Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Knie

timo002
Forum-lid

timo002 23 jun 2006 15:32

Ruim twee jaar geleden ben ik eens gevallen tijdens het skeeleren. Vanaf dat moment ongeveer ben ik ook last gaan krijgen aan m'n rechter knie. In het begin niet teveel aandacht aan besteed en ben gewoon door blijven trainen. In het winterseizoen wanneer ik ook schaats heb ik totaal geen last gehad van m'n knie.
Afgelopen zomer heb ik het skeeleren maar overgeslagen omdat ik goed zat was van de valpartij. Tijdens de skeelertraining ben ik toen gaan hardlopen waardoor m'n knieen dus nog wat extra belast werden. Nog steeds heb ik er toe niet echt op gelet en kreeg ik eigenlijk s'avonds pas pijn en niet tijdens de training.
Afgelopen winterseizoen tijdens het schaatsen totaal geen last gehad en d8 er vanaf te zijn. Toen ik dit voorjaar weer begon te fietsen had ik er in het begin ook geen last van. Niet zo raar want dan zijn de trainingen ook nog rustig. Totdat ik een weekendje weg ging naar Maastricht waarbij ik dus 2 dagen onafgebroken gelopen heb. De eerste de beste wielertraining deed m'n knie goed zeer. Dat bleef een tijdje zo en ook buiten de trainingen om had ik last van m'n knie.
Daarop heb ik maar eens een fysio bezocht en die vertelde mij dat ik gondropathie had. Dit houdt in dat het kraakbeen achter de knieschijf ruw en en daardoor het bewegen van de knie pijn doet. Door middel van oefening moet ik m'n bovenbeen spier sterker maken waardoor de knie wat minder belast wordt.
Op dit moment loop ik niet meer bij de fysio maar mag ik nog maar 1x in de week sporten. Vanaf volgende week mag ik langzaam m'n training weer op bouwen naar 2x in de week en daarna als alles goed gaat misschien weer naar 3x.
Het gekke echter is dat ik bij wielrennen enkel in het begin last heb van pijn. Na zo'n 25 km trekt de pijn weg en lijkt het net of de knie nooit zeer heeft gedaan. Bij hardlopen geld juist het omgekeerde, in het begin heb ik nergens last van en naar verloop van tijd begint het steeds zeerder te doen.
Op dit moment wielren ik dan ook alleen 1x in de week. Misschien doe ik dat al iets te intenssief maar het is zo moeilijk om rustig aan te doen als je anderen wel ziet knallen. Vanavond staat er dan ook een tijdrit op het schema, dit is een koppelkoers dus hoef niet constant in de wind te fietsen. (Dit is geen prof tijdrit maar een tijdrit enkel voor schaatsers uit Twente en ik doe het voornamelijk voor de lol)
Ik hoop dat de klachten van m'n knie weggaan. Als ik pijn heb door het trainen ben ik wel bereid om rustiger aan te gaan doen op trainings gebied, want wanneer ik zondag's een stukje wil gaan wandelen met m'n vriendin wil ik niet na 30 min wandelen al met een zere knie zitten. En als ik 60 ben wil dit ook nog steeds kunnen doen.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

wolfy
Forum-lid

wolfy 23 jun 2006 16:35

Heel opbeurend om dit topic te lezen. Ik was alweer behoorlijk chagerijnig aan het worden omdat diverse tochten waarschijnlijk niet door kunnen gaan en dit helpt niet echt
Ik loop nu ongeveer 4 1/2 maand rond met een knieblessure, verdraaid met skie-en. Waarschijnlijk is mijn binnen knieband verrekt, tenminste dat denken mijn huisarts en fysiotherapeut. Ik loop nu sinds een maand 1 keer per week bij de fysio, waarbij m'n knie al half gekneusd is geweest door de behandeling... Waar ik mij over verbaas is dat ik helemaal geen oefeningen krijg (stabiliteit en spierkracht zijn goed) terwijl ik hier bij iedereen juist het tegenovergestelde lees. Een trainingsschema krijg ik niet. Ik moet ik zelf maar aanvoelen wat mijn knie aan kan (ik ken mijn eigen lichaam tenslotte het beste...) om vervolgens te horen te krijgen dat ik hem overbelast terwijl ik rondtour met een gemiddelde van 24(!). Ik probeer nu maar een doorverwijzing te krijgen naar een sportarts, want dit geeft weinig vertrouwen.
Normaal fietsen gaat overigens redelijk (+/- 2 keer per week), maar kracht zetten bij sprinten of klimmen geeft zware problemen en 50+ afstanden durf ik nog niet aan.Heeft iemand tips en enig idee hoe lang ik hier nog mee rond moet lopen?
Sterkte allemaal en ik hoop op een snel herstel!
Suzanne
hardrijdster, geen wielrenster

cas_
Forum-lid

cas_ 16 jan 2007 16:47

Binnenkort naar de orthopeed omdat de voortgang bij de fysio minimaal is.
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 22 jan 2007 14:46

