Camelbak (drinkrugzak)
Was het maar onder warme omstandigheden.
Ik zweet gewoon veel en heb daardoor ook veel vloeistof nodig. Moet daarbij ook wel aangeven dat ik misschien niet de gemiddelde bouw heb. Ben 1.90, 100kg, 9a10% vet, daarnaast erfelijk belast qua zweten.
Ben overigens ook niet het type dat uren fietst, dat scheelt ook.
Ik zweet gewoon veel en heb daardoor ook veel vloeistof nodig. Moet daarbij ook wel aangeven dat ik misschien niet de gemiddelde bouw heb. Ben 1.90, 100kg, 9a10% vet, daarnaast erfelijk belast qua zweten.
Ben overigens ook niet het type dat uren fietst, dat scheelt ook.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
GoldenRatio
- Forum-lid
Zit tussen de oren denk ik. Bij normaal weer en een uurtje fietsen hoef je feitelijk niet eens te drinken.
Dat lijkt me logisch gezien niet juist, je kan natuurlijk wel een uur fietsen zonder te drinken, maar je verliest meer vocht dan bv. op een gemiddelde kantoor dag. Dus als je het onder je rit niet aanvult dan zal je het in de loop van de dag compenseren. Zoals ik al zei baseer ik dit nergens op dan mijn eigen logische redenatie, dus ik kan er naast zitten 
-
GoldenRatio
- Forum-lid
Als je lichaam gewoon normaal gehydrateerd is en je gaat een uurtje fietsen op vrij normaal tempo bij normale temps, dan heb je in principe geen extra vocht nodig onderweg. Hoeveel denk je dat je verliest in een uurtje inspanning? Langer dan een uur wordt een ander verhaal. Als je langer dan een uur traint kun je het best na 30 min al beginnen te drinken.
Zelde als energiedrank. Veel mensen denken dat als ze bij 60-90 min fietsen energiedrank nodig hebben. Vaak fietsen ze dan ook nog om af te vallen. Gaat niet erg helpen als je je volgooit met suikerwater in hoeveelheden die je niet eens verbruikt hebt.
Kortom bij een uurtje inspanning (ook wel korte inspanning) volstaat iets drinken vooraf en aanvulling achteraf. Zoveel verlies je nl nu ook weer niet in een uurtje tijd. Water volstaat daarbij prima, iets anders kan maar is beslist niet nodig.
(Persoonlijk neem ik trouwens wel altijd water mee want de rit kan langer duren, een lekke band, een vlieg in je mond of oog, een wond uitspoelen na een val. Of je wilt gewoon een paar slokken water, etc etc)
Zo'n camelbak op je rug moet ik persoonlijk niet aan denken. Vooral als je veel zweet kun je dan juist niets kwijt via je rug want daar verstikt die camelbak alles.
Zelde als energiedrank. Veel mensen denken dat als ze bij 60-90 min fietsen energiedrank nodig hebben. Vaak fietsen ze dan ook nog om af te vallen. Gaat niet erg helpen als je je volgooit met suikerwater in hoeveelheden die je niet eens verbruikt hebt.
Kortom bij een uurtje inspanning (ook wel korte inspanning) volstaat iets drinken vooraf en aanvulling achteraf. Zoveel verlies je nl nu ook weer niet in een uurtje tijd. Water volstaat daarbij prima, iets anders kan maar is beslist niet nodig.
(Persoonlijk neem ik trouwens wel altijd water mee want de rit kan langer duren, een lekke band, een vlieg in je mond of oog, een wond uitspoelen na een val. Of je wilt gewoon een paar slokken water, etc etc)
Zo'n camelbak op je rug moet ik persoonlijk niet aan denken. Vooral als je veel zweet kun je dan juist niets kwijt via je rug want daar verstikt die camelbak alles.
Ik heb geen idee hoeveel ik verlies, ik weet wel dat ik bij een half uur a 3 kwartier op de tacx één compleet doorweekte handoek op de grond heb liggen en één aan mijn stuur heb hangen
Als ik, ongeacht het weer, 2 uur of meer fiets kun je een vaatje vullen met de zoutkristallen op mijn hoofd, dan rijd ik met een prachtige zoutbaard 
Energy drink neem ik zelf ook altijd pas mee vanaf 3 uur of meer.
