Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
haaldoor
- Forum-lid
- Berichten: 1323
- Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02
haaldoor
14 okt 2014 00:27
gaisdergerman schreef:Die cx crank is ook behoorlijk prijzig (149+80 voor het blad).
Ik ga nu gewoon voor een enkel blad en x9 derailleur. Er laten een paar onderdelen op zich wachten. Kan waarschijnlijk begin november vertellen hoe het bevalt.
Wow dat lijken wel Campa prijzen. Ik dacht 149 crank + blad.
Die X9 werkt met SRAM 22 wegshifters?
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
14 okt 2014 11:52
biker1947 schreef:
De nieuwste achterderailleurs voor 1x 11 lijken dat euvel te verminderen door verhoging van de veerspanning waarmee de derailleur de ketting strak houdt.
Hoe zou in vredesnaam die veerspanning iets te maken moeten hebben met de ketting aan de bovenkant van het blad? Een hogere veerspanning kan voorkomen dat de ketting met gestuiter verderop van het blad afvalt, maar bovenop doet 't echt niets significants.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’

-
gaisdergerman
- Forum-lid
- Berichten: 2990
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
gaisdergerman
11 dec 2014 15:13
Inmiddels heb ik de set-up gemonteerd. Het duurde erg lang voordat ik mijn linker remgreep binnen had. Zal binnenkort een foto maken.
Heb nog wel een vraag. Ik heb een compact fsa slk light crank. Het blad is momenteel aan de buitenzijde gemonteerd. Nu zie ik dat sommige hem aan de binnenkant monteren en andere aan de buitenkant.
Wanneer heb ik waarschijnlijk de beste kettinglijn? Kan dit zo met het blote oog lastig bepalen (weet overigen ook niet zeker of hij aan de binnenzijde gaat passen).
-
Einstein
- Forum-lid HC
- Berichten: 4398
- Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
- Locatie: Zuidholland
Einstein
02 feb 2016 15:54
Even een update over mijn single blad, narrow wide. Inmiddels heb ik nu al 1000 km gereden met dit blad en de ketting is er nog niet afgelopen ook niet als de ketting helemaal schuin stond.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
-
klimmer
- Forum-lid HC
- Berichten: 8010
- Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
- Locatie: Geleen
klimmer
02 feb 2016 17:22
gaisdergerman schreef:Heb nog wel een vraag. Ik heb een compact fsa slk light crank. Het blad is momenteel aan de buitenzijde gemonteerd. Nu zie ik dat sommige hem aan de binnenkant monteren en andere aan de buitenkant.
Wanneer heb ik waarschijnlijk de beste kettinglijn? Kan dit zo met het blote oog lastig bepalen (weet overigen ook niet zeker of hij aan de binnenzijde gaat passen).
Blote oog, nee, dat hoeft toch niet. Meten is weten, of te wel "de meter weet alles"! Mik eens op een kettinglijn van 42-45 mm.
Binnen of buitenzijde montage is met één kettingblad niet critisch. Je hebt geen schakelhulpen (nodig). En een uitstekend bladboutje zit niet in de weg. Probeer het allebei uit en kies voor de positie die het soepelst schakelt.
-
Einstein
- Forum-lid HC
- Berichten: 4398
- Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
- Locatie: Zuidholland
Einstein
10 nov 2016 10:32
Hoe zijn de ervaringen tot nu toe wat slijtage van ketting betreft?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
-
klimmer
- Forum-lid HC
- Berichten: 8010
- Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
- Locatie: Geleen
klimmer
10 nov 2016 14:00
Slijtage? Eigenlijk niet opgelet. Bovendien ben ik van one by nine overgestapt naar one by ten.
-
Einstein
- Forum-lid HC
- Berichten: 4398
- Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
- Locatie: Zuidholland
Einstein
10 nov 2016 14:03
klimmer schreef:Slijtage? Eigenlijk niet opgelet. Bovendien ben ik van one by nine overgestapt naar one by ten.
Ketting zou toch sneller gaan slijten ivm de schuine lijn?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
-
klimmer
- Forum-lid HC
- Berichten: 8010
- Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
- Locatie: Geleen
klimmer
11 nov 2016 01:19
Ja, dat is de theorie. Maar ik heb geen meetgegevens.
Tegenover de veronderstelde meer slijtage van de ketting staat dat het schakelen van het ene naar het andere kettingblad bij voorderailleur naar mijn idee ook aardig wat vergt van de ketting, maar vooral van de alu kettingbladen. Die wordt in een "one by" situatie gespaard. In geld uitgedrukt zou die slijtage nog wel eens duurder kunnen zijn.
-
Einstein
- Forum-lid HC
- Berichten: 4398
- Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
- Locatie: Zuidholland
Einstein
11 nov 2016 07:23
klimmer schreef:Ja, dat is de theorie. Maar ik heb geen meetgegevens.
Tegenover de veronderstelde meer slijtage van de ketting staat dat het schakelen van het ene naar het andere kettingblad bij voorderailleur naar mijn idee ook aardig wat vergt van de ketting, maar vooral van de alu kettingbladen. Die wordt in een "one by" situatie gespaard. In geld uitgedrukt zou die slijtage nog wel eens duurder kunnen zijn.
Daar zou je inderdaad gelijk ik kunnen hebben. Aan de andere kant is het ook weer zo dat er per rit niet zo vaak geschakeld wordt met de voor- als met de achterderailleur.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein