Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano stopt met tripples

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7926
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 jul 2015 18:26

Woefdram schreef:Naast de racefiets heb Ik ook een trekking/randonneurfiets met racestuur en STI. Dat is nu 3x10 Ultegra met een XT cassette en een XT achterderaillieur. Als de racetriples verdwijnen wordt dat lastig lijkt me.
Vriend: dan was, is en zal er altijd nog Stronglight zijn!

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2288
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 17 jul 2015 18:57

Kweetet, ik ben meer bezorgd over triple STI handels.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7926
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 jul 2015 19:30

voorlopig geen zorgen, vriend!

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 18 jul 2015 19:58

Spaceship schreef:
tommeke14 schreef:Tripels zijn er om op te drinken :)
Eindelijk iemand die het snapt :D
Helemaal mee eens en waarom is het een ramp dat Shimano stopt met triple? Kunnen ze die van mij overnemen ik ben hem zat. :lol:
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 18 jul 2015 20:01

tommeke14 schreef:Tripels zijn er om op te drinken :)
En het smaakt ook nog heel goed :)
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8499
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 18 jul 2015 20:16

Sweety2008 schreef:Helemaal mee eens en waarom is het een ramp dat Shimano stopt met triple? Kunnen ze die van mij overnemen ik ben hem zat. :lol:
Nu had ik het gevoel dat jij graag had dat mensen rekening met jou en je gevoelens houden en nu reageer je: als het mij niet raakt, dan geeft het allemaal niet. Smiley helpt voor mij even niet.
En dan nu maar wat kattiger: ik mag geen triple meer kunnen kopen, omdat jij niet kunt schakelen. En je komt er nog wel achter dat ook jij eens zult zuchten omdat je geen triple hebt. Of ga je nu ook gelijk een 11sp. kopen? Dubbel of Compact?

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 18 jul 2015 21:33

Dit hoort natuurlijk volledig in het onderwerp triple of compact. Maar ik zie toch echt wel voordelen voor de triple. Na 3 avondjes rekenen had ik bijna voor een compact gekozen. Ik kon tenslotte in het bereik wat ik graag wilde hebben een redelijk mooi oplopende reeks maken met een 11 sp. Maar als ik dan in een klim van voorblad wissel, moet ik redelijk veel bijschakelen op mijn achtertandwielen. Bovendien vraag ik me af of een 11sp ketting tijdens het mishandelen op de lange ritten (lange ritten, betekent vaak toch meer vervuiling zonder dat ik ga poetsen halverwege) net zo duurzaam is als een 10sp ketting. En ik merkte dat ik met mijn snelheid vaak vrij veel op de overgang groot naar klein blad zou rijden.

Nu rij ik afhankelijk van waar ik fiets bijna op een vast voorblad. Randonneurstochten, middenblad, wil ik harder rijden, grote blad, zit in in de heuvels, kleine blad. En achter heb ik een mooi oplopende cassette. Dus als shimano stopt met triple, dan zoek ik verder :) Heerlijk toch als je kan kiezen wat bij je rijstijl past.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 18 jul 2015 23:48

Jans schreef:
Sweety2008 schreef:Helemaal mee eens en waarom is het een ramp dat Shimano stopt met triple? Kunnen ze die van mij overnemen ik ben hem zat. :lol:
Nu had ik het gevoel dat jij graag had dat mensen rekening met jou en je gevoelens houden en nu reageer je: als het mij niet raakt, dan geeft het allemaal niet. Smiley helpt voor mij even niet.
En dan nu maar wat kattiger: ik mag geen triple meer kunnen kopen, omdat jij niet kunt schakelen. En je komt er nog wel achter dat ook jij eens zult zuchten omdat je geen triple hebt. Of ga je nu ook gelijk een 11sp. kopen? Dubbel of Compact?
Daar ben ik nog niet over uit of het een dubbel of compact word.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7926
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 jul 2015 23:53

Los van de onjuiste bewering (terwijl hij/zij beter had moeten weten) van TS over Shimano's triples, merk ik op dat Campagnolo zowel in de jaren '80 van de vorige eeuw en nogmaals in de eerste jaren van de huidige eeuw gestopt is met de productie van triple crankstellen. Desondanks maken ze ze weer sinds enige jaren. Waarom? Omdat er vraag naar is.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8499
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 jul 2015 07:49

@Sweety Begrijp je mijn reactie niet, of wil je het niet begrijpen. Je komt hier regelmatig vertellen hoe moeilijk je het hebt, je man begrijpt je niet, Op school werd je niet begrepen. En nu zijn er mensen die het jammer vinden als Shimano zou stoppen met triples en je reageert doodleuk van, wat kan mij het schelen, ik wil zo'n rotding toch niet. Dus het geeft niet dat anderen dat vervelend zouden vinden, alleen maar omdat jij niet goed schakelt?
En naar de argumenten luister je weer niet, zoals je steeds laat blijken dat argumenten er bij jou helemaal niet toe doen. Ik krijg meer het gevoel dat je niet gezien wilt worden met een triple, omdat het niet "hoort". Een triple zou voor mietjes zijn. Ik ga zo lekker een eindje fietsen, met mijn triple over colletjes in het Zuid-Franse landschap en zal me er bewust van zijn dat ik blij ben met mijn triple. :D

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7926
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 jul 2015 07:52

En Sweety neemt een aanloop naar de ophaalbrug... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 19 jul 2015 11:32

@Jans jij moet toch zelfs weten of je een triple gebruikt of niet maar ik vind het ondingen het schakelen gaat heel stroef en die van mij had altijd de neiging om op het kleinste blad te knallen en dit vind ik dus niet zo geweldig. Ik trap dan namelijk bijna in het luchtledige en heb moeite om mijn evenwicht te houden.
Misschien heb jij dit niet maar ik vind dit uitermate vervelend en daarom wil ik geen triple meer.
Ik heb ook nooit gezegd dat een triple voor mietjes is.
En nog iets tussen mijn man en mij is het weer helemaal goed gekomen hin gaat in de herfst een trainingskamer voor mij inrichten kompleet met Tacx rollentrainer.
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie