Lange benen, geen spacertoren
Als je die 545mm echt wilt aan houden komt alleen de Ace 52cm in de buurt, dat is volgens mij de enige comfortfiets waar de balhoofdbuis ook bij de kleinere maten vrij hoog blijft. Of je moet voor een custom frame gaan.
Ik denk wel dat het mogelijk moet zijn om een passende fiets te vinden maar heel groot is de keuze niet. In principe moet een bovenbuis van 565mm die de meeste comfortracers in "jouw" maat hebben nog wel te doen zijn. Je moet dan wel goed naar de details gaan kijken. Een luiere stuurbuishoek brengt je stuur ietsje dichter naar je toe, een paar spacers geven ook een kortere reach (een frame met een gelijke bovenbuis en een kortere balhoofdbuis geeft bij een gelijke stuurhoogte een kortere zit). Zo kun je misschien nog een half centimetertje winst pakken. Hier kun je daar een beetje mee spelen:http://www.brightspoke.com/t/bike-stem-calculator.html
Misschien is er ook nog winst te halen door een stuur met een kortere reach te nemen. Welk stuur heb je nu?
Ik denk wel dat het mogelijk moet zijn om een passende fiets te vinden maar heel groot is de keuze niet. In principe moet een bovenbuis van 565mm die de meeste comfortracers in "jouw" maat hebben nog wel te doen zijn. Je moet dan wel goed naar de details gaan kijken. Een luiere stuurbuishoek brengt je stuur ietsje dichter naar je toe, een paar spacers geven ook een kortere reach (een frame met een gelijke bovenbuis en een kortere balhoofdbuis geeft bij een gelijke stuurhoogte een kortere zit). Zo kun je misschien nog een half centimetertje winst pakken. Hier kun je daar een beetje mee spelen:http://www.brightspoke.com/t/bike-stem-calculator.html
Misschien is er ook nog winst te halen door een stuur met een kortere reach te nemen. Welk stuur heb je nu?
Campagnolo Ultra Dork
Volgens mij kom je met zowel de Ace als de Synapse ruim boven het maximale budget uit van 2500€ als je er een goede wielset bij moet kopen. TS geeft aan een goede wielset te willen.Ernie C. schreef:Een 7.0 in maatje L met 1 of 2 mooie wielsets zou inderdaad ook een optie kunnen zijn. Nadeel vind ik wel de goedkope uitstraling van het frame maar functioneel zal er niet veel mis mee zijn.flymara schreef:Canyon Roadlite al 7.0. heb je nog een flink budget over voor een setje mooie wielen +finetuning en zit je nog onderin je (ruime) prijsrange.
1800€ uitgeven aan een Roadlite met Ultegra 6800 en een Fulcrum 3 wielset of
2800€ aan een Synapse met Ultegra 6800 en Aksiums. (bron= http://www.wieleke.be/pages/nl/info/362 ... -3199.html) ?
Smaken verschillen, ikzelf hecht op dit moment meer waarde aan functionaliteit dan uitstraling. TS moet zelf bepalen wat hij belangrijk vind aan een fiets en uberhaupt hoeveel een fiets mag kosten.
Dat gezegd hebbende, ze zijn wel erg mooi. Zowel de Ace als de Synapse!
Beide modellen zijn ook met 105 te krijgen. De Ace in Nederland alleen maar zelfs, deze kost nu tussen de 1500 en de 1800 euro en zijn ook nog steeds in een maat 54 te krijgen. En ook de Synapse 105 heb ik al voor 1600 euro gezien. Dan hou je dus geld over voor een goede wielset.
De Prorace Nemesis (of Rimonta Zonda) XL zou ook nog een leuk alternatief kunnen zijn. Een hele luie zitbuishoek dus lekker kort en zelf de kleuren kunnen bepalen. Ook met Utegra 6800 mix nog binnen het budget, met full Ultegra ga je er iets overheen.
Verder mag je bij de meeste fietsen nog wel een procentje of 10 aftrekken van de adviesprijs.
De Prorace Nemesis (of Rimonta Zonda) XL zou ook nog een leuk alternatief kunnen zijn. Een hele luie zitbuishoek dus lekker kort en zelf de kleuren kunnen bepalen. Ook met Utegra 6800 mix nog binnen het budget, met full Ultegra ga je er iets overheen.
Verder mag je bij de meeste fietsen nog wel een procentje of 10 aftrekken van de adviesprijs.
Campagnolo Ultra Dork
Hoe aantrekkelijk de Ace en de Synapse ook zijn; ik neig toch naar de krenterige benadering. Het comfort dat carbon oplevert is in mijn asfaltpolder onbelangrijk; het gaat me echt alleen maar om de geometrie. Voor mij geldt dus (bij deze fiets) hoe stijver hoe beter. En dan vind ik bracket stijfheid veel minder interessant dan strak stuurgedrag. Helaas - maar ook erg begrijpelijk - ben ik voor comfortracers nog geen stijfheidsvergelijkendetests tegen gekomen. Voor het overgrote deel van de markt is de dempende (flexibele) kwaliteit van dit soort fietsen immers van groot belang.
Als het om het mooie gaat ben ik toch veel meer een staal-man: Somec, Carrera enzovoort.
Erg leuk om te merken dat mijn mening over mijn volgende fiets zo is veranderd; ik had nooit aan een comfortfiets gedacht..
