Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Hoe hard rijdt de gemiddelde toerrijder?

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 02 aug 2006 21:35

De gemiddelde snelheid van de echte toerfietser? Ik fiets rond de 30 gemiddeld bij afstanden van ongeveer 90 km en dan moet je hier in zuid limburg flink door trappen. Op het vlakke rijden we ook wel eens 40- 45 p/u ook wel harder.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 02 aug 2006 23:57

Quoten: Origineel geplaatst door panschpieng op 02 Augustus 2006

mensen toch, de gemiddelde toerfietser zal uit een ander perspektief fietsen. Voor wat sportieviteit, omgeving en zo nu en dan een "pitstop" ( terrasje onderweg bijvoorbeeld ) en daar gaat het echt niet om 35 of 40 per uur. over 50 km afstand. Ik zie mijzelf nog altijd als toer/recreatie-fietser en rijdt echt geen 35 per uur op 50 km, alhoewel ik fanatiek fiets, dus een intensiever element zit erin. Meeste van deze groep zitten hoogstens tussen 24-30 per uur gem. op 100 km. afhankelijk van parcour. Zulke snelheden die jullie noemen is meer wielersport bedrijven.


hoe moeten die toeristen zich dan noemen die het fietsen echt als competitie bezien.Iedereen die werkt en geen prof is,is voor mij een toerist want die mensen fietsen enkel voor hun plezier/hobby,maar zijn wel competitief  ingesteld,daarom organiseerd men ook wedstrijden of tochten(word ook door velen bezien als wedstrijd).Fietsen is nu eenmaal een sport waar ge u automatisch meet met anderen,das precies een natuurlijk reflex.zelfs mannen van 60+ doen dit,da is gewoon een microob.

abraxes
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 jul 2006 04:27

abraxes 05 aug 2006 10:45

Laten we het maar gewoon erop houden de de meeste hobby en recreatiefieters gemiddelde halen (op de racefiets) tussen de 25 en hooguit 35 km per uur.
 
---------------------------------------------------------------------
Ik ben eigenlijk net begonnen met wielrennen (recreatief) maar mijn gemiddelde wordt zwaar naar beneden gehaald doordat ik met m'n nieuwe fiets rustig fiets op slecht wegdek. Is de fiets niet meer nieuw dan zal ik dat trouwens nog steeds doen. Ik heb namelijk wel geprobeerd een beetje tempo te maken op een weg waarvan ik dacht: dat ken net. Maar boven de 40 stuiter ik alle kanten op. Maar goed, over toeren mag ik denk ik niet praten, daar waar ik slechts ritten heb gereden van hoogstens 25 km. Als ik met mijn fiets 25 wil gaan dan val ik zowat in slaap (tenzij hevige wind tegen). Eens kijken of dit anders wordt wanneer ik dadelijk tijd heb om een aanzienlijkere rit te maken.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 05 aug 2006 11:32

Hoe hard wil je rijden !!

Rijden in een groep heeft het voordeel dat je gemiddelde , in de meeste gevallen , hoger zal liggen dan wanneer je alleen rijdt. Nadeel is dat het meer opletten geblazen is en een goede communcatie een vereiste is.

Als ik alleen rij , zit ik met mijn gemiddelde , bewust , zo tussen de 25-27 km/u , maar af en toe ook wel eens hoger. Met de club zitten we zo tssen de 29-33 km/u , afhankelijk van wie er meegaat en of het woensdag of zondag is.

Rij gewoon het tempo dat het meeste plezier brengt en je niet telkens over de kop jaagt.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

cornelis
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 jun 2006 22:38

cornelis 07 aug 2006 03:16

Ik ben 60 jaar, en heb tot nu toe dit jaar zo'n 4500 km gereden, o.a. enkele malen 150 - 170 km. Op dat soort afstanden zit ik rond de 26.5 gemiddeld. Ook na 170 km ((bij 33 graden) ben ik dan nog redelijk fris en kan ik na een douche gewoon weer andere dingen aanpakken. Het toenemen van de conditie merk ik sterk aan de hartslag, die bij die lange afstanden gemiddeld eigenlijk onder de 130 ligt. De weinige klimmetjes in het westen kosten in de loop van het seizoen steeds minder inspanning. Tegen de Brienenoordbrug op met een klein verzet in februari doet de hartslag tot boven de 160 oplopen, terwijl ik dat in juli aanzienlijk sneller en op een stukken zwaarder verzet doe met een max. hartslag tegen de 150.    
 

