Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

wat te drinken en eten?

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 19 aug 2014 15:36

@Tracing_nl je eet of brand nooit je eigen spieren op!!

Er is een ander topic waar jij volgens mij vandaag ook op gereageerd hebt, waar dit uitgebreid besproken wordt. Je kunt in uiterste gevallen grotere hoeveelheden energie uit eiwitten halen, maar dat betekend niet dat je een hap uit je spieren haalt! Een Europeaan van 75 Kg eet ongeveer zo'n 75-150 gram eiwitten per dag, daarnaast zitten door het hele lichaam eiwitten, hormonen, dna, enz. Die opgebouwd en afgebroken kunnen worden, als deze vrijkomen kunnen die ook als energie gebruikt worden. Een bord spaghetti eee je op, je spieren niet.

Jij wilt geen duurtraining op 15km/uur doen ;) Die duurtrainingen zorgen voor een goede basis, je moet die snelheid loslaten. Als jij beter wordt door op 15 per uur te rijden en de rest op 20 per uur niet, waarom zou je het dan niet doen? Die basis is belangrijk!

Ook schema's kun je heel goed in een groep doen! Veel wielrenners trainen te hard en denken alleen beter te worden door nog harder te trainen. Als de groep in de trainingen gelooft, wordt je er met zijn allen beter van. Het is dan ook makkelijker om 20 te rijden met tegenwind, maar nu dwalen we van het onderwerp af ;)

Theo D.
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 jul 2014 16:22

Theo D. 19 aug 2014 15:37

@alan Uiteraard gaan je eerder over op vetverbranding als het alternatief van koolhydraten niet voor handen is.
Iedere sporter heeft dus die lactaat productie nodig!.
Met een lactaat van 16+ begin je niks..
Je begint te hyperventileren en behalve de pijn heb je continu drang om te plassen.

Voor mij was een koolhydraatarm dieet een eye-opener en eindelijk een mogelijkheid om aan mijn conditie te werken.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 19 aug 2014 15:51

@RMB

- Je gebruikt alleen nog koolhydraten..... Het aantal Kcal op hoge intensiteit komt dus alleen uit koolhydraten!

- Je hebt grotere hoeveelheden ATP nodig, dus er moeten grotere hoeveelheden koolhydraten op een sneller tempo geleverd worden. In plaats van 50 in 10 sec heb je 100 nodig in 5 sec. Dit zijn slechts fictieve cijfers.

Snelheid is overigens afstand/ tijd;) Als je snelheid x tijd doet krijg je afstand;)

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 19 aug 2014 16:02

@Theo d Koolhydraten zijn geen alternatief. Koolhydraten zijn de voornaamste brandstof voor een sporter!

Je doet duurtrainingen met vetverbranding, een beetje intensiteit kan alleen met koolhydraten!

Met een lactaat waarde van 16mmol/l ben je niet aan je conditie aan het werken! Als je die al gehaald hebt, heb je jezelf helemaal kapot gemaakt! Dat doe je alleen als je de Keuteberg voluit oprijdt, of in mijn sport 100m vrije slag! Dat doet echt pijn, dan stap je niet van je fiets, dan val je eraf!

Ik denk dat een koolhydraat-arm dieet jouw ogen voor de werkelijkheid gesloten hebben. Je hebt altijd verkeerd en te hard getraind (la 16+), door koolhydraat arm te eten heb je jezelf afgeremd. Je kon de intensiteit niet meer halen, waardoor je in je vetverbranding bent gaan trainen en aan je basis hebt gewerkt.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 19 aug 2014 16:06

Theo D. schreef: Voor mij was een koolhydraatarm dieet een eye-opener en eindelijk een mogelijkheid om aan mijn conditie te werken.
Hoe dat zo? Als je daarbij af en toe ook nog eens met hoge intensiteit traint dan is je spierglycogeen voorraad zeer beperkt en kun je wellicht wel lang en langzaam sporten en op vetverbranding rijden maar met hoge intensiteit is het kaarsje snel uit.

Heb je wel eens aan carbo loading gedaan dan weet je hoe belabberd het voelt. Zo ongeveer een hongerklop van 3 of meer dagen :o Je lijkt ook snel af te vallen als je je spierglycogeen reduceert maar dat is misleidend aangezien glycogeen opgeslagen wordt met ongeveer 3 delen water ( http://ajcn.nutrition.org/content/56/1/292S.full.pdf )
Alan Smeets schreef: Ik denk dat een koolhydraat-arm dieet jouw ogen voor de werkelijkheid gesloten hebben. Je hebt altijd verkeerd en te hard getraind (la 16+), door koolhydraat arm te eten heb je jezelf afgeremd. Je kon de intensiteit niet meer halen, waardoor je in je vetverbranding bent gaan trainen en aan je basis hebt gewerkt.
Dat lijkt het meest aannemelijk inderdaad.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 19 aug 2014 17:06