Quote: Origineel geplaatst door Cas* op 16 Januari 2007

Ik heb ook last van mijn knie, meer dan me lief is... soupplesse helpt niet omdat de pijn voortvloeit uit het schuren/knikken van een pees schuin boven mijn knieschijf...kracht heb ik genoeg, maar ook mijn patellapees doet behoorlijk pijn als ik niet opgewarmd ben. Weet iemand een zeer goede orthopeed/sportdokter/fysiotherapeut/toverheks in west nederland die alles weet van fietsblessures, die raad kan geven over zithouding/pedaalkeuze/ergonomie/stretchen/oefeningen???
dat zou me echt wel vooruithelpen, want als je na 5 km opwarmen tegen 100rpm al een stekende pijn voelt, en terug moet naar huis...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

luna
Forum-lid

luna 22 jan 2007 20:48

heeft de temperatuur daar misschien iets mee te maken?
mijn ervaring is dat een sportarts alleen een naampje aan je klacht geeft, en verder mag je het zelf uit zoeken.
elke fysotherapeut zegt weer iets anders.
je moet gewoon leren je lichaam goed aan te voelen

succes

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 23 jan 2007 15:51

Quote: Origineel geplaatst door luna op 22 Januari 2007
heeft de temperatuur daar misschien iets mee te maken?
mijn ervaring is dat een sportarts alleen een naampje aan je klacht geeft, en verder mag je het zelf uit zoeken.
elke fysotherapeut zegt weer iets anders.
je moet gewoon leren je lichaam goed aan te voelen

succes

merci voor de suggestie...maar die opwarming help niet echt, zelfs helemaal mooi warmgedraaid heb ik een weerbarstige knie...volgende week maandag naar de sportarts. heb er intussen al alles over opgezocht, en het kan aan vanalles tegelijk liggen:
-positie van het bekken
-Q factor pedalen
-algemene overtraindheid van de pezen
-slechte positie van de knieschijf
-te strakke iliotibialispeesband
-osgood schlatter (heb ik ook aan die knie, maar nooit last van gehad)
-verkeerde stand plaatjes
-slijtage knieschijf
-...
dus ik weet heel goed dat die sportarts (tenzij hij zelf veel fietst) er moeilijk een helder oordeel kan over vellen...maar intussen ben ik al een maand van consultatie naar consultatie aan het lopen, en waar ik in andere jaren alleen dacht aan het nieuwe wegseizoen en plannen maakte voor fietsvakanties, zit ik nu de muren op te lopen van frustratie (hoe meer ik op dit forum zit, hoe minder ik werkelijk fiets)...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

greg_v
Forum-lid

greg_v 23 jan 2007 22:30

ik ben vandaag gaan lopen en nu krijg ik na 4 km last in mn knie. onderaan rechts.  heb dit nog al gehad en blijft regelmatig terugkomen. niemand weet echt wat het is. nieuwe schoenen laten maken naar vorig model ( was vroeger loper)
als ik fiets geen last
60% of the time, it works ALL the time !

gillio
Forum-lid

gillio 25 jan 2007 15:41

Hallo allemaal,
Dit is een onderwerp wat nogal wat belaqngstelling heeft, ook van mijn kant, ik heb namelijk je raadt het al ook last van mijn knie (rechts) tijdens en na het fietsen. Ik loop ook bij de Fysio en die heeft het over mijn kraakbeen wat geirriteerd zou zijn door het teveel naar binnen buigen van de knie tijdens het fietsen. Dus de voeten staan wel recht maar ik fiets teveel met X benen en daardoor train je de spieren aan de binnenkant van je been te weinig. Het komt automatisch ook doordat je meer kracht kan zetten als je je knieen meer naar binnen buigt dus richting bovenbuis van je frame. Hij heeft diverse fietsers al met dit probleem gehad en als ik dit forum lees dan kan dat wel kloppen.
Leuke test om hier achter te komen is van een hoogte afspringen en in gehurkte houdng neerkomen. Iemand anders laten kijken of je benen recht boven je knie buigen of dat ze naar binnen of buiten slaan.
Om te weten te komen of je kraakbeen geirriteerd is ga je met een ontspannen gestrekt been op de grond of bank zitten. Je pakt je knieschijf en beweegt deze naar de plaats die geirriteerd is en heft je gestrekte been op. Als je dit niet prettig  vindt dan is het je kraakbeen.
Groeten

