Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wie wint de Ronde van Vlaanderen 2006?

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 02 apr 2006 21:22

Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 02 April 2006

wat was de gemiddelde snelheid ?


Als er nu eens een cijfer is dat NIETS (uitzonderingen niet te na gesproken) zegt over de hardheid van een koers, is het dat wel. Goed: 259 km in 6u24:26, 40,423 km/u.
Volledige uitslag: http://dewielergazet.info/?contentid=1340
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 02 apr 2006 22:27

Over koersvervalsing gesproken: Die Rus die aan het terugkomen was en hard in de remmen moet om alle ploegleiderswagens te omzijlen.... En dan stranden op zo'n klein stukje.. Ook niet fraai.
Lekker trouwens voor ons Nederlanders dat juist Flecha het peleton platlegt door dwars op de Koppenberg te gaan staan.
@Casran: Met een lichtere versnelling kun je wel gelijkmatiger je kracht verdelen; Je rijdt met minder kracht per pedaalslag, dat zou wat moeten schelen. Bovendien kun je met 42 - 23 gewoon niet normaal opstappen, de eerste pedaalslag daarbij heeft veel meer vermogen nodig dan er grip is. Ik wil maar zeggen: Als je van te voren weet dat daar de wedstrijd beslist wordt, dan zorg je dat je er optimaal overheen komt. Of

damocles
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 10 apr 2004 19:03

damocles 02 apr 2006 22:52

Het spectaculaire element van de wedstrijd was het overwicht en de inzet van Quick step!! Fenomenaal, Baguet en Pozzato komen terug na de Koppenberg en kunnen nadien op hun beurt nog flink wat afmattend werk doen voor Boonen. Na het wegspringen van Hoste en Boonen speelt Bettini overtuigend stoorzender. Tom heeft het wel afgemaakt maar de bijdrage van de ploeg was enorm!!!!
Ik verwacht nog mooie zaken tijdens de volgende pro tour wedstrijden. Volgende week opnieuw Boonen! Voor de Amstel Gold race hebben ze 2 kopmannen in de schuif steken, Baguet en Bettini. Voor Luik/Bastenaken is Bettini de kopman! Quick step heeft de zaken goed op een rij!!
Spijtig van het uitvallen van Van Bon, ik had van hem wel iets verwacht, het is een aanvaller! Met zo iemand in de finale hadden de kansen van Van Petegem zeker gestegen.
Heel mooie solo gezien van Sergei Ivanov, helaas reed Baguet op dat moment te snel.
Roger Hammond zijn pijnlijke gil gehoord, goed voor kippevel!
Heel veel volk langs de kant, prachtig!!
Karsten Kroon, toch mee in de kopgroep!
Hoste werkte inderdaad te lang mee in de ontsnapping, hij had zich al tevreden gesteld met de 2de plaats!
De koppenberg was inderdaad weer een struikelblok, voor mij moet hij er niet inzitten!! Ik begrijp de kritieken als zijnde "koersvervalsing". Er komen nog genoeg heuvels nadien om voor sportieve selectie te zorgen.
 

