Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Windmolens te zien vanaf de duinen?

arnoudrace
Forum-lid

Gebruikersavatar arnoudrace 15 mei 2013 00:02

aapje schreef:We hebben gigantische overcapaciteit in NL. We hebben nu allemaal centrales die stilstaan. De miljarden die dat kost komt uit onze zakken, zonder dat het ook maar iets oplevert (in tegenstelling tot groene subsidies).

Overigens vind ik windmolens helemaal niet lelijk. Ze zijn juist erg nuttig om te bepalen waar de wind vandaan komt. Je kunt ze ook als compas gebruiken als je de windrichting weet.
+ 1 tav windwijzer

PS, kat in de zak voor bijv Vattenfall.. Niet echt rendabele gascentrales en afschrijvingen, mede door vraaguitval industrie. Ben wel benieuwd wat de overheden met de centjes gaan doen? @lobbyist van ANWB, fietsinfra verbeteren?
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 15 mei 2013 01:02

Ernie C. schreef:
GoldenRatio schreef:
Ernie C. schreef:Ik vraag mij af of deze discussie begin 18e eeuw ook heeft plaatsgevonden in Kinderdijk en omstreken...

Verder vind ik het geen enkel probleem dat er windmolens gebouwd worden. ik zie het gewoon als een logisch gevolg van onze behoefte aan energie. Zelf ben ik voorlopig niet van plan om mijn computer, koelkast, wasmachine en tv de deur uit de doen en over te stappen op kaarsen en olielampen dus laat ze maar lekker windmolens planten.
Hoezo logisch gevolg? Alsof een paar windmolens het energievraagstuk even oplost.
Boorplatforms en langsvarende olietankers lossen het probleem voorlopig ook niet adequaat op en die mogen gewoon het uitzicht over zee vervuilen. Niet alleen het uitzicht trouwens...
Je hebt een zeer vreemde manier van beargumenteren.
Je vergelijkt bovendien appels met peren.
Omdat er boorplatforms zijn kun je daar windmolens tegenover zetten die het uitzicht over zee vervuilen? Het gaat helemaal niet alleen over het uitzicht. Ik geef in een post hierboven al verschillende valide argumenten, die mis je kennelijk of je ziet de ernst er niet van in. Misschien kun je beter je eerst verdiepen in de materie ipv maar wat te roepen wat er in je opkomt. De hele discussie hier is van merkwaardig laag niveau. :roll:

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 15 mei 2013 09:15

De stelling van ts gaat toch echt over het uitzicht, hij heeft zelfs geprobeerd om de discussie weer die kant op te trekken. Uitgebreide discussies over het energievraagstuk horen hier ook niet thuis, daar zijn ander forums voor.

Dus mijn stelling blijft dat het mij niet uit maakt of dat mij niet uit maakt of het uitzicht over zee wordt "verstoord" door windmolens of door olietankers. Net zo min stoor ik mij aan de 2 kolencentrales die in de omgeving waar ik woon meestal zichtbaar zijn tijdens een fietstochtje of de zonnepanelen op mijn dak.
Dat zijn gewoon allemaal tekenen dat als ik de stekker in het stopcontact stop er gewoon stroom uit komt en dat ik mijn auto vol diesel kan gooien om lekker naar de Ardennen te rijden om te gaar fietsen.
Campagnolo Ultra Dork

