Door de hoge snelheid is de kinetische energie veel hoger. Daardoor zal de fiets relatief veel minder afremmen als je even stopt met trappen. Dat voelt heel anders. Net zoals met harde wind tegen fietsen heel anders voelt, ook al die je dat met 100 rpmscepticus schreef:Micro-intervallen.amclassic-fan schreef: Wat is die 'snelheid' dan volgens jou?
Zelfs al zul je er qua HF niks van merken kan ik me indenken dat je achter de brommert op spierniveau andere (grotere) motor units gebruikt, de recrutering iets anders is etc.
Achter een brommer fietsen?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Hoe hoger de snelheid, des te harder je afremt als je stopt met trappen. Wat bedoel je met relatief?53x11 schreef: Door de hoge snelheid is de kinetische energie veel hoger. Daardoor zal de fiets relatief veel minder afremmen als je even stopt met trappen. Dat voelt heel anders. Net zoals met harde wind tegen fietsen heel anders voelt, ook al die je dat met 100 rpm
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Die luchtweerstand valt juist wel mee als je achter een brommer rijdt, terwijl je kinetisch energie onafhankelijk daar van is.
Dat de belasting net iets anders is voor je spieren kan ik wel inkomen. Maar dat zegt nog niets over de effectiviteit van 't geheel. Ik heb nog nooit een fatsoenlijk onderzoek gezien waarbij een groep wielrenners achter de brommer ging trainen en een controle groep alleen blokken training ging doen bijv.
De koers wordt in Nederland gemaakt door wie 't langst op de kant kan harken of 't hardst in wind kan rijden, niet door micro acceleraties.
Dat de belasting net iets anders is voor je spieren kan ik wel inkomen. Maar dat zegt nog niets over de effectiviteit van 't geheel. Ik heb nog nooit een fatsoenlijk onderzoek gezien waarbij een groep wielrenners achter de brommer ging trainen en een controle groep alleen blokken training ging doen bijv.
De koers wordt in Nederland gemaakt door wie 't langst op de kant kan harken of 't hardst in wind kan rijden, niet door micro acceleraties.
bve schreef: Hoe hoger de snelheid, des te harder je afremt als je stopt met trappen. Wat bedoel je met relatief?
amclassic-fan schreef:Die luchtweerstand valt juist wel mee als je achter een brommer rijdt, terwijl je kinetisch energie onafhankelijk daar van is.
We vergelijken natuurlijk 2 situaties waarin je een gelijk gemiddeld vermogen trapt (laten we zeggen 300 Watt), alleen in de ene situatie (bergop) is de weerstand (kracht) heel hoog en de snelheid heel laag in de andere situatie (brommer) is de snelheid heel hoog en de weerstand (kracht) heel laag.
Het vermogen geleverd door de zwaartekracht (klimmen) resp luchtweerstand (brommer) is is beide situaties natuurlijk weer gelijk (-300 Watt in dit geval).
Dus stel je stopt gedurende 1 seconde met trappen dan verlies je in beide situaties 300 Joule aan kinetische energie. (ook weer niet helemaal precies natuurlijk, wie modelleert het ff in MatLab?)
Alleen omdat de kinetische energie kwadratisch oploopt met de snelheid verlies je, als je bij 50 km/uur 300 Joule kinetische energie verliest, minder snelheid dan wanneer je bij 10 km/uur 300 Joule kinetische energie verliest.
Dus achter de brommer rem je absoluut al minder af, en relatief natuurlijk helemaal veel minder.
Nee maar het lijkt toch alleszins logisch om specifiek te trainen.amclassic-fan schreef: Dat de belasting net iets anders is voor je spieren kan ik wel inkomen. Maar dat zegt nog niets over de effectiviteit van 't geheel.
Ik ook niet.amclassic-fan schreef: Ik heb nog nooit een fatsoenlijk onderzoek gezien waarbij een groep wielrenners achter de brommer ging trainen en een controle groep alleen blokken training ging doen bijv. .
