Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
-
jsprbcn
- Forum-lid
-
Contact
jsprbcn
26 aug 2013 13:10
Afdalen kan ook fout gaan.
Hier een filmpje van waar het fout ging (lip gescheurd, tand kapot en een gebroken sleutelbeen). Het slachtoffer maakt het goed en heeft al weer zin om te fietsen
Hij ging mij voorbij met >65Km/u en heeft de bocht, denk ik, verkeerd ingeschat gezien na de lichte plooing naar links er ineens een haarspeld om te hoek kwam. Te hard remmen, slippend achterwiel en te hoge snelheid heeft hem tegen de vangrail geplempt en hij is er overheen geworpen.
https://vimeo.com/71211822
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
26 aug 2013 13:14
Fijne scheuren in de lengte richting van het wegdek. Het filmpje is wel een klassiek gevalletje van target fixation volgens mij. Hij had die bocht naar links makkelijk kunnen houden en vervolgens rechtdoor kunnen rijden en remmen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’

-
Zorro
- Forum-lid HC
Zorro
26 aug 2013 13:23
Ja idd had hij die haarspeld niet verwacht of er moet iets anders aan de hand zijn geweest in dat filmpje.
Hij zat idd helemaal fout aan de rechtse kant en dat bijna bij de bocht.
Dus:
1-Ken de afdaling
2-Als je de afdaling niet kent of niet ver genoeg vooruit kunt kijken niet als een baksteen naar beneden
Target fixation AM? Je bedoelt dat naar de bocht kijkt (te kort voor zich uit dus) en niet er doorheen?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
26 aug 2013 13:39
Volgens mij kijkt hij naar de vangrail op 't moment dat hij door krijgt dat 't anders in elkaar steekt dan hij ingeschat heeft. Hij rijdt recht op die vangrail af, terwijl hij met een klein bochtje gewoon op de weg was gebleven.

-
fiedoo
- Forum-lid HC
fiedoo
26 aug 2013 14:18
jsprbcn schreef:Afdalen kan ook fout gaan.
Hier een filmpje van waar het fout ging (lip gescheurd, tand kapot en een gebroken sleutelbeen). Het slachtoffer maakt het goed en heeft al weer zin om te fietsen
Hij ging mij voorbij met >65Km/u en heeft de bocht, denk ik, verkeerd ingeschat gezien na de lichte plooing naar links er ineens een haarspeld om te hoek kwam. Te hard remmen, slippend achterwiel en te hoge snelheid heeft hem tegen de vangrail geplempt en hij is er overheen geworpen.
https://vimeo.com/71211822
Op zo een wegdek met zo een snelheid dalen is onverantwoord.
Ik vraag mij bij zulke ongevallen altijd af hoe ervaren de fietser is. 'k ben ook al hard naar beneden gefietst maar 'k ben nog nooit tegen de grond gegaan. Een kwestie van je grenzen kennen en af en toe wat geluk er bovenop.
Het valt mij op dat ook degene die filmt ( jij dus) naar de vangrail toe rijdt, zonder gevolg weliswaar. Toch een beetje de bocht die bedriegt of is het het gevolg omdat je naar je voorganger aan het kijken was en automatisch in zijn richting fietst?
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
26 aug 2013 14:29
Ja, laten we met z'n allen filmpjes van crashes in afdalingen gaan posten. Daarmee zal het zelfvertrouwen van ts zeker toenemen