Ik weet helaas niet veel van goede voeding en sport, alleen proefondervindelijk. Er zijn twee dingen die ik niet moet verwaarlozen en dat is koolhydraten en ijzer, verse groenten en fruit. Als ik per ongeluk een aantal dagen achter elkaar te weinig van deze dingen binnen heb gekregen dan merk ik dat meteen. Als in; dan kom ik helemaal niet meer vooruit.
Bovendien is het in mijn prachtige zeeuwse land vaak niet te doen om 3 uur met een lage hartslag te fietsen. Dan val ik met een flukse tegenwind namelijk om, en ik weiger om 15km/uur te gaan fietsen.
Dat herken ik wel. In en rond de Zuid-Hollandse eilanden staat de ventilator ook altijd aan, ik zou graag willen weten hoe ik dan een rondje op lage intensiteit moet fietsen en ook weer thuis komen. Ok...ik kan natuurlijk 3 uur lang met de wind mee richting een station in een andere stad fietsen en dan met de trein naar huis... :mrgreen:
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 19 aug 2014 17:15

Alan Smeets schreef:Snelheid is overigens afstand/ tijd;) Als je snelheid x tijd doet krijg je afstand;)
Dat weet ik, maar ik ging in op deze opmerking:
Alan Smeets schreef: Op hogere intensiteiten heb je wel meer en sneller koolhydraten nodig dus dan verbrand je meer Kcal.
- Je had het over 'snelheid waarmee je koolhydraten nodig hebt' en niet over 'fietssnelheid' lijkt me.
- Tevens zeg je 'meer koolhydraten nodig'. Het ging dus over de totale hoeveelheid koolhydraten die ik verstook.
- Tijd is trainingsduur.

Wat ik dus bedoelde was:
'De snelheid waarmee je koolhydraten verbruik' x 'De tijd dat je die koolhydraten aan het verbruiken bent' = 'De totale hoeveelheid koolhydraten die ik nodig heb'

Dit om aan te tonen dat
Alan Smeets schreef: heb je wel meer en sneller koolhydraten nodig
niet klopt, maar dat je hierbij ook je trainingsduur mee moet nemen.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 19 aug 2014 18:34

TumTumTum schreef:
Bovendien is het in mijn prachtige zeeuwse land vaak niet te doen om 3 uur met een lage hartslag te fietsen. Dan val ik met een flukse tegenwind namelijk om, en ik weiger om 15km/uur te gaan fietsen.
Dat herken ik wel. In en rond de Zuid-Hollandse eilanden staat de ventilator ook altijd aan, ik zou graag willen weten hoe ik dan een rondje op lage intensiteit moet fietsen en ook weer thuis komen. Ok...ik kan natuurlijk 3 uur lang met de wind mee richting een station in een andere stad fietsen en dan met de trein naar huis... :mrgreen:
Gewoon rustig fietsen en er schijt aan hebben dat je 15km/u rijdt! Zo moeilijk is dat niet, kost alleen wat schaamte als je door werkelijk iedereen ingehaald wordt, maar als je daar eenmaal doorheen bent....
(En je richting slim kiezen. Als het een westenwind is, rij je van noord naar zuid).

Theo D.
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 jul 2014 16:22

Theo D. 20 aug 2014 09:02

Alan Smeets schreef:
Met een lactaat waarde van 16mmol/l ben je niet aan je conditie aan het werken! Als je die al gehaald hebt, heb je jezelf helemaal kapot gemaakt! Dat doe je alleen als je de Keuteberg voluit oprijdt, of in mijn sport 100m vrije slag! Dat doet echt pijn, dan stap je niet van je fiets, dan val je eraf!
Was dat maar waar.. een redelijk sprintje hardlopen zou voldoende zijn geweest.
Maar ik herken dan ook wel het 'te hard en verkeerd trainen' zoals je dat beschrijft.

@zorro,

Ik heb nooit aan carbo loading gedaan maar ben dan ook geen top sporter of atleet.
Een hongerklop van 3 dagen heb ik nooit ervaren, wel een kleintje na goed 2 uur fietsen maar dat zal in geen vergelijking zijn.


Ik fiets inderdaad niet harder of sneller, wel langer en constanter maar ben minder snel uitgeput, buiten adem, of uitgehongerd. Natuurlijk ben ik bewuster anders gaan sporten, een beetje 'kip-ei' verhaal waarschijnlijk, wat als ik eerder bewuster was gaan trainen? Het zet me in elk geval aan tot denken en zal eens ranzig aan de bammetjes o.i.d voor ik weer op de fiets stap ;)

thnx :mrgreen:

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 20 aug 2014 15:51

Theo D. schreef: Het zet me in elk geval aan tot denken en zal eens ranzig aan de bammetjes o.i.d voor ik weer op de fiets stap ;)
Overdrijf het zeker ook weer niet, als je helemaal met een opgeblazen gevoel op de fiets zit, is het ook niet bepaald bevorderlijk. Het voelt niet comfortabel, en er zal meer bloed naar je darmen moeten om die lading te kunnen verwerken. Beter kan je de avond van te voren ruim, maar niet overdadig, eten (pasta/rijst/aardappelen), dan geef je je spieren ook de mogelijkheid de glycogeen op te bouwen.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 23 aug 2014 15:47

Vicenza schreef: Beter kan je de avond van te voren ruim, maar niet overdadig, eten (pasta/rijst/aardappelen), dan geef je je spieren ook de mogelijkheid de glycogeen op te bouwen.
Ah, vandaar dat ik in heuvel / bergachtig Noord-Italie veel beter fiets dan in het vlakke Noordholland!

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 23 aug 2014 15:51

Alan Smeets schreef:
Drinken is van teveel factoren afhankelijk. Water is voldoende, maar heeft bij grotere hoeveel heden ook een diuretisch effect.

Eindelijk 's iemand anders die man & paard noemt.

Plaats reactie