Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

prorace

b@rt
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mei 2008 22:33

b@rt 18 jul 2008 14:30

v.d. week kwam ik in een oude "Fiets" een artikel van de Nox tegen.
Hierin waardes uitgedrukt in N/º i.p.v. N/mm. (mag veronderstellen dat deze vergelijkbaar zijn met de overige publicaties)
Ben er nog niet aan toe gekomen of, in vergelijking met de Prorace-waardes, een factor te ontdekken is.
N/mm is een uitdrukking in relatie tot treksterkte, geen torsie.....
Maar stijfheid is volgens mij echt niet alles. ook de beoordeling van fiets in de diverse rapportages verschilt.
inmiddels heb ik de eerste 45 km gereden, en nog geen klagen m.b.t. stijfheid.
strax maar eens rekenen. (en bij goed weer testen:))

grtz.
spartamet gezocht

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 18 jul 2008 23:48

B@rt schreef: N/mm is een uitdrukking in relatie tot treksterkte, geen torsie.....

Helemaal niet, treksterkte wordt uitgedrukt in MPa (en zegt niks over framestijfheid).
N/mm is in de fietswereld een manier om aan te geven hoeveel kracht (in Newton) nodig is om het frame op een bepaalde plek 1 mm te vervormen. Bijvoorbeeld de kracht die nodig is om het bottom bracket 1 mm naar links of rechts te duwen t.o.v. de rest van het frame.
N/graden is dus de kracht die benodigd is om een bepaalde plek 1 graad te vervormen.
Let wel op dat de waardes per testmethode andere resultaten kunnen opleveren, een test uit Fiets kan je dus niet vergelijken met een test uit het Duitse Tour of cijfers op de site van een fabrikant.

vanderbulck
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 feb 2007 17:25

vanderbulck 24 aug 2008 23:04

@ B@rt

Heb je nu al wat (goede) ervaringen met de Moros ?
Zou er voor volgend sezoen misschien ook één willen kopen...
BMC ProMachine - Sram Force - Zipp

b@rt
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mei 2008 22:33

b@rt 24 aug 2008 23:29

Vanderbulck schreef:@ B@rt

Heb je nu al wat (goede) ervaringen met de Moros ?
Zou er voor volgend sezoen misschien ook één willen kopen...


Na een moeilijke start moet ik zeggen dat ik zaterdag lekker gereden heb!!!
Eindelijk.... foutje in de levering m.b.t. framemaat, vervolgens foutieve vork in juiste frame. valpartij door wegdraaiende stuurbocht (foutje FM) en slechte afstelling groep. ben ik nu een tevreden mens.
Over het frame opzich ben ik zeer tevreden. voelt niet slap, lekker licht. ik heb geen klagen! Dit is mijn tweede racefiets, en eerste in carbon uitvoering. heb dus in dat opzicht weinig ervaring c.q. referentie.
Heb zelf flink gezocht voorafgaand aan deze aankoop, wilier, colnago, pina etc.
maar tot op dit moment heb ik (zeker prijs kwaliteit) de beste keus gemaakt.
klein puntje van kritiek; zachte lak? vandaag gepoetst met zachte kant van schuursponsje. met de grove kant heb ik aan de binnenzijde v.d. achtervork de lak geraakt, hierin zitten nu lichte krasjes.
tevens ondekte ik putjes (steenslag?) in de lak v.d. achtervork. moeten deze aangepakt vorden? carbon roest immers niet?
spartamet gezocht

hermanvanvoorschoten
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 25 jun 2007 21:46

hermanvanvoorschoten 22 sep 2008 17:04

Om een eerdere vraag in dit topic te herhalen: Heeft iemand ervaring met de Electra (of de X-lite). Het lijken me mooie frames voor die prijs, of heb ik dat verkeerd?
Het is altijd feest op de Laen

nimp
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 aug 2008 14:42

nimp 01 okt 2008 22:45

De x-lite wordt volgend seizoen niet meer gemaakt, althans hij staat toch niet in mijn boekje met de prorace 2009 modellen. De electra staat daar wel in, maar ik zou misschien meer voor de eagle gaan ? Scandium en carbonnen achtervork lijken me voordelen.

renuh
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2009 17:28

renuh 21 jan 2009 22:29

B@rt hoe tevreden ben je nu met je Prorace Mores. Ben ook op zoek naar een nieuwe fiets.
Heb een Prorace Mores op het oog maar maar hoor graag hoe jou ervaring is.

