Fiets 06-2009
Geschreven stukje van Menno Grootjans:
"Volgens ons is het onderhoud van gelakt matzwart enigszins te vergelijken met gekleurd geanodiseerd aluminium. En dan komen middelen die 'verzadigen' in beeld. Toen Prinicpia nog geanodiseerde alu frames leverde, hadden ze een eigen poetsmiddel dat, voor zover wij het nog kunnen herinneren zeer vettig was. We kregen de volgende tips: poets het frame met wapenolie (interflon Lube HW of Ballistol) of met bijenwas of blanke schoensmeer. Ook WD40 werd genoemd; met als opmerking dat dit kan verkleuren na verloop van tijd. Echter, gewone wax of polish voldoet ook, als je het maar heel lichtjes insmeert en meteen uitsmeert. Daarmee bescherm je je frame ook voldoende"
Onderhoud matte kleuren
-
koentje123
- Forum-lid
Vaak staan auto's in weer en wind buiten, het hele jaar lang. Veel auto's krijgen nooit meer een waxbeurt. De meeste auto's zien er gewoon redelijk uit. Behalve dan bijv rode autos na een aantal jaren maar dat komt omdat rood een "zwakke" kleur is.
Je fietsje gebruik je zo nu en dan, de fiets heeft nauwelijks te lijden van weersinvloeden, je fiets staat de meeste uren van z'n leven binnen, en nu gaan we die pamperen?
Gewoon wassen met een neutrale reiniger en fietsen die gebruikt worden in de modder van te voren inspuiten met een siliconenachtig middel zodat de dirt minder hecht. Meer moet je niet willen, meer is nl niet nodig als je gewoon logisch nadenkt.
Je fietsje gebruik je zo nu en dan, de fiets heeft nauwelijks te lijden van weersinvloeden, je fiets staat de meeste uren van z'n leven binnen, en nu gaan we die pamperen?
Gewoon wassen met een neutrale reiniger en fietsen die gebruikt worden in de modder van te voren inspuiten met een siliconenachtig middel zodat de dirt minder hecht. Meer moet je niet willen, meer is nl niet nodig als je gewoon logisch nadenkt.
Eigenlijk heb je gelijk Swoosh, maar er is ook nog zulk iets als het tussen de oren hebben.
Als je denk dat de lak beter beschermd wordt(wat bij mat wel voorstelbaar is) door wax te gebruiken dan moet die gene dat toch vooral doen. Vaak maakt het ook veel makkelijker schoon, dat zou voor mij een argument zijn om het te gebruiken.
Als je denk dat de lak beter beschermd wordt(wat bij mat wel voorstelbaar is) door wax te gebruiken dan moet die gene dat toch vooral doen. Vaak maakt het ook veel makkelijker schoon, dat zou voor mij een argument zijn om het te gebruiken.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada
Ik vind niet meteen veel op dit forum, dus dit topic na 14 jaar maar omhoog schoppen.
Ik vind Cyclon spray voor matte frames maar verder niet zo heel veel.
Waarmee onderhouden jullie matte frames? Want ik merk dat zonder speciale producten ze na verloop een satijnglans krijgen. Op zich ook nog mooi, maar zou m'n nieuwe fiets graag echt mat houden.
Tips & tricks?
Ik vind Cyclon spray voor matte frames maar verder niet zo heel veel.
Waarmee onderhouden jullie matte frames? Want ik merk dat zonder speciale producten ze na verloop een satijnglans krijgen. Op zich ook nog mooi, maar zou m'n nieuwe fiets graag echt mat houden.
Tips & tricks?