Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Schwalbe one tubeless

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 30 jun 2014 09:52

Dat zou je niet zeggen na 3500-4000km, bij mij zien de Schwalbe Ultremo Tubeless 23mm er net zo uit, echter nu pas cq. al na 1175km met een gemiddelde van 30,85 km/u. ;) Ik moet wel zeggen dat ik meestal al na 2500- 3000km nieuwe banden monteer omdat deze volgens mij dan al zijn versleten en heb mij altijd al verbaast dat andere tot wel "10.000" km of meer met banden kunnen rijden. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

JasperGR
Forum-lid

Gebruikersavatar JasperGR 30 jun 2014 10:05

Begrijp ik t nou goed dat de ultremo's van jou er nu al zo uit zien? Dat gemiddelde maakt niks uit. Ja ik mis de wear indicatoren op deze band, want nu is t voor mij een raadsel wanneer ik ze moet wisselen.

Edit op t vorige bericht. Heb het nog even nagekeken en ik heb er circa 5000 mee gereden ;)
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 30 jun 2014 10:09

Ja, dat klopt. Wat dat gemiddelde betreft maakt het wel degelijk uit of je band wel of niet hard slijt, tenslotte brengt de band d.m.v. de frictie jouw krachten over op het wegdek en daar slijt uiteindelijk je band van.

JasperGR
Forum-lid

Gebruikersavatar JasperGR 30 jun 2014 10:16

Oke maar dan klopt t dat de schwalbe One duurzamer is, want mijn gemiddelde ligt hoger ;p
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 30 jun 2014 10:35

Dat is een samenhangsel van zoveel factoren:
- bandendruk: lage druk geeft meer slijtage
- gewicht berijder: zwaardere rijder geeft meer slijtage
- velgbreedte: als een band erg smal valt geeft dat meer slijtage
- wegdek: slechtere wegen geven meer slijtage
- route: hoe meer bochten je rijdt hoe meer de banden slijten

JasperGR
Forum-lid

Gebruikersavatar JasperGR 30 jun 2014 10:43

Gerboon dat is inderdaad een betere opsomming van de oorzaken. Maar de slijtage is naar mijn mening zeer netjes en ze zijn zeker aan te raden!
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 30 jun 2014 10:51

JasperGR schreef:Oke maar dan klopt t dat de schwalbe One duurzamer is, want mijn gemiddelde ligt hoger ;p
Nou ja, ik ben dan wel benieuwd wanneer ik dan de Schwalbe One Tubeless heb gemonteerd - denk pas over een paar maanden - deze zich in verhouding tot de Ultremo presteert. Persoonlijk vind ik de Ultremo toch wel snel slijten, hoewel de voorband in het midden van het loopvlak nog wel enigsinds de fabricageribbel toont, dus nog niet vierkant is gesleten zoals de achterband. Verder vertoont de Ultremo, maar dat is m.i. wel normaal, veel inkervingen van scherpe steentjes o.i.d. :|
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 30 jun 2014 10:57

Gerboon schreef:Dat is een samenhangsel van zoveel factoren:
- bandendruk: lage druk geeft meer slijtage
- gewicht berijder: zwaardere rijder geeft meer slijtage
- velgbreedte: als een band erg smal valt geeft dat meer slijtage
- wegdek: slechtere wegen geven meer slijtage
- route: hoe meer bochten je rijdt hoe meer de banden slijten
Ben het volledig met jouw eens, maar uiteindelijk de belangrijkste factor: als jij geen kracht zet op de pedalen en alleen maar zgn. freewheelt zullen de banden niet of nauwelijks slijten hoor. ;)