Ik heb zelf alleen een kleine camelbag, daar merk ik niks van qua gewicht of ongemak, en ik heb er moeite mee te geloven dat textiel wat tegen je huid wordt gedrukt je verhindert te zweten.
Energy drink neem ik zelf ook altijd pas mee vanaf 3 uur of meer.
Ik heb zelf alleen een kleine camelbag, daar merk ik niks van qua gewicht of ongemak, en ik heb er moeite mee te geloven dat textiel wat tegen je huid wordt gedrukt je verhindert te zweten.
-
GoldenRatio
- Forum-lid
We hadden het hier over buiten rijden toch?sjoerdth schreef:Ik heb geen idee hoeveel ik verlies, ik weet wel dat ik bij een half uur a 3 kwartier op de tacx één compleet doorweekte handoek op de grond heb liggen en één aan mijn stuur heb hangen
Hoeveel ml liter denk je dat er in een nattige handdoek gaat?
Volgens mijn gegevens verlies je per uur met redelijk sporten ongeveer één liter per uur. Maar is van meerdere factoren afhankelijk hoeveel precies.
Ik zeg nergens dat een camelbak verhinderd te zweten. Integendeel je zal eerder juist meer zweten. Iets (afdekkends) op je rug verhinderd het afgeven van warmte en uitwasemen van vocht. Je kunt daar de warmte minder goed kwijt. Als je dan toch al zo'n enorme zweter bent zou ik niet zo snel voor zo'n oplossing gaan.Ik heb zelf alleen een kleine camelbag, daar merk ik niks van qua gewicht of ongemak, en ik heb er moeite mee te geloven dat textiel wat tegen je huid wordt gedrukt je verhindert te zweten.
Dat was ter indicatie, buiten is het lastig "meten", of bij nader inzien eigenlijk even lastigGoldenRatio schreef: We hadden het hier over buiten rijden toch?
Duidelijk ja, ik zat inderdaad alleen aan zweet te denken, niet zo zeer aan warmte, evengoed geef ik dan toch de persoonlijke voorkeur aan mijn camelbag. Op een hele warme dag kan ik dan ook water via de koelkast doen waardoor ik een tijd lekker fris water heb en verkoeling op mijn rug. Heb ook wel een gehoord dat te koud ook weer niet goed is voor je prestatie, maar daar heb ik als ongetalenteerde lieverhebber schijt aan, het is net waar je je prettig bij voelt. Overigens heb ik ook wel eens de fout gemaakt de camelbak onder de ijsblokjesmachine te hangen, toen zat logischerwijs anderhalf uur de slang verstoptGoldenRatio schreef: Ik zeg nergens dat een camelbak verhinderd te zweten. Integendeel je zal eerder juist meer zweten. Iets (afdekkends) op je rug verhinderd het afgeven van warmte en uitwasemen van vocht. Je kunt daar de warmte minder goed kwijt. Als je dan toch al zo'n enorme zweter bent zou ik niet zo snel voor zo'n oplossing gaan.
Voldoende hydratatie is enorm belangrijk tijdens het sporten, volgens mij bevestigen zo'n beetje alle studies dat wel.GoldenRatio schreef:Als je lichaam gewoon normaal gehydrateerd is en je gaat een uurtje fietsen op vrij normaal tempo bij normale temps, dan heb je in principe geen extra vocht nodig onderweg. Hoeveel denk je dat je verliest in een uurtje inspanning? Langer dan een uur wordt een ander verhaal. Als je langer dan een uur traint kun je het best na 30 min al beginnen te drinken.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17921463" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarnaast vind ik dat je wel erg algemeen praat en ben ik benieuwd naar je bronnen. De ene persoon de ander niet. Iemand van 1.90 en 65kg zal minder zweten/vocht nodig hebben dan iemand van 1.90 en 100kg, net zoals er een verschil is in de behoefte aan voeding tussen de personen.
Ikzelf ben erfelijk belast en heb wat meer metabolisch actief weefsel dan de meeste mensen, dan is het niet raar dat je wat meer vocht verbruikt. Ik vind 1.5 liter (1,5% lichaamsgewicht) nu ook weer niet enorm veel.