Karl66
Forum-lid

Karl66 15 mei 2013 09:32

Je bedoelt deze argumenten?
Horizonvervuiling
Geluidsoverlast
Stralingseffecten
Vernietiging en verdwijnen van habitat en vliegroutes van vogels en vleermuizen.
(http://www.windenergie.nl/onderwerpen/m" onclick="window.open(this.href);return false; ... ing/vogels)
(http://www.vleermuis.net/windmolens/blog.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
Die worden ook massaal verwond of gedood foor die grote gehaktmolens.
Hoe meer molens op verschillende plekken in vliegroutes des te dramatischer effect zal dit hebben
Horizonvervuiling is gewoon een subjectieve vorm van smaak en heeft niks met een vorm van milieuvervuiling te maken.
Geluidsoverlast lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Ze staan op afstand in zee en het geluid is niet zo extreem (in mijn ervaring als ik langs molens in de buurt fiets) dat dit een punt gaat worden.
stralingseffecten, we hebben het volgens mij over windenergie en niet over kernenergie.
Vogelsterfte, uit je eigen link blijkt dat die 1à 2 procent van de sterfte door het verkeer is. En aangezien we over een situatie op zee praten, zal dat eerder minder dan meer worden.
Vleermuissterfte, uit je eigen link blijkt dat daar weinig over bekend is en dat er eerst onderzoek gedaan moet gaan worden. Nog los van het feit dat vleermuizen geen zeedieren zijn.

Onderaan de streep blijven er van die argumenten dus niet zoveel over.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 15 mei 2013 11:38

Karl66 schreef:Je bedoelt deze argumenten?
Horizonvervuiling
Geluidsoverlast
Stralingseffecten
Vernietiging en verdwijnen van habitat en vliegroutes van vogels en vleermuizen.
(http://www.windenergie.nl/onderwerpen/m" onclick="window.open(this.href);return false; ... ing/vogels)
(http://www.vleermuis.net/windmolens/blog.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
Hoe meer molens op verschillende plekken in vliegroutes des te dramatischer effect zal dit hebben
Horizonvervuiling is gewoon een subjectieve vorm van smaak en heeft niks met een vorm van milieuvervuiling te maken.
Geluidsoverlast lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Ze staan op afstand in zee en het geluid is niet zo extreem (in mijn ervaring als ik langs molens in de buurt fiets) dat dit een punt gaat worden.
stralingseffecten, we hebben het volgens mij over windenergie en niet over kernenergie.
Vogelsterfte, uit je eigen link blijkt dat die 1à 2 procent van de sterfte door het verkeer is. En aangezien we over een situatie op zee praten, zal dat eerder minder dan meer worden.
Vleermuissterfte, uit je eigen link blijkt dat daar weinig over bekend is en dat er eerst onderzoek gedaan moet gaan worden. Nog los van het feit dat vleermuizen geen zeedieren zijn.

Je bent veel te selectief. Ik bekijk het wat breder, is ook veel realistischer.
Dit topic wordt gewoon vervelend met mensen die te weinig onderzoek doen en maar wat roepen.
Ten eerste zijn de dingen die ik opsomde algemene punten voor windmolens, niet alleen voor op zee. Het zijn allemaal valide argumenten. Neem bijv vogelsterfte. Je kan je misschien indenken dat als zo'n park met een arsenaal aan windmolens over een wijde strook geplaatst wordt dat dat ongetwijfeld vogels treft. Als er echter op meerdere plaatsen van dit soort windmolenparken verspreid over ons land staan dan zullen (vooral trekkende) vogels meerdere malen zo'n punt moeten doorvliegen en wordt de kans dat ze aan zo'n windmolen sterven steeds groter en groter. We praten ook over duizenden vogels.

Windmolenparken zijn wel degelijk een probleem en meerdere parken verspreid over Nederland helemaal. Daarnaast mis je dan ook een erg belangrijk punt voor op zee nl hoe rendabel of non-rendabel windmolens op zee zijn, plaatsing, duurzaamheid en onderhoud is daar significant duurder dan op land, terwijl op land je al vraagtekens bij deze onderwerpen kunt plaatsen. De bouw en onderhoud van die dingen is feitelijk helemaal niet duurzaam.

Daarnaast verstoord zo'n park de natuurlijke habitat behoorlijk. Dat kan ook gevolgen hebben voor verderop liggende gebieden.

Tenslotte, Horizionvervuiling is niet subjectief, het wordt wel degelijk als een aantasting van het mileu gezien.

Belangrijk is dat als je de voor- en nadelen van een windmolenpark gaat bekijken en reëel bent dan is de conclusie dat er meer voor te zeggen valt om het niet te doen dan om het wel te willen.

