Pagina 4 van 4

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 14 okt 2014 00:27
door haaldoor
gaisdergerman schreef:Die cx crank is ook behoorlijk prijzig (149+80 voor het blad).

Ik ga nu gewoon voor een enkel blad en x9 derailleur. Er laten een paar onderdelen op zich wachten. Kan waarschijnlijk begin november vertellen hoe het bevalt.
Wow dat lijken wel Campa prijzen. Ik dacht 149 crank + blad.

Die X9 werkt met SRAM 22 wegshifters?

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 14 okt 2014 10:49
door gaisdergerman
Zo te zien wel.

https://www.sram.com/sram/mountain/tech ... -actuation

edit: zie de red shifters er niet bij staan. Volgens mij is de techniek exact hetzelfde als van force/rival. Maar wellicht verstandig om dit vooraf goed uit te zoeken.

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 14 okt 2014 11:52
door amclassic-fan
biker1947 schreef: De nieuwste achterderailleurs voor 1x 11 lijken dat euvel te verminderen door verhoging van de veerspanning waarmee de derailleur de ketting strak houdt.
Hoe zou in vredesnaam die veerspanning iets te maken moeten hebben met de ketting aan de bovenkant van het blad? Een hogere veerspanning kan voorkomen dat de ketting met gestuiter verderop van het blad afvalt, maar bovenop doet 't echt niets significants.

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 11 dec 2014 15:13
door gaisdergerman
Inmiddels heb ik de set-up gemonteerd. Het duurde erg lang voordat ik mijn linker remgreep binnen had. Zal binnenkort een foto maken.

Heb nog wel een vraag. Ik heb een compact fsa slk light crank. Het blad is momenteel aan de buitenzijde gemonteerd. Nu zie ik dat sommige hem aan de binnenkant monteren en andere aan de buitenkant.

Wanneer heb ik waarschijnlijk de beste kettinglijn? Kan dit zo met het blote oog lastig bepalen (weet overigen ook niet zeker of hij aan de binnenzijde gaat passen).

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 02 feb 2016 15:54
door Einstein
Even een update over mijn single blad, narrow wide. Inmiddels heb ik nu al 1000 km gereden met dit blad en de ketting is er nog niet afgelopen ook niet als de ketting helemaal schuin stond.

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 02 feb 2016 17:22
door klimmer
gaisdergerman schreef:Heb nog wel een vraag. Ik heb een compact fsa slk light crank. Het blad is momenteel aan de buitenzijde gemonteerd. Nu zie ik dat sommige hem aan de binnenkant monteren en andere aan de buitenkant.

Wanneer heb ik waarschijnlijk de beste kettinglijn? Kan dit zo met het blote oog lastig bepalen (weet overigen ook niet zeker of hij aan de binnenzijde gaat passen).
Blote oog, nee, dat hoeft toch niet. Meten is weten, of te wel "de meter weet alles"! Mik eens op een kettinglijn van 42-45 mm.
Binnen of buitenzijde montage is met één kettingblad niet critisch. Je hebt geen schakelhulpen (nodig). En een uitstekend bladboutje zit niet in de weg. Probeer het allebei uit en kies voor de positie die het soepelst schakelt.

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 10 nov 2016 10:32
door Einstein
Hoe zijn de ervaringen tot nu toe wat slijtage van ketting betreft?

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 10 nov 2016 14:00
door klimmer
Slijtage? Eigenlijk niet opgelet. Bovendien ben ik van one by nine overgestapt naar one by ten.

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 10 nov 2016 14:03
door Einstein
klimmer schreef:Slijtage? Eigenlijk niet opgelet. Bovendien ben ik van one by nine overgestapt naar one by ten.
Ketting zou toch sneller gaan slijten ivm de schuine lijn?

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 11 nov 2016 01:19
door klimmer
Ja, dat is de theorie. Maar ik heb geen meetgegevens.
Tegenover de veronderstelde meer slijtage van de ketting staat dat het schakelen van het ene naar het andere kettingblad bij voorderailleur naar mijn idee ook aardig wat vergt van de ketting, maar vooral van de alu kettingbladen. Die wordt in een "one by" situatie gespaard. In geld uitgedrukt zou die slijtage nog wel eens duurder kunnen zijn.

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 11 nov 2016 07:23
door Einstein
klimmer schreef:Ja, dat is de theorie. Maar ik heb geen meetgegevens.
Tegenover de veronderstelde meer slijtage van de ketting staat dat het schakelen van het ene naar het andere kettingblad bij voorderailleur naar mijn idee ook aardig wat vergt van de ketting, maar vooral van de alu kettingbladen. Die wordt in een "one by" situatie gespaard. In geld uitgedrukt zou die slijtage nog wel eens duurder kunnen zijn.
Daar zou je inderdaad gelijk ik kunnen hebben. Aan de andere kant is het ook weer zo dat er per rit niet zo vaak geschakeld wordt met de voor- als met de achterderailleur.