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 02 apr 2006 23:15

’t Blijft natuurlijk lastig om Tom Boonen in z’n huidige vorm te verslaan. Vandaag ontstond er een uitgelezen kopgroep met grote namen erin. Met 3 ploegmaten die een lekker tempo onderhielden, zat Tom in een zetel. Hij hoefde immers geen meter op kop te rijden. Als je zo naar de finish rijdt, wint hij zéker. Om hem tot enige inspanning te dwingen, zal je moeten demarreren. Dus wat Leif Hoste deed, was prima. Maar als je alleen Boonen in je wiel krijgt, heb je 3 keuzes:
1. Je houdt direct je benen stil, waardoor Boonen de keuze heeft om in z’n uppie nog 33km door te stampen naar de finish met Hoste in z’n wiel, of Tom denkt: bekijk het maar, en laat zich eveneens afzakken.
2. Je rijdt b.v. 10km kop-over-kop met Boonen samen. Op het vlakke raak je Tom nooit kwijt, dus probeer je het ’n keertje heuvelop. Mocht dat niet lukken, dan stap je over op keuze 1, en rij je dus niet meer mee op kop. Deze escapade heeft Boonen dan in ieder geval de nodige kracht gekost. Hij heeft immers 5km volle bak op kop gereden. (Zelf dacht en hoopte ik dat Hoste voor deze 2e keuze zou gaan.)
3. Je rijdt keurig 33km lang kop-over-kop met Boonen samen. Je demarreert geen enkele keer en 350m voor de streep trek je voor Tom de sprint aan.Heb je de 1e of 2e keuze gemaakt, is de kans groot dat de tweemans-kopgroep weer ingelopen wordt. En dan is het de beurt aan Hincapie of Kroon of vul maar in. Op die manier maak je het toch wel iets lastiger voor Boonen om alles en iedereen te controleren. (En voor ons iets leuker om naar te kijken, maar dat terzijde.)

cyclox
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2006 13:39

cyclox 03 apr 2006 00:44

helemaal akkoord met u, Buzz!

alleen kunnen toprenners deze nogal eenvoudige analyse niet maken blijkbaar (hoewel ik ze niet allemaal over dezelfde kam wil scheren). Ok, Boonen is heel sterk en zo iemand verdient het om te winnen, maar als je het hem zo op een schoteltje aanreikt, wordt het wel heel voorspelbaar. Allemaal zeiden ze vooraf: ik mag met Boonen niet naar de meet rijden! En wat doet één van hen (in dit geval Hoste)? Juist, ja? Dan kun je je afvragen: koers je om te winnen of om wat mooie resultaten bijeen te rijden en een goede carrière uit te bouwen? Als Hoste meerijdt met Boonen is hij voor 99 geklopt! Als hij in een groter groepje blijft en er om beurten gedemarreerd wordt, heb je toch net iets meer kans me dunkt!

Ach, wat baat het? In de volgende wedstrijd rijdt een nieuwe Klier, Ballan of Hoste opnieuw met Boonen naar de meet! En kennen wij de uitslag alweer

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 03 apr 2006 00:55

Mooie analyse Buzz (zoals ik onderhand van je gewend ben).

Ben zelf 6km voor het einde in slaap gevallen en net net na de finish weer wakker geworden. En dat was voor mij net zo voorspelbaar als de uitslag van de koers...

groenespicht
Forum-lid
Berichten: 682
Lid geworden op: 03 sep 2005 02:39

groenespicht 03 apr 2006 01:06

Klopt Buzz. Jammer dat de andere renners hier niet aan dachten. Persoonlijk vondt ik het jammer dat de achtervolgende groep niet tot actie overging en zich niets aantrokken van Bettini en Hincapie. Ik zou zeggen...schijt er aan...samenwerken en er voor gaan. Je kansen nemen toe als je samen er voor gaat.
Maar...volgens mij was de accu bij menigeen leeg!
Chapeau voor Ivanov, karakter! Jammer dat Karsten Kroon niet de aansluiting kreeg. DAT zou mooi zijn geweest, bij Flecha wegrijden en op het podium komen.
Ach ja...zo gaat het in het wielrennen. Mijn tocht vanochtend was ook lekker, zelfde weertje en ik werd eerste in de sprint. Leven het GROEN!!
Tot de volgende koers, gaan we weer poele...
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 03 apr 2006 01:14

Ik denk niet dat Hoste een tactische fout verweten kan worden... Wat moest hij doen? Als een klein kind slag om slinger demarreren en telkens zien dat Boonen hem komt halen en antwoorden: "met iedereen wil ik fietsen maar niet met jou"? Bettini had Boonen ook wel tot in Meerbeke of naar de Bosberg gebracht dan, alwaar Boonen dan zelf een pijl had kunnen afschieten. Nee, deze renners voelden heus wel aan wie de sterksten in koers waren, en of het de moeite loonde op zwakkeren te wachten. Hoste leek me zelfs wat de betere van Boonen op de Muur, maar niet overtuigend op de Bosberg (waar Hoste misschien op gehoopt had)... en dan kan je niet vele meer doen dan toch maar even proberen spurten.
    
