Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rare hoge hartslag

Criterion
Forum-lid

Criterion 19 aug 2014 13:25

Zoals KiloWatt ook al aangeeft, als je precies wilt weten hoe het zit kun je het beste een inspanningstest doen met ECG bij een SMA. (In sommige ziektenkostenverzekeringen zit dit in het aanvullende pakket.)
Trek Domane ; Orbea Terra

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 19 aug 2014 13:34

Dank. Ik ga wel in overleg met de fysiotherapeut.

HarrieG1970
Forum-lid

HarrieG1970 20 aug 2014 15:24

Het uitgangspunt van 220 min je leeftijd klopt zelden. Vaak ligt dat hoger. Boven de 200 is als je nog long bent en wel voluit gaat niet uitzonderlijk.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 21 aug 2014 12:50

EmPeHa schreef:Snap er niks van. Dit weekend voor het eerst met een hartslagmeter begonnen om eens te weten waarop ik gewoonlijk fiets. Met een beetje tegenwind zit ik zo aan 200. Lijkt mij niet echt de bedoeling. :? Ik ben overigens 42.
Kan makkelijk,ik de gek december 2012 test gedaan max hfr 179 nu tijdens een rit max 196 hfr. gem over 3,5 uur 103 km met 1038hm heel veel wind 164 hfr oftewel 89% van max hfr gereden met als max hfr ingegeven waarde van 186hfr en ik ben 46 jaar jong.
Rustpols niet gemeten bij test door sma op papendal.
Conclusie waardes fluctueren nogal bij mij en je bent en blijft een mens.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

louise
Forum-lid
Contact

louise 21 aug 2014 17:39

HarrieG1970 schreef:Het uitgangspunt van 220 min je leeftijd klopt zelden.
Ja, want even ter contrast: ik ben net als TumTumTum een vrouw van bijna 50 en ook ik kom uit inspanningstests als jonge blom van minstens 20 jaar jongen, qua conditie, dus ook heel goede scores die buiten de tabel vallen. Maar mijn omslagpunt en maximale hartslag liggen maar liefst zo'n 25 slagen lager, op 153 respectievelijk 163 ongeveer. Zo veel kan het verschillen, en zo weinig zegt '220 min je leeftijd' dus.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 22 aug 2014 11:09

Bedoel je 25 slagen lager dan die van mij?

Btw, ik heb nu een paar keer bewuster met hartslagzones gefietst en op gelet. Het zou idd best wel kunnen dat ik ook de klassieke fout om te hard te stampen (oa in mijn amechtige pogingen sommige veel te snelle mannen bij te houden ;) )
Aan de andere kant is het ook zo dat als ik onder een Hf van 120 moet blijven ik beter kan gaan hardlopen, dan leg ik meer kilometers af. Bij mij lijkt <135 echt al herstel te zijn. Geen idee of dat goed of slecht is.

Ook wel eens hardlopen gedaan met een hartslagmeter, ik had dat ding toen net en ik wou zien of ie het deed. :) Maar dan zit ik zo boven de 170...terwijl ik op de fiets dan toch wel op een enorm verzet de Brienenoordbrug op moet of zoiets.

Heb van een aardig forumlid het boek van Joe Friel in PDF gekregen, dat ben ik nu aan het bestuderen. Ik moet zeggen, ik vind het knap ingewikkelde materie. Maar als je beter weet hoe je lichaam werkt kan je natuurlijk wel effectiever werken aan sterker worden.
Nou ja...work in progress...

Afbeelding
Veni. Vidi. Fietsie.

louise
Forum-lid
Contact

louise 22 aug 2014 13:16

TumTumTum schreef:Bedoel je 25 slagen lager dan die van mij?
Ja.

Waarom zou je onder een hartslag van 120 moeten of willen blijven? Onder D1 is hersteltraining, en dat is bij jou dus onder de 135. Dat is niet goed of slecht, dat is gewoon hoe jouw lichaam werkt. Juist daarvoor bepaal je die zones. (Onder de 120 is voor mij hersteltraining, maarja, bij mij liggen die zones natuurlijk allemaal veel lager).

En bij hardlopen is je hartslag hoger dan bij fietsen, over de hele linie, dus je trainingszones ook (ongeveer +8, maar ook dat varieert van persoon tot persoon).

Ik ben ook met Friel in de weer, trouwens, en vind ook dat hij het ingewikkeld maakt, ja, en het blijft toch altijd doorsnee/algemeen, dus lastig om naar je eigen specifieke situatie te vertalen.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Plaats reactie