.
Misschien is het ook wel het lage gewicht van ts icm een stijve racefiets wat een heel erg nerveus gevoel geeft. Goede banden en niet teveel druk kan wel eens een wat helpen.
Campagnolo Ultra Dork
-
53x11
- Forum-lid HC
53x11
26 aug 2013 15:10
amclassic-fan schreef:Volgens mij kijkt hij naar de vangrail op 't moment dat hij door krijgt dat 't anders in elkaar steekt dan hij ingeschat heeft. Hij rijdt recht op die vangrail af, terwijl hij met een klein bochtje gewoon op de weg was gebleven.
Exact: target fixation wil hier zeggen dat je richting datgene gaat waar je naar kijkt. In veel gevallen is dat precies wat je NIET wilt (boom, tegenligger of zoals hier een vangrail).
Dit lijkt idd op een ongelukkige combi van target fixatie en precies de verkeerde beslissing maken. Waarmee meteen het "probleem" van hard dalen is aangestipt: je hebt zo weinig tijd om te beslissen!
@TS: goed dalen is denk ik 80% ontspanning en 20% goed sturen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
jakkel
- Forum-lid
jakkel
14 sep 2013 14:57
Ik zit elk jaar twee weken in de Alpen. Heb toch al redelijk wat ervaring met dalen. Zoals hier al enkele keren gezegd is geweest. Dalen is een combinatie van veel factoren. Positie op fiets (overhellen met lichaam, knieën leggen in bochten,...), remtechniek (combinatie voor- en achterrem, waar net remmen, dosering,...), kijktechniek (zo ver mogelijk kijken naar waar je wilt, moet rijden), de ideale lijnen kiezen, en vooral een pak zelfvertrouwen. Als je al die dingen volledig beheerst dan ben je een perfect daler. Ik ben ook motorrijder, de technieken die je tijdens het dalen met de fiets gebruikt, zijn vergelijkbaar met de technieken op de moto. Omdat je eigenlijk vergelijkbare snelheden haalt.
Ik vind dalen superzalig. Ik ben bijlange geen perfect daler en naarmate de dagen van m'n vakantie verstrijken durf ik me wel eens laten gaan. Vooral op eerder rustige en overzichtelijke afdalingen. Hoe meer je iets doet, hoe beter het gaat.
Afdaling Oz:
http://www.youtube.com/v/5McFq_P207I&HD=1&autoplay=1
-
ponsteen
- Forum-lid
ponsteen
14 sep 2013 20:31
Ben zelf ooit flink gevallen in een afdaling. Het heeft wel een paar jaar geduurd voordat ik van die specifieke snelheid-in-bochten angst af was. Dat had allemaal niets te maken met techniek, die wist ik altijd al wel. Meer met angst, en daarmee de manier waarop je op je fiets zit (angst > gespannen op je fiets > gaat je fiets niet lekker van rijden...).
Mijn manier was om voor de vakanties met veel daalwerk nog eens goed de techniek door te nemen (Youtube, Vimeo). En dan heel goed concentreren op wat je doet, steeds voor elke bocht heel bewust remmen en insturen, liefst met mijn broer voor me (een meesterdaler). En dan gaat het langzaam maar zeker beter met de angst.
Misschien kom je nog eens ergens een techniek-clinic tegen... Die zijn er soms bij evenementen.
-
el_loco
- Forum-lid
el_loco
14 sep 2013 21:45
Vorige week zaterdag bij Rad Am Ring mogen dalen zonder rekening te hoeven houden met eventuele tegenliggers en dat was wel erg vet. Eerst even wennen dat je de hele breedte van de weg kunt gebruiken, maar dat levert dan ook wel behoorlijk veel extra snelheid op. In principe waren er maar 2 of 3 bochten waar ik een beetje moest bijremmen om hem te houden. Zelfs zo`n 95 km/h gehaald, supergaaf! Gelukkig geen kletsnatte afdaling gehad zoals sommige andere deelnemers, alleen een beetje vochtig (wat je dan ook direct in de snelheid terugziet)
En ik moet zeggen dat ik van de angst die er na mijn val in de 3 Ballons afgelopen juni toch een beetje ingeslopen was helemaal geen last meer heb, da`s wel erg lekker!
-
stecy
- Forum-lid
stecy
06 mei 2014 11:18
Goeiedag,
ik ben vorige week samen met mijn zoontje van 4 met de fiets gevallen we zijn een week thuis geweest door de blessures maar nu moet ik terug gaan werken en mijn zoontje naar school brengen maar we hebben er alle 2 een serieuze schrik van gekregen nu zou ik willen vragen hoe wij dit het beste kunnen verwerken
Bedankt
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
06 mei 2014 15:21
Lijkt mij een typisch gevalletje van gewoon de knop omzetten. Alternatief is de rest van je leven binnen of in de auto te gaan zitten (tot daar ook een keer wat gebeurd). Als jij gewoon normaal op de fiets stapt dan heeft je zoontje daar naar een paar keer echt geen probleem meer mee, maar als je zelf er al een drama van gaat maken..