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

groenespicht
Forum-lid
Berichten: 682
Lid geworden op: 03 sep 2005 02:39

groenespicht 03 apr 2006 01:21

Ja..Hoste heeft het maximale eruit gehaald. Boonen was net iets sneller, zo zei Hoste het ook in de nabeschouwing op Sporza.
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

cyclox
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2006 13:39

cyclox 03 apr 2006 02:16

casran, ik ben pas nieuw op het forum en de meeste berichten van jouw hand die ik al gelezen heb, waardeer ik erg om hun inhoud, maar bij dit onderwerp ben ik het toch licht oneens met je!

slag om slinger demarreren kan wel degelijk effect hebben en bied toch zeker meer kans op winst dan met boonen alleen naar de meet rijden. Ik ben het met je eens dat Hoste het mocht proberen met Boonen tot de Muur en eventueel zelfs de Bosberg, om hem aldaar proberen af te schudden. Maar als dit niet lukt, moet je daarna toch tenminste een beetje meer pokeren dan Hoste gedaan heeft. Boonen had waarschijnlijk wel doorgegaan met Hoste in het wiel. Als je zo sterk bent als Hoste vandaag was, had hij zeker ook kansen gehad indien ze terug ingelopen waren. Boonen en Bettini kunnen niet alles gaan halen en de kans was heel reeel dat je op een bepaald moment met Boonen en nog een andere renner op kop komt (wat bijna het geval was met Kroon). En dan verandert alles.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 03 apr 2006 02:16

Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 02 April 2006
Ik denk niet dat Hoste een tactische fout verweten kan worden... Wat moest hij doen? Als een klein kind slag om slinger demarreren en telkens zien dat Boonen hem komt halen en antwoorden: "met iedereen wil ik fietsen maar niet met jou"? Bettini had Boonen ook wel tot in Meerbeke of naar de Bosberg gebracht dan, alwaar Boonen dan zelf een pijl had kunnen afschieten. Nee, deze renners voelden heus wel aan wie de sterksten in koers waren, en of het de moeite loonde op zwakkeren te wachten. Hoste leek me zelfs wat de betere van Boonen op de Muur, maar niet overtuigend op de Bosberg (waar Hoste misschien op gehoopt had)... en dan kan je niet vele meer doen dan toch maar even proberen spurten.
Bij hardlopen, zwemmen of schaatsen wint de sterkste. Ook bij een tijdrit is dat het geval. Maar juist bij een wierlerkoers is dat toch lang niet altijd zo. Dat is juist het mooie van wielrennen. Ploegenspel, tactisch vernuft, lef, koersinzicht, parcourskennis, blufpoker, noem maar op... dat zijn allemaal smakelijke ingrediënten die van invloed zijn op de uitslagenlijst. Dus ook zwakkere broeders als Kroon, Van Petegem, Ballan en Hincapie hadden vandaag best wel op het hoogste schavotje kunnen kruipen. Wel moeizaam, maar met ondersteuning van de rondemissen had het vast gelukt.

En had Leif niet ene keertje mogen demarreren dan? Op de Muur ging Hoste inderdaad een stuk makkelijker omhoog. Als hij het daar geprobeerd had, zou Tom misschien not amused zijn. Maar volgens mij heeft hij er juist alle begrip voor, en is hij al 'n dik jaar lang verbaasd dat achtereenvolgens Klier, Flecha, Hincapie, Ballan en nu Hoste keurig met hem meedraaien tot een paar honderd meter voor de witte streep. Tja, en ik ben gewoon net zo verbaasd als de world-champ.

Plaats reactie