Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Latex binnenbanden

Rey953
Forum-lid

Rey953 05 dec 2011 14:51

+1

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 dec 2011 15:50

Dat de rolweerstand een beetje lager is met latex binnenbanden staat wel vast, in iedere test komt dat naar voren. Een ander voordeel is dat je minder snel stootlek rijdt, iets wat op de racefiets toch niet bepaald een issue is, op de CX en MTB wel. Op de crossfiets rij ik daarom wel met latex binnenbanden, nog nooit mee stootlek gereden terwijl er al heel wat butyl bandjes op de crosser in het verleden gesneuveld zijn.

Hele comfort verhaal geloof ik geen drol van. Ik kan 't verschil in trillingen tussen een band op 7.5 en 8 bar meten, maar ik geloof niet dat ik verschil tussen een latex en een butyl ban op 8 bar kan meten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 05 dec 2011 16:09

Toerfietsers die na het monteren van latex binnenbandjes plotseling veel meer comfort "voelen" vallen wat mij betreft in dezelfde categorie als mensen die opeens "veel sneller" gaan als ze wielen met hoge carbon velgen steken.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 05 dec 2011 16:32

De mens is dan ook een verschrikkelijk slecht meetinstrument. Daarbij: een psychologisch effect is óók een effect ! (het effect van placebo's is al decennia geleden keihard aangetoond).

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 05 dec 2011 16:37

Ik kan niet zeggen dat ik meer comfort voel tussen latex en butyl op de racer. Wel kan ik het totaal verschil merken tussen mijn mooi weer wielen en de set voor slecht weer maar dat ligt niet enkel aan de banden maar wel aan het totaalgewicht van de set wielen:

Zomerset : Dura Ace 1380 - Vittoria EVO CS - Latex biba
Winterset : Shimano RS 20 - Conti 4000 - Michelin butyl

Op de ATB met een druk < 2 Bar dan merk ik wel duidelijk verschil tussen latex en butyl.

8-) R
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

ld001
Forum-lid

Gebruikersavatar ld001 05 dec 2011 17:44

Het verschil tussen een frame van 1000 gram of 1250 gram kan ook niemand voelen. Met het 'je voelt er niks van argument' verdwijnt het bestaansrecht van dit forum.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 05 dec 2011 18:34

ld001 schreef:Het verschil tussen een frame van 1000 gram of 1250 gram kan ook niemand voelen. Met het 'je voelt er niks van argument' verdwijnt het bestaansrecht van dit forum.
Is dit dan "weightweenies"?

ld001
Forum-lid

Gebruikersavatar ld001 05 dec 2011 19:21

timo2.0 schreef:
ld001 schreef:Het verschil tussen een frame van 1000 gram of 1250 gram kan ook niemand voelen. Met het 'je voelt er niks van argument' verdwijnt het bestaansrecht van dit forum.
Is dit dan "weightweenies"?
Gewicht is een voorbeeld. Je kan ook invullen stijfheid van een frame, remkracht van een paar remmen, uitstraling van een set hoge wielen.
Allemaal niet of moeilijk objectief vast te stellen, maar wat maakt het uit.
Ik word persoonlijk erg blij als ik een latexbandje uit een doosje haal en die op een campawielsetje met Veloflexbandjes monteer. Overigens net continental GP 4 seizoenen gemonteerd op een wintersetje. Moet wel een beetje praktisch blijven allemaal.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 05 dec 2011 19:45

Ik ben nog nooit blij geworden van het monteren van Veloflex bandjes om een set Campagnolo wielen. Maar dat heeft alles met compatibiliteit te maken, jeez wat een ellende is dat ;)

Je haalt zelf je argument onderuit dat "je voelt het niet" het bestaansrecht van dit forum onderuit zou halen: door de vraag of iets "objectief vast te stellen" is. Dat dit alles volkomen subjectief is geeft een forum nu juist bestaansrecht. Maar dat het allemaal subjectief is, is ook juist waarom ik duidelijk aangaf dat het "naar mijn mening" geneuzel is. Ik praat bijvoorbeeld graag over wat ik mooi vind of juist niet, en daar kun je dit forum ook prima mee vullen :geek:

ld001
Forum-lid

Gebruikersavatar ld001 05 dec 2011 20:04

Je hebt helemaal gelijk dat het forum bestaanstecht heeft omdat je eindeloos kan ouwehoeren over spulletjes. Mijn argument was (En dan hou ik erover op) dat als je bij alles zegt je voelt het niet dus het is niet beter je de discussie doodslaat en voorbij gaat aan de beleving die we hebben bij spulletjes. Dan hoef je er niet meer over te praten.

Geen probleem veloflex op campa, vittoia daarentegen.....

poulain
Forum-lid

poulain 05 dec 2011 20:26

Ach ja, er is (ook op dit forum; kan topic niet meer vinden) al zoveel over geschreven.

Je hebt net als met Sinterklaas gelovers en niet-gelovers. Dat maakt het wel zo aardig. Maar de lagere rolweerstand en de betere lekbestendigheid zijn meermalen aangetoond (ook in le Cycle en Tour). Amclassicfan heeft gelijk dat die lekbestendigheid bij racewielen minder belangrijk is. Zijn die eigenschappen de meerprijs waard (want latex is duurder)? Laat ieder zelf beslissen.

Het grotere comfort zit tussen de oren? Zou zo maar kunnen,maar dat geldt voor zoveel andere zaken inderdaad ook.

Hoe dan ook: ik word net als Id001 blij van het uitpakken van een Vredestein latexje (heeft meer sex appeal dan een Michelin latexje). Maar ja, als je dan bij de montage van een nieuw Veloflexje met dat mooie bibatje na een ferme worsteling denkt dat je er bent, de band oppompt om dan te zien dat dat nieuwe bibatje toch kans ziet het velgbed te verlaten om langs de velg naar buiten te komen en te exploderen, dan wordt het enthousiasme eventjes wat minder. Maar: daar word je flink van. (En ook wat euri armer)

JurjenVos2
Forum-lid

JurjenVos2 05 dec 2011 20:43

een mooie hoge velg zit ook meer tussen de oren dan dat het echt een stuk harder gaat. net zoals een frame. een nadeel is het oppompen maar een voordeel in het veld/bos zijn de stootlekken. Dus daar zit wel weer een afweging in. ook de keuze van de buitenband.
Niet geschoten is altijd mis!

Zannata Z82 ultegra :)

Plaats reactie