Karl66 schreef:Je bedoelt deze argumenten?
Horizonvervuiling
Geluidsoverlast
Stralingseffecten
Vernietiging en verdwijnen van habitat en vliegroutes van vogels en vleermuizen.
(
http://www.windenergie.nl/onderwerpen/m" onclick="window.open(this.href);return false; ... ing/vogels)
(
http://www.vleermuis.net/windmolens/blog.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
Die worden ook massaal verwond of gedood foor die grote gehaktmolens.
Hoe meer molens op verschillende plekken in vliegroutes des te dramatischer effect zal dit hebben
Horizonvervuiling is gewoon een subjectieve vorm van smaak en heeft niks met een vorm van milieuvervuiling te maken.
Geluidsoverlast lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Ze staan op afstand in zee en het geluid is niet zo extreem (in mijn ervaring als ik langs molens in de buurt fiets) dat dit een punt gaat worden.
stralingseffecten, we hebben het volgens mij over windenergie en niet over kernenergie.
Vogelsterfte, uit je eigen link blijkt dat die 1à 2 procent van de sterfte door het verkeer is. En aangezien we over een situatie op zee praten, zal dat eerder minder dan meer worden.
Vleermuissterfte, uit je eigen link blijkt dat daar weinig over bekend is en dat er eerst onderzoek gedaan moet gaan worden. Nog los van het feit dat vleermuizen geen zeedieren zijn.
Onderaan de streep blijven er van die argumenten dus niet zoveel over.
Je bent veel te selectief. Ik bekijk het wat breder, is ook veel realistischer.
Dit topic wordt gewoon vervelend met mensen die te weinig onderzoek doen en maar wat roepen.
Ten eerste zijn de dingen die ik opsomde algemene punten voor windmolens, niet alleen voor op zee. Het zijn allemaal valide argumenten. Neem bijv vogelsterfte. Je kan je misschien indenken dat als zo'n park met een arsenaal aan windmolens over een wijde strook geplaatst wordt dat dat ongetwijfeld vogels treft. Als er echter op meerdere plaatsen van dit soort windmolenparken verspreid over ons land staan dan zullen (vooral trekkende) vogels meerdere malen zo'n punt moeten doorvliegen en wordt de kans dat ze aan zo'n windmolen sterven steeds groter en groter. We praten ook over duizenden vogels.
Windmolenparken zijn wel degelijk een probleem en meerdere parken verspreid over Nederland helemaal. Daarnaast mis je dan ook een erg belangrijk punt voor op zee nl hoe rendabel of non-rendabel windmolens op zee zijn, plaatsing, duurzaamheid en onderhoud is daar significant duurder dan op land, terwijl op land je al vraagtekens bij deze onderwerpen kunt plaatsen. De bouw en onderhoud van die dingen is feitelijk helemaal niet duurzaam.
Daarnaast verstoord zo'n park de natuurlijke habitat behoorlijk. Dat kan ook gevolgen hebben voor verderop liggende gebieden.
Tenslotte, Horizionvervuiling is niet subjectief, het wordt wel degelijk als een aantasting van het mileu gezien.
Belangrijk is dat als je de voor- en nadelen van een windmolenpark gaat bekijken en reëel bent dan is de conclusie dat er meer voor te zeggen valt om het niet te doen dan om het wel te willen.
De pro praatjes komen van commerciële partijen die geld ruiken. Voor dit soort projecten kunnen ze nl grote subsidiebedragen ontvangen en belasting voordelen van verschillende bronnen.
Ik ben voor een duurzame wereld, zo'n windmolenpark als hier genoemd past daar niet bij.