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 30 jun 2014 12:20

Orlok schreef:...Verder vertoont de Ultremo, maar dat is m.i. wel normaal, veel inkervingen van scherpe steentjes o.i.d. :|
Frappant, dat ik daar bij mijn Ultremo's nog helemaal niets van constateer. Ik schreef daar in mijn laatste verslagje nog over:
Le Grimpeur schreef:...Alhoewel ik hier al veel over wegen met allerlei losliggend gruis en zo heb gereden, valt het mij op dat de Schwalbe Ultremo ZX tubeless banden helemaal nog geen sneetjes of kerfjes vertonen :)...
En die banden hebben er toch al ruim 1120 km op zitten, waarvan 720 km op Franse wegen.
60 x Ventoux

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 30 jun 2014 13:29

Ja, dat heb ik ook van jouw gelezen maar heb daar verder geen aandacht aan besteed, tot gisteren want toen reed ik voor het eerst lek. Een vreemde gewaarwording om de plotseling op een een zachte band te rijden. Ik zei nog tegen een toevallige wielrenner waarmee ik samen reed "het is een tubeless met latex dus moet kunnen" maar moest toch stoppen om wat CO2 lucht bij te pompen. Bij thuiskomst de band goed geïnspecteerd, maar kon het lek niet vinden en toen viel mij wel op dat er toch wel veel kerfjes en sneetjes in de Ultremo achterband zaten. Ben dan ook wel benieuwd of dat met de Schwalbe One Tubeless ook zo zal zijn, volgens @Wiliertoerist dus wel. Toch raar dat wij het allemaal verschillend ervaren.
Wiliertoerist schreef:...Ik merk wel dat de Schwalbe One erg makkelijk steentjes op pakt en er daardoor aardig wat scheurtjes in het oppervlak ontstaan. Ik rijd relatief veel stukjes met slecht tot erg slecht asfalt. De lagere bandspanning zal hier ook wel aan mee werken...
Zelf rijd ik in Nederland alleen maar op fietspaden en soms op de weg. Dat is heel wat anders dan in Frankrijk met al die steenslag "gravillons" (heb zelf 10 jaar in Frankrijk gewoond). :)

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 30 jun 2014 22:14

Ik ben er niet over verbaasd maar de one tubeless geeft ook bij mij eerder kleine scheurtjes. Terwijl de gewone ultremo dit niet heeft. Ik moet wel zeggen dat ik de one voor klimmen gebruik en dat zijn nu met deze alleen ardennen ritten klimmen en dalen, dat is wel zoals de engelse dat zeggen "hard on the tires"

Een tublessband zal waarschijnlijk veel zachter zijn qua samenstelling hoe kan een band van 300 gram anders zo soepel zijn. Het is bij mij overigens niet extreem.

druk verlies bij een lek is normaal zeker bij deze hoge bandspanningen. Op de mtb heb ik ook wel eens dat ik denk band zacht en die zie ik dat ie ergens lek is gegaan en is er bv een halve bar ontsnapt. Hangt ook af van de hoeveelheid vloeistof. In een mtb band rijd ik met 90ml volgens mij, maar nog nooit geprobeerd moet 45ml in een raceband wel volstaan. Zeker in een schwalbe, dat zijn geen dorstige banden. Conti, s bv zuigen de vloeistof nog al snel op.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 01 jul 2014 10:52

wasbeer2006 schreef:druk verlies bij een lek is normaal zeker bij deze hoge bandspanningen. Op de mtb heb ik ook wel eens dat ik denk band zacht en die zie ik dat ie ergens lek is gegaan en is er bv een halve bar ontsnapt. Hangt ook af van de hoeveelheid vloeistof. In een mtb band rijd ik met 90ml volgens mij, maar nog nooit geprobeerd moet 45ml in een raceband wel volstaan. Zeker in een schwalbe, dat zijn geen dorstige banden. Conti, s bv zuigen de vloeistof nog al snel op.
Volgens mij heb ik veel meer druk verlies geleden dan gedacht omdat ik uiteindelijk bijna op de velgranden reed, mijns inziens dus meer dan 2 of misschien wel 3 bar drukverlies van de 7bar normale tubeless bandenspanning voor mijn +90kg.

Volgens Stans's volstaat 60ml in een mtb band en 30ml in een raceband.

Plaats reactie