Over de wielersport en zijn beoefenaars.
-
dejeep
- Forum-lid
dejeep
19 jul 2013 23:48
Rabobankie 2.0 schreef:xml schreef:hoe gemakkelijk is het eigenlijk in een peloton fietsen qua snelheid/kracht ivm individueel?
Ja die vraag heb ik ook nog als aanvulling op mijn eerdere vragen (hoop dat ik daar ook nog antwoord op krijg :p).
Is het fietsen in peloton makkelijker t.o.v. solo fietsen vooral door het psychologische effect of het puur uit de wind zitten? Vind het best opmerkelijk dat dat zo 15 tot 20 km/h kan schelen
Ja, het verschil tussen alleen fietsen en in een peloton is aanzienlijk. Ter vergelijking: in mijn eentje kan ik een half uur lang 37km per uur rijden, maar dan ben ik helemaal gesloopt. In een peloton (trimmerskoers op circuit van Sloten) wordt er gemiddeld rond de 40 km per uur gefietst en kan ik, wanneer ik me in de buik van het peloton laat meezuigen, met gemak die snelheid aan en kom ik nog redelijk fris aan.
Er is echter wel een groot verschil tussen het circuit van Sloten en het parcours van het nsk: Sloten is nagenoeg vlak, het parcours van nsk zeker niet. Bergop heb je veel minder voordeel van een peloton dan op het vlakke.
-
tismigget
- Forum-lid
tismigget
25 jul 2013 16:54
Om op dit parcours mee te kunnen zou ik me concentreren op het klimmen....en dan niet op het ''trippeltje'' maar het buitenblad....en hoe zit het met je daalcapaciteiten ? Bedenk wel dat ongeveer de helft van dit peleton ooit wedstrijden heeft gereden in de jeugdcategoriën,nieuwelingen of junioren
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
25 jul 2013 17:27
Bij de niet-licentie houders hebben de meeste renners echt niet veel koers ervaring. En dit klimmetje op het buitenblad doen? Ik zou snel naar 39-25 oid schakelen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’

-
joeywl
- Forum-lid
joeywl
25 jul 2013 20:59
amclassic-fan schreef:Bij de niet-licentie houders hebben de meeste renners echt niet veel koers ervaring. En dit klimmetje op het buitenblad doen? Ik zou snel naar 39-25 oid schakelen.
Bij ons in de regio, dus de trimmers, is meer dan de helft Elite/Belofte of Nieuweling geweest.
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
25 jul 2013 22:56
Maar het ging de TS om het Nederlands Studenten Kampioenschap. Er zijn heel veel deelnemers die pas als student de fiets ontdekt hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’

-
joeywl
- Forum-lid
joeywl
25 jul 2013 23:26
Aah zo. Klopt.
-
Rabobankie 2.0
- Forum-lid
Rabobankie 2.0
08 aug 2013 09:39
tismigget schreef:Om op dit parcours mee te kunnen zou ik me concentreren op het klimmen....en dan niet op het ''trippeltje'' maar het buitenblad....en hoe zit het met je daalcapaciteiten ? Bedenk wel dat ongeveer de helft van dit peleton ooit wedstrijden heeft gereden in de jeugdcategoriën,nieuwelingen of junioren
Ik heb het idee dat ik niet zo'n beste daler ben. Echt klimmen kan ik hier op wat duinen na ook niet doen. Wel ga ik 14 september de Boogies Extreme rijden. Dat is dan mijn eerste echte kennismaking met de Limburgse heuvels. Zal in dat weekend ook de Vrakelberg gaan verkennen.
Ben er nog niet helemaal uit of ik 100 of 160 km moet gaan rijden voor de Boogies Extreme. Wat raden jullie aan? Fiets deze zomer voor het eerst en heb nu zo'n 7 tochten gemaakt (van in totaal 500 km). Mijn laatste tochtje ging ik 30,5 gem over 100 km. Zou ik dan 160 aankunnen of is dat niet te vergelijken?
-
Blauweboon
- Forum-lid
Blauweboon
08 aug 2013 14:32
Je zou het ongetwijfeld aankunnen, maar de vraag is of je het jezelf wilt aandoen. Al die klimmetjes is toch anders rijden dan in de duinen. Ik denk, gezien je historie, je er verstandig aan doet om de 100km te fietsen, wil je nog enigsinds tempo rijden.
-
gaisdergerman
- Forum-lid
gaisdergerman
18 okt 2013 08:36
Waarschijnlijk is het tegen gevallen, anders zou hier ondertussen wel een reactie hebben gestaan.
-
thestudent
- Forum-lid HC
thestudent
18 okt 2013 09:16
Haha ik denk dat het iedereen tegen is gevallen. Allemachtig wat een rondje. Heb na de koers 5min uitgeteld in het gras gelegen. Niet de vorm waar ik op gehoopt had. Het was een echte afvalkoers. Uiteindelijk gefinisht op een 21e plek bij amateurs. . Die klim kon je echt niet op buitenblad rijden. Zeker niet na een aantal rondjes. Al heb ik het iemand zien proberen, maar die had een compact
Ik heb de niet licentiehouderskoers ook gezien en dat was eigenlijk dezelfde koers. Kleine aanvalletjes, maar het meerendeel houdt het een halve ronde vol. Aan de achterkant lossen er op de klim telkens ongeveer 5 renners. Bij de niet licentiehouders is het verschil echter wat groter. Meerdere renners waren dan ook al in de eerste ronde gelost. Ook heb ik daar wat meer pechgevallen gezien. Uiteindelijk werd daar ook gewoon hard gekoerst
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
Sluwe
- Forum-lid
Sluwe
18 okt 2013 19:43
Bij de niet-licenties ging het stuk valsplat niet echt snel. Niemand wilde op kop om al moe te zijn voordat we begonnen aan de klim. Jammer dat het niet gelukt was om een kopgroep te vormen.