De pro praatjes komen van commerciële partijen die geld ruiken. Voor dit soort projecten kunnen ze nl grote subsidiebedragen ontvangen en belasting voordelen van verschillende bronnen.

Ik ben voor een duurzame wereld, zo'n windmolenpark als hier genoemd past daar niet bij.
Laatst gewijzigd door GoldenRatio op 15 mei 2013 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Arno357
Forum-lid

Gebruikersavatar Arno357 15 mei 2013 11:56

GoldenRatio schreef:
Karl66 schreef:Je bedoelt deze argumenten?
Horizonvervuiling
Geluidsoverlast
Stralingseffecten

Windmolenparken zijn wel degelijk een probleem en meerdere parken verspreid over Nederland helemaal. Daarnaast mis je dan ook een erg belangrijk punt voor op zee nl hoe rendabel of non-rendabel windmolens op zee zijn, plaatsing, duurzaamheid en onderhoud is daar significant duurder dan op land, terwijl op land je al vraagtekens bij deze onderwerpen kunt plaatsen. De bouw en onderhoud van die dingen is feitelijk helemaal niet duurzaam.

Daarnaast verstoord zo'n park de natuurlijke habitat behoorlijk. Dat kan ook gevolgen hebben voor verderop liggende gebieden.

Tenslotte, Horizonvervuiling is niet subjectief, het wordt wel degelijk als een aantasting van het mileu gezien.
Onderhoud is zowiezo de achilleshiel van de windmolens , en dan op zee wordt dit probleem alleen maar groter. Maar de voorstanders van windenergie stappen hier meestal snel overheen.
Verstoring natuurlijke habitat is nog onvoldoende onderzocht, maar een verstoring zal het wel geven, maar of deze nadelig of voordelig uitpakt is de vraag. Voordeel op korte termijn is in ieder geval de visstand in deze gebieden ( geen visserij toegestaan ) Maar stroming, afzetten van slib, plantengroei, enz veranderen ook..dus.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 15 mei 2013 12:50

jonathanweegink schreef:Hallo fietsers,

Het kabinet wil dat in 2020 16% van alle energie duurzaam wordt opgewekt. Alle bronnen van duurzame energie, waaronder meer windenergie, zijn nodig om deze ambitie waar te maken. Er zijn al plannen voor uitbreiding van het aantal windmolens op zee buiten de 22 km-zone. Om dit doel te halen onderzoekt het ministerie van Economische Zaken nu of het ook mogelijk is om windmolens dichter bij de kust te plaatsen, waardoor ze vanuit bijvoorbeeld de duinen veel zichtbaarder zijn. ANWB is erg benieuwd hoe u als kustgebruiker hierover denkt .
Op http://www.anwb.nl/belangenbehartiging/ ... ef-de-kust staan een aantal veelgehoorde tweets over het eventueel plaatsen van windmolens dicht bij de kust. Op de site kunt u aangeven of u de aangekaarte onderwerpen belangrijk vindt, en of u het met die mening eens bent of niet.

Daarnaast willen we graag weten wat u als fietser van het dichter bij de kust plaatsen van windmolens vindt.
Wij zijn benieuwd naar uw reacties!
https://twitter.com/jonathanweegink" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jonathanweegink.nl/index.php/over-mij.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jonathan Weegink is raadslid voor het CDA in Katwijk en lobbyist namens de ANWB in Den Haag.

