Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wat zijn de echte verschillen?

mattiman
Forum-lid

mattiman 26 jul 2012 17:08

Inderdaad, dat soort dingen kunnen ook nog meespelen, zeker als het niet echt een wetenschappelijk onderzoek betreft. De relatieve verschillen binnen iedere test zullen het meest relevant zijn. En verder de getallen meer als ruwe indicatie onthouden.

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 27 jul 2012 09:58

Ik vrees dat je de beste antwoorden op je vraag op de eerste pagina van dit draadje hebt gekregen. Het onzingehalte groeit hier explosief als er cijfers op de proppen komen. De cijfers die langs komen zijn op vele manieren corrupt; schijnwaarheden. Je mag ze zien als indicator, niet als verifiëerbare waarde. Belangrijkste variabel is het vermogen (watt) dat de wielrenner levert. Hoe groter het vermogen (en weerstand) hoe groter de meerwaarde van gewichts- en weerstandsreductie. Je ziet dat in je cijfers de belangrijkste waarden gewoonweg niet zijn betrokken.

UniMatrixOne
Forum-lid

UniMatrixOne 30 jul 2012 09:26

Ik denk dat het mattiman meer gaat om: dezelfde fiets met een groep van 400 euro en een groep van 2500 euro of met carbon stuur, stuur- en zadepen van enige honderden euro's t.o.v. exemplaren van een paar tientjes. Zonder wetenschappelijk onderzoek durf ik al te beweren: dat gaat werkelijk niets schelen.

Tot een bepaald bedrag gaat de functionaliteit omhoog en mogelijk ook de duurzaamheid, beter schakelen, makkelijker schakelen, beter remmen, meer comfort. Daarboven wordt het emotie.

En ik doe daar ook aan mee hoor maar ik heb niet de illusie dat ik er harder van ga fietsen. Harder fietsen op wielertoeristenniveau wordt volgens mij bepaald door:

1. Aanleg
2. (Gelegenheid om te) trainen
3. Bergop: mate van overgewicht

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 30 jul 2012 10:29

De snelheids verschillen tussen mijn MTB met terreinbanden (racing ralphs) op de weg op een bar of 3.5 gaat slecht 8% langzamer dan mijn racefiets. Gemeten over 40 ritten.
Gewichtsverschil is 3 kilo, drop nagenoeg gelijk (3mm verschil).

Dit zit dus in de weerstand van de banden en mindere aero, je zit in het geheel al bijna 3 cm hoger.

Dus wat zal een racefiets van 1000 euro minder hard gaan dan een van 10.000 euro met de hele rimban erop?
De meeste verschillen zal je nog halen met een aero frame en wielen denk ik en een diepere zitpositie als je dat aankunt.

mattiman
Forum-lid

mattiman 30 jul 2012 11:12

@UniMatrixOne: die factoren zullen grootste verschil uitmaken, klopt. Materiaal maakt ook uit en ik vind het gewoon interessant om te bestuderen welke verschillen.

@wasbeer2006: interessant. 8% is nog een behoorlijk verschil, maar misschien minder dan je zou verwachten. Ik heb zelf geen MTB maar de keren dat ik er op gereden heb vond ik het toch altijd flink zwaar fietsen en moeilijk om snelheid te maken. Maar wellicht als je je eigen fiets hebt die van wat betere kwaliteit is en waar je echt een goede houding op hebt gaat het al wat sneller.

Kwam nog een interessant boek tegen waar eea in staat over dit onderwerk: High-Tech Cycling van Burke.

Plaats reactie