erikg
Forum-lid

erikg 25 jan 2007 16:12

Ken de problemen maar al te goed, heb ook al eerder gepost in dit topic.
Kan zeggen dat de knieklachten nu toch echt een heel stuk minder zijn. Voor mij hebben de volgende dingen echt geholpen:
- Heb speciale fiets-zooltjes laten maken bij footconnection.nl (fysio, bewegingswetenschapper en orthopeet) en bovendien mijn fiets af laten stellen adv een computermeting;
- Rij met mijn knie ingetaped (McConnell-techniek, geleerd van fysio);
- Doe knie-versterkende oefeningen (binnenkant quadriceps);
- Veel rekken en strekken (hamstrings, kuitspieren, dijbeenspieren, lage rug-spieren);
- Na het fietsen koelen met een ice-pack rondom de knie.
Helpen allemaal, maar denk dat met name de speciaal voor het fietsen gemaakte steunzooltjes heel wat verschil maken.
Groet!

luna
Forum-lid

luna 26 jan 2007 09:54

ik heb ook kraakbeen problemen (gehad)
en ben er ook nagenoeg vnaf gekomen. heb alleen last met deze temperaturen. en dan nog maar minimaal.
bij mij is het gewoon echt belangrijk om bezig te blijven en veel krachttraining te doen.

heeft uiteindelijk wel 2 jaar geduurd voor alles weer een beetje op de rails was.

rijdt je altijd met die tape?
dat heb ik ook een tijdje gedaan maar op een gegeven moment werkt dat niet meer. als je al een disbalans in spiersterkte hebt, dan gaat zo'n stukje tape niet werken.

erikg
Forum-lid

erikg 26 jan 2007 15:40

Jep, rij inderdaad altijd met tape. Tape mijn knie zo dat mijn knieschijf net een klein beetje naar de binnenzijde van mijn been en omhoog gedrukt wordt. Heb toch wel het idee dat het redelijk wat scheelt, misschien ook omdat de tape mijn gewrichten wat tegen de koude beschermt.  Maar belangrijkste is idd echt krachttraining. Woon op het ogenblik in Dublin en doe daar regelmatig wat klimwerk (op de fiets uiteraard) in heuvels vergelijkbaar met de Ardennen en die extra krachttraining bergop (i.c.m. gewone krachttraining en steunzolen natuurlijk) zorgt ervoor dat ik erg weinig klachten heb de laatste tijd. Dat wil voor de duidelijkheid natuurlijk absoluut niet zeggen dat je bij knieklachten gelijk de auto naar limburg moet pakken, eerst die krachttraining bij de fysio doen voor een goede basis.
Groet!

cas_
Forum-lid

cas_ 29 jan 2007 00:59

Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 22 Januari 2007

Quote: Origineel geplaatst door Cas* op 16 Januari 2007

Ik heb ook last van mijn knie, meer dan me lief is... soupplesse helpt niet omdat de pijn voortvloeit uit het schuren/knikken van een pees schuin boven mijn knieschijf...kracht heb ik genoeg, maar ook mijn patellapees doet behoorlijk pijn als ik niet opgewarmd ben. Weet iemand een zeer goede orthopeed/sportdokter/fysiotherapeut/toverheks in west nederland die alles weet van fietsblessures, die raad kan geven over zithouding/pedaalkeuze/ergonomie/stretchen/oefeningen???dat zou me echt wel vooruithelpen, want als je na 5 km opwarmen tegen 100rpm al een stekende pijn voelt, en terug moet naar huis...

In de Volkskrant van afgelopen 22 jan. pag. 22(d8 ik) staat een interview met Frank Backx, de eerste hoogleraar in de sportgeneeskunde in NL. Hij zegt dat er in Nederland (slechts) 20 sportortohopeden rondlopen en noemt enkele als "toppers" : Heijboer en Van der Hart. Ik ben er achter gekomen dat de laatste in het OLVG in Amsterdam werkt. Ik heb mijn fysio gevraagd of hij een afspraak bij hem kan maken voor mij.Laatst hier (amsterdam) voor het eerst sinds 9 weken weer eens gefietst. 35 km, niet boven de 30 geweest, had ik niet moeten doen. Weer enorme pijn in mijn knie. Bij mij is het ook dat de knieschijf niet correct loopt en daardoor irritatie veroorzaakt aan het kraakbeen. 'K heb ook X-benen. Loop nu 10 maanden met de klacht. Wordt er (bijna) depressief van.
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

Plaats reactie