan niet ver genoeg naar voren).
Opvallend:
- Een BBL van 92.5cm bij een lichaamslengte van 1.85cm
- Bovenlichaam niet echt kort en de reach ook niet (verschil zit dus ergens in m'n nek o.i.d.)
- Zadelterugstand zit erg dicht bij het bb (zie zitbuishoek). Setback in zadelpen is dus niet gewenst, eerder een omgedraaide zadelpen. De statische lichaamsmeting wijkt hier af van de dynamische meting.
- Daardoor korte bovenbuis bij normale reach
- Reach en stack iets hoger dan normaal, maar niet zo extreem als een endurance Specialized Roubaix
- Alleen de stuurbreedte klopt volgens mij niet helemaal op basis van deze meting
De tips van met name Ernie C. voorafgaand aan de bikefit waren dus spot-on!
Nu ben ik rustig aan het orienteren op een fiets die 'perfect' zou passen. Wanneer ik de tabellen vergelijk zou dat de Canyon Endurace CF SL disc kunnen zijn (de velgrem versie heeft een andere geometrie waar ik tussen 2 maten val en deze fiets vindt ik sowieso ook niet mooi). Discs zijn geen pré, maar de rest van de fiets is ook prima afgemonteerd (juiste zadel, stuurpen lengte, aerocockpit, tubeless wielen etc). Ook heb ik in de bergen/afdalingen gemerkt dat een beetje extra remkracht t.o.v. de cantilevers op de Surly geen overbodige luxe is, discs zijn dus geen dealbreaker (ook geen vereiste).
Met de Endurace CF SL zou ik dan volgens mij perfect uit moeten kunnen komen.
- TT is met 568mm iets langer dan in de bikefit, maar de Canyon wordt standaard met een 11cm stuurpen afgeleverd ipv de 12cm in de bikefit
- Seattube angle van 73.5 graden, veel hoger kom je ze niet tegen
- Stack van 604 (geen idee of dit inclusief of exclusief topcap is, anders met aero topcap a 8mm perfect) dus minimale spacers nodig om op 612 uit te komen
- VCLS 2.0 zadelpen is verstelbaar met -25mm of -13mm setback (S15), anders vervangen voor de VCLS zadelpen met -2mm of +10mm setback (S14).
De Rose, Bianchi en eventueel 2x zo dure BMC Roadmachine behoren eventueel ook nog tot de mogelijkheden, maar lijken om verschillende redenen 'minder passend'.
Hebben jullie nog tips m.b.t. de aanschaf van de Canyon of zijn er eventueel andere modellen die nog beter kunnen passen?