Heb ook nog andere fietsen op het oog. Zit te twijfelen tussen:
- Specialized Allez Elite, 105 groep, Mavic CXP22
- Stevens Aspin, Ultegra groep, Shimano wielen
- Prorace Mores, Campagnolo Centaur 10 Speed

Iemand anders een advies/mening?

davidtwc
Forum-lid
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 nov 2007 22:25

davidtwc 21 jan 2009 22:31

Niet de specialized tenzij je echt een rechtzitter bent. Ik zou gaan voor de Stevens

jordy_coureur
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jun 2009 00:08

jordy_coureur 22 jun 2009 21:48

Afbeelding

Prorace Zeus 2009
Costum kleur.
Campagnolo Chorus 2008
Cosmic carbone slr
Vind je hem goed of zou je er iets aan veranderen zeg maar.

phcas
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 aug 2007 11:17

phcas 08 jul 2009 15:15

Na jaren op een Taiwanees alu-kader (JJ TdF) werd het tijd voor een echte mooie fiets. Na maanden zoeken, wikken, wegen en vooral twijfelen viel mijn oog op Prorace. Vooral vanwege de mooie Carbon frames en de mogelijkheid om eigen kleurenschema's toe te passen.
Ik kwam uit op de Moros en heb deze bij Henk Baars (Diessen) laten opbouwen.
Met enige trots hierbij een foto van mijn nieuwe troetelkindje. Schrik niet van de felle kleuren, dat deed de FM al toen hij de doos uitpakte. ;-)
Ik vind het mooi en weer eens wat anders dan al dat obligate zwart/blauw/rood/wit/grijs (doorhalen wat nvt is)

De mijne is afgemonteerd met 105 en Fulcrum R7 wielen. Dat is een bewuste keuze, 105 is goed genoeg voor mijn gebruik (ik kom van Tiagra 9-speed) en de R7 wielen zijn stijf genoeg voor mijn eh... postuur. Bij 100+ is het lastig om wielen met minder dan 20 spaakjes te gebruiken. Dat worden er dan al vrij snel nog minder.

Inmiddels 250km onder de wielen door laten gaan en niets dan lof. Een klein probleem met de zadelpen (die zakte vanwege lak in de buis) maar dat is opgelost. De Moros rijdt strak en toch comfortabel. Elke trap is raak, schakelen en remmen gaat precies zoals je verwacht (ik althans). Fietsen is weer genieten op deze fiets.

Hulde ook aan Henk Baars (ja, de wereldkampioen veldrijden van 1990) voor de goede adviezen, de afmontage en de uitstekende service!

De foto is overigens van een vriend van mij, iemand met verstand van zaken als het om productfotografie gaat.

Moros!
http://caskraker.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ritchy
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jul 2009 19:27

ritchy 26 jul 2009 15:37

Ik ben eigenlijk ook erg geinteresseerd in dit merk. Die Moros lijkt me wel wat, de Nemesis die voor 2010 staat ziet er ook erg goed uit. Helaas is over dit merk weinig te vinden. Zijn er nog meer mensen met ervaringen met dit merk? Top of flop? Andere nuttige informatie?
Nicht loelen, radfahren!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6078
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 30 jul 2009 11:53

Hier de prorace fiets van mijn zoon van 11 jaar oud. Het was een hele strijd om een kleine 28"fiets te vinden voor hem maar aangezien 24"geen optie meer was ( pas verkocht ivm te klein of eigenlijk te kort ) moest het dus een 28"worden.

Na wat zoeken op de verkoop sites eentje gevonden in het Belgische land. Een mooie kleine 48cm Pro race , afgemonteerd met Shimano full Tiagra - met een ideaal compact crank ( 50-34) en een mini cassette aan de achterzijde ( 18-25 ) 8 speed. Klikpedalen eraf gehaald omdat hij dit nog niets vindt ( gelukkig vind ik ook..)Hij heeft al een keer op een kruising gelegen omdat hij niet los kon komen op zijn 24"racefiets...echt fijn.

Nu heeft hij net als mij een relatief kort onderstel en langer bovenlichaam , vandaar dat ook zijn zadel laag staat maar gezien zijn groei het afgelopen half jaar zal het zadel snel omhoog gaan.

Tijd voor een foto dus , nieuwe onderdelen die we gemonteerd hebben zijn de bidonhouders - bandjes - zadel en stuurlintje. Verder alles goed schoongemaakt en gesmeerd.

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie