Pagina 4 van 4
Re: Achter een brommer fietsen?
Geplaatst: 08 jan 2014 17:51
door 53x11
scepticus schreef:amclassic-fan schreef:
Wat is die 'snelheid' dan volgens jou?
Micro-intervallen.
Zelfs al zul je er qua HF niks van merken kan ik me indenken dat je achter de brommert op spierniveau andere (grotere) motor units gebruikt, de recrutering iets anders is etc.
Door de hoge snelheid is de kinetische energie veel hoger. Daardoor zal de fiets relatief veel minder afremmen als je even stopt met trappen. Dat voelt heel anders. Net zoals met harde wind tegen fietsen heel anders voelt, ook al die je dat met 100 rpm
Re: Achter een brommer fietsen?
Geplaatst: 09 jan 2014 11:17
door bve
53x11 schreef:
Door de hoge snelheid is de kinetische energie veel hoger. Daardoor zal de fiets relatief veel minder afremmen als je even stopt met trappen. Dat voelt heel anders. Net zoals met harde wind tegen fietsen heel anders voelt, ook al die je dat met 100 rpm
Hoe hoger de snelheid, des te harder je afremt als je stopt met trappen. Wat bedoel je met relatief?
Re: Achter een brommer fietsen?
Geplaatst: 09 jan 2014 13:00
door amclassic-fan
Die luchtweerstand valt juist wel mee als je achter een brommer rijdt, terwijl je kinetisch energie onafhankelijk daar van is.
Dat de belasting net iets anders is voor je spieren kan ik wel inkomen. Maar dat zegt nog niets over de effectiviteit van 't geheel. Ik heb nog nooit een fatsoenlijk onderzoek gezien waarbij een groep wielrenners achter de brommer ging trainen en een controle groep alleen blokken training ging doen bijv.
De koers wordt in Nederland gemaakt door wie 't langst op de kant kan harken of 't hardst in wind kan rijden, niet door micro acceleraties.
Re: Achter een brommer fietsen?
Geplaatst: 09 jan 2014 13:45
door scepticus
bve schreef:
Hoe hoger de snelheid, des te harder je afremt als je stopt met trappen. Wat bedoel je met relatief?
amclassic-fan schreef:Die luchtweerstand valt juist wel mee als je achter een brommer rijdt, terwijl je kinetisch energie onafhankelijk daar van is.
We vergelijken natuurlijk 2 situaties waarin je een gelijk gemiddeld
vermogen trapt (laten we zeggen 300 Watt), alleen in de ene situatie (bergop) is de weerstand (kracht) heel hoog en de snelheid heel laag in de andere situatie (brommer) is de snelheid heel hoog en de weerstand (kracht) heel laag.
Het
vermogen geleverd door de zwaartekracht (klimmen) resp luchtweerstand (brommer) is is beide situaties natuurlijk weer gelijk (-300 Watt in dit geval).
Dus stel je stopt gedurende 1 seconde met trappen dan verlies je in beide situaties 300 Joule aan kinetische energie. (ook weer niet helemaal precies natuurlijk, wie modelleert het ff in MatLab?)
Alleen omdat de kinetische energie kwadratisch oploopt met de snelheid verlies je, als je bij 50 km/uur 300 Joule kinetische energie verliest, minder snelheid dan wanneer je bij 10 km/uur 300 Joule kinetische energie verliest.
Dus achter de brommer rem je absoluut al minder af, en relatief natuurlijk helemaal veel minder.
amclassic-fan schreef:
Dat de belasting net iets anders is voor je spieren kan ik wel inkomen. Maar dat zegt nog niets over de effectiviteit van 't geheel.
Nee maar het lijkt toch alleszins logisch om specifiek te trainen.
amclassic-fan schreef:
Ik heb nog nooit een fatsoenlijk onderzoek gezien waarbij een groep wielrenners achter de brommer ging trainen en een controle groep alleen blokken training ging doen bijv. .
Ik ook niet.
Maar ik heb ook nog nooit een fatsoenlijke gerandomiseerde, geblindeerde studie gezien waarin 200 wielrenners de Tour de France reden, waarbij er 100 epo krijgen en 100 een placebo.

