Alles over vakanties op én met de fiets

Alpenbrevet 2014

lobur57
Forum-lid

lobur57 07 aug 2014 19:48

Nog maar 23 startplaatsen beschikbaar!

ebleek
Forum-lid

ebleek 09 aug 2014 18:46

Was nipt! Had geboekt via enroute maar deze hadden geen eenpersoonsplekken meer. Toen zelf deze week nog ingeschreven via organisatie en ook nog een hotel in Meiringen kunnen regelen :)
Ik heb trouwens nog plek voor 1 persoon in de auto dus er kan eventueel nog iemand meerijden.

ebleek
Forum-lid

ebleek 09 aug 2014 19:29

Ik heb ook meer moeite met de Kruisberg dan met een alpencol ;)

method1.1
Forum-lid

method1.1 18 aug 2014 13:44

Veel succes mannen! Hopen op goed weer. En pas op voor de Nufenen, als je je daar forceert ga je dat nog een hele dag voelen (weet ik uit ervaring :) )

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 18 aug 2014 19:06

th0m schreef:Zelf een vraagje dan, de meeste arbeid is uiteraard al verricht maar voor diegenen die de Platinum al eens hebben uitgefietst: wat voor trainingen deed je en hoeveel kilometers ong in de laatste paar weken (of uren)? En hoe lang waren de langste tochten?
Zie deze vraag nu pas. Vorig jaar een weekje naar de Alpen geweest met het volgende schema:
- Zaterdag: reisdag naar Frankrijk.
- Zondag: granfondo Les Deux Alpes.
- Maandag: reisdag naar Hasliberg (Meiringen).
- Dinsdag: fietstochtje 80km/2100hm. Engstlensee, Brünigpass. We hadden meer willen fietsen, maar het begon hard te regenen.
- Woensdag: fietstochtje 87km/2000hm. Grosse Scheidegg (heel rustig in lage hartslag) en Beatenberg.
- Donderdag: fiets poetsen en luieren.
- Vrijdag: startnummer halen en luieren.
- Zaterdag: Alpenbrevet.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

lobur57
Forum-lid

lobur57 22 aug 2014 13:05

Over een paar uurtjes alvast naar Meiringen.... Zin an!

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 22 aug 2014 13:07

lobur57 schreef:Over een paar uurtjes alvast naar Meiringen.... Zin an!
Welke afstand ga je rijden?
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

lobur57
Forum-lid

lobur57 22 aug 2014 15:14

Herman_N schreef:
lobur57 schreef:Over een paar uurtjes alvast naar Meiringen.... Zin an!
Welke afstand ga je rijden?
Wordt mijn eerste alpenbrevet en zowiezo de eerste keer over 3 passen, dus de silbertour

lobur57
Forum-lid

lobur57 23 aug 2014 23:06

Het weer was bar en boos. Op de Grimsel en Susten alleen maar dichte mist en op de Susten ook regen erbij. Temperaturen boven slechts 2 tot 4 graden. Les geleerd, voortaan ook beenstukken en extra handschoenen meenemen :)
In ieder geval toch de Silbertour volbracht in 10 uur en 18 minuten.
Happy!

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 24 aug 2014 00:29

lobur57 schreef:Het weer was bar en boos. Op de Grimsel en Susten alleen maar dichte mist en op de Susten ook regen erbij. Temperaturen boven slechts 2 tot 4 graden. Les geleerd, voortaan ook beenstukken en extra handschoenen meenemen :)
In ieder geval toch de Silbertour volbracht in 10 uur en 18 minuten.
Happy!
Mooi man, goede prestatie. Gefeliciteerd! Maar deze brute tocht vraagt wel om een uitgebreid verslag. Ik kan niet wachten.....