-
GoldenRatio
- Forum-lid
Tja er zijn talloze studies naar hydratatie rondom sporten en die zijn net zovaak tegenstrijdig.riggard schreef:Voldoende hydratatie is enorm belangrijk tijdens het sporten, volgens mij bevestigen zo'n beetje alle studies dat wel.GoldenRatio schreef:Als je lichaam gewoon normaal gehydrateerd is en je gaat een uurtje fietsen op vrij normaal tempo bij normale temps, dan heb je in principe geen extra vocht nodig onderweg. Hoeveel denk je dat je verliest in een uurtje inspanning? Langer dan een uur wordt een ander verhaal. Als je langer dan een uur traint kun je het best na 30 min al beginnen te drinken.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17921463" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarnaast vind ik dat je wel erg algemeen praat en ben ik benieuwd naar je bronnen. De ene persoon de ander niet. Iemand van 1.90 en 65kg zal minder zweten/vocht nodig hebben dan iemand van 1.90 en 100kg, net zoals er een verschil is in de behoefte aan voeding tussen de personen.
Ikzelf ben erfelijk belast en heb wat meer metabolisch actief weefsel dan de meeste mensen, dan is het niet raar dat je wat meer vocht verbruikt. Ik vind 1.5 liter (1,5% lichaamsgewicht) nu ook weer niet enorm veel.
Voldoende hydratie tijdens het sporten kan belangrijk zijn echter dat is ook afhankelijk van de tijdsduur. We hadden het hier over een uurtje fietsen onder gewone normale omstandigheden.
Als je normaal gehydrateerd bent en bovendien nog iets drinkt voor je weg gaat dan kan jouw lichaam normaliter best wel een uurtje zonder extra vocht hoor. Wat je kwijt bent in dat uurtje vul je na 60 min weer snel en makkelijk aan. Je loopt met een uurtje sporten niet gelijk leeg hée.
Wordt de tijdsduur langer dan een uur dan wordt het anders.
Hoe de zaken erbij jou precies voorstaan weet ik niet maar overmatig zweten en gewicht is niet een 1 op 1 ding. Je zweet in eerste instantie omdat je lichaam warmte wil kwijt raken. Als je erg veel zweet moet je eens kijken of je niet te warm gekleed bent en of je misschien beter andere materialen kunt dragen. Die kunnen nl er ook voor zorgen dat je sneller en meer zweet.
Je stelt dat hoe zwaarder je weegt (meer massa) je meer zweet en meer vocht nodig hebt.
(er spelen heus meer parameters een rol in de mate van zweten dan dit)
Maar goed als je jouw stelling volgt en doorberekend dan betekent het toch ook dat als je naast meer zweten, meer vocht nodig hebt dat je door grotere massa dan ook relatief gezien meer mag verliezen?
Ik wil je niet afhouden van veel drinken hoor, als jij je er prettig bij voelt moet je dat vooral doen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Het wil ook niet zeggen dat je lichaam het niet op kan nemen.amclassic-fan schreef:1.5 liter vocht kwijt raken kan best in ongunstige omstandigheden, maar dat wil niet zeggen dat je lichaam ook 1.5 liter vocht op kan nemen.
Gister toevallig uit persoonlijke interesse eens het e.a. opgezocht, de hoeveelheid vocht die je lichaam op kan nemen verschilt per persoon, er valt dus moeilijk over te generaliseren. 1.5l is iig niet heel indrukwekkend, ben in studies veel grotere hoeveelheden tegengekomen. Er zijn triatleten die ruim het dubbele consumeren en verbruiken.
We kunnen hier dus uren over doorgaan, maar 1.5 liter is wat ik drink als ik dorst heb en dat plas ik niet uit, ik zweet het wel grootendeels uit. Kleding maakt niet uit, ik zweet ook zonder kleding, ik zweet al als een otter wanneer ik zwaar tafel. Minder drinken resulteert in hoofdpijn van het type 'kater'.
Daar kun je uiteraard anders over denken, ik heb er echter geen baat bij om de feiten anders voor te doen komen dan ze zijn. Ik had het liever ook anders gezien.
Als je deze hoeveelheden drinkt is zo'n camelbak gewoon fijn (want daar ging de discussie over). Dat het er niet uitziet maakt me dan weinig uit, liever een lelijke bult op m'n rug dan uitgedroogd.