Re: Achter een brommer fietsen?
Geplaatst: 09 jan 2014 14:08
door 53x11
Prima uitleg @scepticus. Een andere manier om dit te snappen is dat bij fietsen achter de brommer de weerstandskracht lager is (dat volgt onder andere uit het feit dat de snelheid hoger is maar het vermogen gelijk blijft. Vermogen = kracht x snelheid). Als je ineens stopt met trappen, dan is je vertraging bij fietsen achter een brommer dus lager (2e wet v Newton, F = m*a).
Wat betreft het nut van het fietsen achter een brommer: kwa gevoel lijkt het heel erg op fietsen in een peleton natuurlijk. Vanuit de hypothese dat training specifiek dient te zijn en gezien het feit dat, zeker tijdens NLse koersen, een renner een flink deel van de wedstrijd in het peleton zal rijden, is trainen achter een brommer misschien best verstandig.
Persoonlijk ben ik ook niet zo'n fan van uitlaatgassen ademen, en leg ik mijn solo-kilometers het liefst geheel op eigen kracht af. Ik pak eigenlijk alleen een brommertje mee bij harde wind tegen, als ik van A naar B moet fietsen (dus geen uitzicht op wind mee) en als ik de indruk heb dat brommertbestuurder er geen problemen mee heeft.
scepticus schreef:Dus stel je stopt gedurende 1 seconde met trappen dan verlies je in beide situaties 300 Joule aan kinetische energie. (ook weer niet helemaal precies natuurlijk, wie modelleert het ff in MatLab?)
In principe geen probleem (ODEsolver anyone?), alleen zit ik nu juist ff hier om een korte pauze van Matlab te nemen

Re: Achter een brommer fietsen?
Geplaatst: 09 jan 2014 14:14
door amclassic-fan
@Scepticus. Maar de situatie in de koers dat de snelheid hoog is, maar je volledig uit de wind zit is nu niet 't kritieke moment in de koers, maar juist het deel waar je kan recupereren.
In de klassiekers gaat 't om 't moment dat 't op de kant gaat. Of je dan nog genoeg vermogen kan rijden langs de waaier op te rijden, zodat je een plekje in de waaier kunt veroveren. Dat komt meestal neer op minimaal 1 tot een aantal minuten een hoog vermogen kunnen leveren.
Op 't moment dat je in de waaier zit is 't alleen voorop een kwestie van ff vermogen leveren als je in de wind en natuurlijk als je achteraan weer naar voren moet.
Re: Achter een brommer fietsen?
Geplaatst: 22 apr 2018 20:21
door mao
Iemand enig idee waarop je moet letten bij een aanschaf van een brommer om achter te trainen.
Re: Achter een brommer fietsen?
Geplaatst: 22 apr 2018 20:50
door scepticus
Uitlaatgassen (tweetakt, viertaks of electrisch) en de positie van de uitlaat (al is dat aan te passen)
En je wilt er eigenlijk wel eentje die minstens 60 haalt.
Re: Achter een brommer fietsen?
Geplaatst: 22 apr 2018 21:05
door Orlok
scepticus schreef: ↑22 apr 2018 20:50
Uitlaatgassen (tweetakt, viertaks of electrisch) en de positie van de uitlaat (al is dat aan te passen)
En je wilt er eigenlijk wel eentje die minstens 60 haalt.
Haha, een paar jaar terug reed ik ergens bij Zeist achter een scooter. Laat er nou een paar agenten snelheidscontroles op het fietspad aan het uitvoeren. De scooter moest aan de kant en ik mocht door rijden.

Re: Achter een brommer fietsen?
Geplaatst: 22 apr 2018 21:49
door mao
scepticus schreef: ↑22 apr 2018 20:50
Uitlaatgassen (tweetakt, viertaks of electrisch) en de positie van de uitlaat (al is dat aan te passen)
Uitlaaat gassen is wel een dingetje,
Uitgaande dat je een meter hoger zit en met 50km vooruit gaat, zou je denken dat je ‘schone’ lucht in ademt...
Re: Achter een brommer fietsen?
Geplaatst: 22 apr 2018 22:28
door scepticus
Tenzij die uitlaatgassen rond gaan wervelen in het zog van de brommer.
Dan zou je eigenlijk de uitlaat 30cm willen verlengen naar opzij zodat de rook niet in het zog blijft hangen.