soilworker
Forum-lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 07 aug 2006 21:16

soilworker 11 aug 2006 00:05

Ik ben sinds 2 weken aan het fietsen. Mijn gemiddelde ligt tussen de 30 en 32 km/u. Nu moet ik zeggen dat ik altijd al gesport heb en de laatste jaren veel hardloop. Mijn conditie is goed. Ik heb de afstanden van het fietsen langzaam opgevoerd en deze week een ronde van 85 kilometer gefietst. Smaakt naar meer.
Volgend jaar wil ik mij aanmelden bij een vereniging omdat het me leuk lijkt om met meerdere mensen te fietsen. Ook een beetje competitie werkt bij mij goed.

kalkaanslag
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 aug 2006 13:15

kalkaanslag 11 aug 2006 17:11

Ben nu sinds jaren weer begonnen met wielrennen. Voorheen in wedstrijdverband, nu recreatief. Na proberen van andere sporten is dit toch wel een sport waarin ik ontspanning kan vinden.

Echter verbaasde het dat mijn basisfietsconditie met de jaren niet verdwenen is, en afgelopen week voor de eerste keer een rondje van ruim 94 km (Hoorn, Alkmaar, Zaandam) met een gemiddelde van 29,7 km/u op de teller zette.. Wind tegen probeerde ik 30-31 vast te houden.. Dit resulteerde in 3 dagen spierpijn ..

rtimeepic
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 07 apr 2005 23:53

rtimeepic 12 aug 2006 11:11

Mijn beste gemiddelde is 45 gemiddeld per uur over een afstand van 200km. Dit is wel gebeurd in slaaptoestand. Toen ik wakker werd en ging fietsen bleef ik steken op 28-36 gemiddeld over maximaal 80km afhankelijk van groep, dag, wind, bergaf, motivatie en andere factoren. Boven de 36 gemiddeld heb ik het niet echt naar mijn zin meer dus haak ik af naar een relaxter groepje waar ik wel op kop kan rijden. 
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

bertm
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2005 21:29

bertm 27 nov 2006 20:11

Ik ben fietser en natuurliefhebber. Ik rijd dan ook niet bijzonder hard omdat ik iets van de natuur wil zien: dus meestal fiets ik alleen of met broer en vader. Op het vlakke fiets ik meestal op het gemak: zo'n 25 km/u. Als ik toch eens meega met wielertoeristen dan is de 28 à 30 km/uur die zij fietsen niet echt een probleem. 
Maar meestal fiets ik dus alleen. Ik spaar me altijd voor de hellingen. Een rondje zonder hellingen dat kan voor mij niet. Ik woon in de Belgische Westhoek. Dus dat zijn de Catsberg, de Kemmelberg, de Zwarte Berg en nog wat van die leuke klimmetjes. Op die hellingen fiets ik een snelheid bijeen van zo'n 15 à 20 km/u naargelang de lengte en de hellingsgraad. Ik fiets op mijn rondjes van 40 à 50 kilometer altijd zo'n uur of twee, meestal omdat ik gestopt ben omdat ik een merkwaardige vogel heb gezien. Oh ja, de Col d'Aspin met zijn 12 kilometer aan 6.5 fietste ik aan een gemiddelde van 13 km/uur op. Die keer ben ik wel niet gestopt om één of ander boeiend natuurverschijnsel te aanschouwen.

jero2
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 nov 2005 22:23

jero2 27 nov 2006 22:14

Nog een leuke....hoe staat je teller afgesteld?
Ik rijd nogal eens met mensen waarmee de teller stopt bij stilstaan. Met plasstops/stoplichten/overstekende bejaarden/kruispunten/treinen etc. scheelt dat al snel 15 (!) op het gemiddelde van een rit, merk ik.
Mijn tellertje loopt gewoon door op tijd: dus bij stilstaan (stoplicht etc.) vliegt mijn gemiddelde omlaag. Vooral in beetje stedelijke omgeving (dus bijna heel Nederland ) heb je al snel een paar stilstaan momenten op een rit van bijv. 100 kilm. 

Plaats reactie