Maar ik heb ook nog nooit een fatsoenlijke gerandomiseerde, geblindeerde studie gezien waarin 200 wielrenners de Tour de France reden, waarbij er 100 epo krijgen en 100 een placebo.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Prima uitleg @scepticus. Een andere manier om dit te snappen is dat bij fietsen achter de brommer de weerstandskracht lager is (dat volgt onder andere uit het feit dat de snelheid hoger is maar het vermogen gelijk blijft. Vermogen = kracht x snelheid). Als je ineens stopt met trappen, dan is je vertraging bij fietsen achter een brommer dus lager (2e wet v Newton, F = m*a).
Wat betreft het nut van het fietsen achter een brommer: kwa gevoel lijkt het heel erg op fietsen in een peleton natuurlijk. Vanuit de hypothese dat training specifiek dient te zijn en gezien het feit dat, zeker tijdens NLse koersen, een renner een flink deel van de wedstrijd in het peleton zal rijden, is trainen achter een brommer misschien best verstandig.
Persoonlijk ben ik ook niet zo'n fan van uitlaatgassen ademen, en leg ik mijn solo-kilometers het liefst geheel op eigen kracht af. Ik pak eigenlijk alleen een brommertje mee bij harde wind tegen, als ik van A naar B moet fietsen (dus geen uitzicht op wind mee) en als ik de indruk heb dat brommertbestuurder er geen problemen mee heeft.
Wat betreft het nut van het fietsen achter een brommer: kwa gevoel lijkt het heel erg op fietsen in een peleton natuurlijk. Vanuit de hypothese dat training specifiek dient te zijn en gezien het feit dat, zeker tijdens NLse koersen, een renner een flink deel van de wedstrijd in het peleton zal rijden, is trainen achter een brommer misschien best verstandig.
Persoonlijk ben ik ook niet zo'n fan van uitlaatgassen ademen, en leg ik mijn solo-kilometers het liefst geheel op eigen kracht af. Ik pak eigenlijk alleen een brommertje mee bij harde wind tegen, als ik van A naar B moet fietsen (dus geen uitzicht op wind mee) en als ik de indruk heb dat brommertbestuurder er geen problemen mee heeft.
In principe geen probleem (ODEsolver anyone?), alleen zit ik nu juist ff hier om een korte pauze van Matlab te nemenscepticus schreef:Dus stel je stopt gedurende 1 seconde met trappen dan verlies je in beide situaties 300 Joule aan kinetische energie. (ook weer niet helemaal precies natuurlijk, wie modelleert het ff in MatLab?)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@Scepticus. Maar de situatie in de koers dat de snelheid hoog is, maar je volledig uit de wind zit is nu niet 't kritieke moment in de koers, maar juist het deel waar je kan recupereren.
In de klassiekers gaat 't om 't moment dat 't op de kant gaat. Of je dan nog genoeg vermogen kan rijden langs de waaier op te rijden, zodat je een plekje in de waaier kunt veroveren. Dat komt meestal neer op minimaal 1 tot een aantal minuten een hoog vermogen kunnen leveren.
Op 't moment dat je in de waaier zit is 't alleen voorop een kwestie van ff vermogen leveren als je in de wind en natuurlijk als je achteraan weer naar voren moet.
In de klassiekers gaat 't om 't moment dat 't op de kant gaat. Of je dan nog genoeg vermogen kan rijden langs de waaier op te rijden, zodat je een plekje in de waaier kunt veroveren. Dat komt meestal neer op minimaal 1 tot een aantal minuten een hoog vermogen kunnen leveren.
Op 't moment dat je in de waaier zit is 't alleen voorop een kwestie van ff vermogen leveren als je in de wind en natuurlijk als je achteraan weer naar voren moet.
Haha, een paar jaar terug reed ik ergens bij Zeist achter een scooter. Laat er nou een paar agenten snelheidscontroles op het fietspad aan het uitvoeren. De scooter moest aan de kant en ik mocht door rijden.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Tenzij die uitlaatgassen rond gaan wervelen in het zog van de brommer.
Dan zou je eigenlijk de uitlaat 30cm willen verlengen naar opzij zodat de rook niet in het zog blijft hangen.
Dan zou je eigenlijk de uitlaat 30cm willen verlengen naar opzij zodat de rook niet in het zog blijft hangen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