Wat idioot dat dit forum zich daarvoor laat lenen, en dan met name dat een lobbyist daar speciaal een account voor mag aanmaken (want andere bijdragen dan dit windmolentopic heeft hij niet) :roll:
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

jonathanweegink
Forum-lid

jonathanweegink 15 mei 2013 14:09

Beste Timo, klopt. Momenteel onderzoekt minister Kamp of het mogelijk is om windmolens dichter voor de kust te plaatsen, omdat dit misschien goedkoper is. Als ANWB willen wij graag van zoveel mogelijk groepen mensen horen hoe zij hier tegen aan kijken. Daarom zijn wij dit topic gestart.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 15 mei 2013 14:31

Ik heb als fietser last van heel veel dingen: slechte fietspaden, paaltjes op verkeerde plekken, ontbrekende verbindingen, niet oversteekbare snelwegen, fietspaden langs drukke wegen waar je teveel luchtverontreiniging inademt... Verder is het jammer dat bijv. aan de kust het oorspronkelijk duinlandschap vrijwel helemaal verdwenen is en het voor veel Randstedelijke fietsers lastig is om een paar uur op rustige autoluwe wegen te trainen.

Over horizonvervuiling in de vorm van windmolens maak ik me weinig zorgen. Als ik ze zie, heb ik daar nooit enige gedachte bij. Snap niet dat mensen in de wirwar van kanalen, snelwegen en lege bedrijventerreinen zich zorgen maken over hun uitzicht op windmolens...

Gelukkig hebben we de Fietsersbond nog...
Laatst gewijzigd door ponsteen op 15 mei 2013 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 15 mei 2013 14:34

Maar waarom op dit forum? En waarom in hemelsnaam (speciaal voor de CDA'ers) in dit topic?
Deelnemer kun je je zo toch niet echt noemen. Dit hoort thuis in het fietscafé en zou imho moeten vallen onder de regelgeving omtrent enquêtes die er helaas nog niet is maar waar wel om gevraagd wordt. Bij deze sluit ik mij bij deze oproep van verschillende forumgebruikers aan.

Ik was in de veronderstelling dat we hier met een ietwat gefrustreerde langs-de-kust-fietser van doen hadden.
Het is toch van de zotte dat je eerst iemands naam moet googelen (waarvoor dank Timo) voordat je een reactie kunt plaatsen.
Campagnolo Ultra Dork

Karl66
Forum-lid

Karl66 15 mei 2013 14:42

Om te beginnen helemaal eens met Timo.
GoldenRatio schreef: Je bent veel te selectief. Ik bekijk het wat breder, is ook veel realistischer.
Dit topic wordt gewoon vervelend met mensen die te weinig onderzoek doen en maar wat roepen.
Het punt is dat jouw argumenten niet kloppen, met als resultaat dat jouw redenering zo de prullebak in kan. En een bewering dat jij het breder en realistischer bekijkt maakt je argumenten echt niet opeens valide. Je hebt zelf een link gegeven en die haalt jouw hele bewering over vogelsterfte onderuit en zolang jezelf geen onderzoeker bent die verstand van zaken heeft en onderzoek gedaan heeft, moet je zelf geen conclusies over vogelsterfte gaan verzinnen.

Fossiele brandstof heeft twee grote problemen. Ten eerste is het eindig en zijn we in een hard tempo bezig ze op te maken en daarnaast veroorzaken ze een milieuschade, waarbij de schade die windmolens kunnen veroorzaken volledig bij in het niet vallen. Als we al die milieuschade in de prijs van fossiele brandstoffen mee zouden nemen, dan zouden windmolens allang rendabel zijn. En dan heb ik het niet eens over de eindigheid van fossiele brandstoffen, die ervoor zal zorgen dat die alleen maar duurder zullen worden, waardoor alternatieven vanzelf rendabel gaan worden. Alleen moet je dan wel alternatieven hebben,

Horizonvervuiling is een subjectief begrip, de molens van kinderdijk vallen volgens de definitie van horizonvervuiling daar ook onder. En er zullen vast mensen zijn die er hoofdpijn van krijgen als ze er naar moeten kijken, maar de meerderheid vindt het een prachtig gezicht. Subjectief dus.

Prima dat je tegen windmolens (op zee) bent, maar verzin er geen "feiten" bij om je gelijk te bevestigen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

bve
Forum-lid

bve 15 mei 2013 15:12

Geen probleem met windmolens. Liever heb ik hier een kerncentrale in de buurt, lijkt me veel betrouwbaarder.

Plaats reactie