Als het om het mooie gaat ben ik toch veel meer een staal-man: Somec, Carrera enzovoort.
Erg leuk om te merken dat mijn mening over mijn volgende fiets zo is veranderd; ik had nooit aan een comfortfiets gedacht..
De dempende kwaliteit van de Ace t.o.v. een Roubaix of Domane valt nog best tegen (of mee). Mijn ervaring is wel dat carbon fietsen over het algemeen strakker sturen dan aluminium exemplaren.
Maar ik zou in jouw geval (en het mijne ook als ik nog eens een nieuwe fiets zou kopen) een stalen frame op maat laten maken bij b.v. Mercian van Reynolds 853 o.i.d. dan heb je voor 1300 euro een frame dat stijf genoeg is voor in de polder en je wordt ook nog eens blij van het uiterlijk.

Maar ik zou in jouw geval (en het mijne ook als ik nog eens een nieuwe fiets zou kopen) een stalen frame op maat laten maken bij b.v. Mercian van Reynolds 853 o.i.d. dan heb je voor 1300 euro een frame dat stijf genoeg is voor in de polder en je wordt ook nog eens blij van het uiterlijk.

Campagnolo Ultra Dork
Ik weet niet of ik hier blij van zou worden.....Ernie C. schreef:Maar ik zou in jouw geval (en het mijne ook als ik nog eens een nieuwe fiets zou kopen) een stalen frame op maat laten maken bij b.v. Mercian van Reynolds 853 o.i.d. dan heb je voor 1300 euro een frame dat stijf genoeg is voor in de polder en je wordt ook nog eens blij van het uiterlijk.
No way dat zo'n niet oversized stalen frame stijf is, het rijdt prima maar stijf; nee.Ernie C. schreef:De dempende kwaliteit van de Ace t.o.v. een Roubaix of Domane valt nog best tegen (of mee). Mijn ervaring is wel dat carbon fietsen over het algemeen strakker sturen dan aluminium exemplaren.
En dan ook nog staal voor 1300€....., moet je wel echt gek op staal zijn.
Ik ben gek op oud staal als het geen drol kost maar zeker niet voor zulke bedragen, dan bestel ik meteen custom titanium in China.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald
853 OS is ook mogelijk en dat zal niet veel minder stijf zijn dan aluminium (andere kleuren ook
) Zeker als je niet op zoek bent naar de fiets met de hoogste bracketstijfheid moet het voldoende zijn.
De prijs vind ik zeer schappelijk voor custom staal en in ieder geval beter dan 1500 euro voor een Chinees plastieken frame. Ik heb ook liever Europees vakmanschap dan Chinese massaproductie.
De prijs vind ik zeer schappelijk voor custom staal en in ieder geval beter dan 1500 euro voor een Chinees plastieken frame. Ik heb ook liever Europees vakmanschap dan Chinese massaproductie.
Campagnolo Ultra Dork
Mijn Chinese titanium maatwerk kostte maar 680€ , wie gaat me daar in Europa IETS op maat voor maken?
Massaproductie? Is er maar 1 van....
Vakmanschap? Het ziet er prima uit en is na 1 jaar nog even prima en niet uit elkaar gevallen.
Ik heb het in Europa geprobeerd (maatwerk in whatever dan ook) en ik vond het way overpriced, dat fietsen moet een aardigheidje blijven en geen maandsalaris voor een frame.
Massaproductie? Is er maar 1 van....
Vakmanschap? Het ziet er prima uit en is na 1 jaar nog even prima en niet uit elkaar gevallen.
Ik heb het in Europa geprobeerd (maatwerk in whatever dan ook) en ik vond het way overpriced, dat fietsen moet een aardigheidje blijven en geen maandsalaris voor een frame.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald
Het is dan ook mijn mening. Ik ben ook van mening dat jij een prima deal hebt gemaakt, 680 euro voor een titanium frame is een superprijs en de kwaliteit zal zeker niet slecht zijn. Het is alleen niet mijn cup of tea.
Ik heb nu ook een carbon fiets naast twee gelugde stalen fietsen. Die carbon fiets rijdt geweldig, ziet er goed uit maar echte liefde kan ik het niet noemen het is voor mij gewoon een gebruiksvoorwerp, carbon is voor mij toch echt een "one bike stand" gebleken. Mijn volgende fiets zal zeker weer een stalen worden en dan ben ik best bereid om wat meer te betalen voor een nieuw frame want de echt goede oude stalen frames worden toch steeds zeldzamer.
Ik heb nu ook een carbon fiets naast twee gelugde stalen fietsen. Die carbon fiets rijdt geweldig, ziet er goed uit maar echte liefde kan ik het niet noemen het is voor mij gewoon een gebruiksvoorwerp, carbon is voor mij toch echt een "one bike stand" gebleken. Mijn volgende fiets zal zeker weer een stalen worden en dan ben ik best bereid om wat meer te betalen voor een nieuw frame want de echt goede oude stalen frames worden toch steeds zeldzamer.
Campagnolo Ultra Dork
Weet jij hoe je er achter komt of een modern stalen frame een beetje deugt? Ik heb een 5 jaar oude Duell Columbus New-SLX die voelt als dieplood en nogal slap is. Aluminium rijd ik uit praktische overwegingen, carbon zou ik doen als dat toevallig zo uitkomt. Hoe vind ik een goed, licht, stijf stalen frame voor minder dan 1500€?