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 24 aug 2014 09:53

lobur57 schreef:...In ieder geval toch de Silbertour volbracht in 10 uur en 18 minuten.
Happy!
Proficiat! 't Is sowieso een hele 'tour' (prestatie) en dan ook ook nog met zult weer. Jammer van dat weer, want het is er zo ontzettend mooi fietsen als het zonnig is, dus mis je met slecht weer toch ook weer een boel. Maar, petje af hoor!
'By the way', zelf had ik de afgelopen weken ook graag weer eens in die contreien willen fietsen, doch vanwege het weer zijn we maar in de Provence blijven plakken. Dat is waarschijnlijk toch niet zo'n slechte beslissing geweest ;).
60 x Ventoux

th0m
Forum-lid

th0m 24 aug 2014 18:37

Verslagje mijnerzijds:

Donderdag aangekomen, we verbleven boven in Hasliberg. Maten met wie ik was hadden nog weinig in de bergen gefietst (ikzelf ook niet heel veel) dus konden het niet laten om toch even te fietsen de dag voor het Brevet. Enfin, uiteindelijk de Grosse Scheidegg en nog een klim vanuit Hasliberg gedaan, bij elkaar 1700hm. Veel gestopt onderweg maar gaat je toch niet in de koude kleren zitten. Weer vrijdag was prima, niet te warm maar wel droog en zonnig. Zaterdag ochtend toch een lichte keelontsteking en wat verkouden aan de start helaas. Me redelijk optimistisch bij het vak 24kmh neergezet vanuit de optiek de "zuigende werking" vh peloton mee te maken. Dit viel toch aardig tegen en ik merkte dat ik al vroeg te hard aan het fietsen was. Complete beklimming in de mist gehuld maar de Grimsel kende ik al, ik kwam niet meer voor het uitzicht (al is het leuker als dat er wel is uiteraard). Jasje aan, bus vullen en door. Net na de bevoorrading plots de mist voorbij en toch nog het magnifieke uitzicht op de Furka. Rechtsaf richting Ulrichen en Nufenen. Dit is gewoon een zware klim die je niet op reserve kunt doen. Lichtste tandje en dan nog steeds kun je niet lekker draaien. En ondanks dat ie maar 14km is duurt ie maar, zonder de laatste paar km maar enige respijt te bieden. Bovengekomen wist ik twee dingen: de tijdslimiet in Airolo voor platinum ga ik zeker halen, en mijn rug gaat het niet nog 200km volhouden op deze manier. Dus toen wel hard afgedaald maar beneden ruim de tijd genomen, hier scheen de zon zelfs en kon de thermo uit. Dus gekozen om er een "leuke" dag van te maken. Gotthard was veel wind tegen en de kasseitjes vond ik er toch niet heel goed bij liggen. Ik greep de klim aan om afentoe wat tempoversnellingkjes in te zetten, wat lui uit mn wiel te rijden en mezelf een beetje te vermaken. Door de wind en kou duurde het toch allemaal wat langer dan verwacht, ik bleef maar bochten zien als ik naar boven keek! Eenmaal boven de thermo weer aan en het jasje, achteraf gezien had ik de beenstukken toen beter ook al aan kunnen doen (ik was s ochtends vroeg al begonnen met overschoenen aan), de afdaling was met een poolwind tegen en in Andermatt heb ik echt een halve liter bouillon gedronken alvorens ik een beetje warm was. Alle kleding aangetrokken die ik had en richten Susten. Na wat wegwerkzaamheden konden we eindelijk beginnen. Begin Susten was steiler dan ik me herinnerde, daarna was ie wat beter. Begin redelijk rustig gedaan, daarna wat meer tempo gemaakt. 1 kerel zat een paar km in mn wiel toen ie vertelde dat ik een goed tempo reed wat hij net kon bijhouden, waarna ik uiteraard een tandje bij schakelde om te kijken of ie dat ook nog aan kon. Op de Susten ook weer veel mist, hier alleen afentoe armstukken en thermo op/afgestroopt om de warmte te reguleren. Boven meer neerslag en een natte afdaling, dit was zeer koud. Geen idee qua temperatuur maar had geen gevoel meer in mn handen. Laatste 6km vd afdaling toch weer redelijk drooggefohnd en toen maar als een malle gaan bijtrappen om het warm te krijgen. Dat laatste pukkeltje nog opgeknald en binnen. Fietstijd was 8h23 voor de 173km, denk alles bij elkaar een uurtje gestopt voor voedsel en opwarmen. Voor platinum toch meer leren klimmen, en voor de Nufenen een tandje erbij hebben.

Plaats reactie