Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Tolheffing Belgie

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 14 jan 2007 13:07

He lijkt mij alleen maar contra-productief: dagjesmensen gaan echt niet 60 Euro neertellen om een dagje te kunnen shoppen in A'pen of Brugge.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 14 jan 2007 14:50

Alleen vraag ik me af , waarom 10 daagse vignetten en niet 1 of 2 daagse als alternatief ??
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 14 jan 2007 16:16

Quoten: Origineel geplaatst door T.Trapper op 14 Januari 2007

 Er is toen al gesteld dat doorvaart op rivieren een mensenrecht is en niet mag verhinderd worden.

En wat is daarbij doorvaart? Is dat toen ook afgesproken? Platbodem of megatanker maakt nogal verschil.

koersklak
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 15 jul 2004 01:03

koersklak 15 jan 2007 12:00

Je hoort in dit verhaal wel enkel de Nederlanders klagen. 
Wat met de Fransen die in Nederland eens lekker willen gaan eten?
http://koersklak.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 15 jan 2007 12:07

Quoten: Origineel geplaatst door koersklak op 15 Januari 2007


Je hoort in dit verhaal wel enkel de Nederlanders klagen. 
Wat met de Fransen die in Nederland eens lekker willen gaan eten?

die worden badend in het zweet wakker.....
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 15 jan 2007 16:04

Quoten: Origineel geplaatst door T.Trapper op 14 Januari 2007


Wel,wel Marconi, wat jij kan je nog kwaad maken zeg. Niet vergeten dat de tol voor de Westerschelde al betaald is, in 1863. Het bedrag was 36.278.566 goudfranken waarvan België driekwart en 20 andere zeevarende naties de rest hebben betaald (meer internationale solidariteit toen dan nu). Wat zou dat zijn in Euro's van vandaag? Voordien heeft die tol al gezorgd voor bijna-oorlogen tussen Nederland en hetOostenrijks keizerrijk en tussen Nederland en Frankrijk. Er is toen al gesteld dat doorvaart op rivieren een mensenrecht is en niet mag verhinderd worden.
Dat neemt niet weg dat ik dat vignet ook een slechte zaak vind - zoals eerder gezegd zal dat enkel andere landen ook aanzetten tot identieke maatregelen.
Pas gehoord dat er speciale maatregelen komen voor de grensstreek. Leuke situatie anders voor inwoners van Baarle-Hertog en Baarle-Nassau hé.



 Hi Trapper! Ik maak mij niet kwaad, maar zou wel tegenmaatregelen willen zien van Nederlandse zijde.
Dat van  die vrije doorvaart op rivieren is mooi, maar dat zou in een verenigde EU zeker ook moeten gelden voor de wegen! Het minste dat Nederland zou MOETEN doen is hetzelfde voor Belgische automobilisten  instellen als die hier komen. Gelijke monniken, gelijke kappen. 60 euro p/j ! Mij zien ze niet meer in België!
Hoe meer ik van die dingen hoor des te verder zakt mijn vertrouwen in de EU! Het doel is eigenlijk een grote gemeenschap van landen met dezelfde rechten en plichten. Het wordt alleen maar rotter. Ieder land gaat maar aparte wetjes en regeltjes maken zoals België nu weer doet. Bah! 
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 15 jan 2007 16:09

Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 14 Januari 2007


Quoten: Origineel geplaatst door T.Trapper op 14 Januari 2007

 Er is toen al gesteld dat doorvaart op rivieren een mensenrecht is en niet mag verhinderd worden.


En wat is daarbij doorvaart? Is dat toen ook afgesproken? Platbodem of megatanker maakt nogal verschil.


Heel goed opgemerkt ! Als die grote zeeschepen daar varen is de golfslag enorm en beschadiging van de oevers is het gevolg. Als Belgie de doelpalen verzet dan moet Nederland dat ook maar eens doen. Oude overeenkomsten uit 1800 kunnen niet eeuwig zonder aanpassingen blijven gelden. Wij konden ook altijd Belgie in en door rijden zonder heffingen. Dus waarom kan Belgie zonder protesten wel plotseling  maatregelen nemen?
 
 
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 15 jan 2007 16:48

Gisteren gehoord op tv, van Katleen van Brempt (Vlaams minister van mobiliteit): Nederland is van plan het rekeningrijden in te voeren.
Als Vlaming wist ik hier niets van, ik vraag me af of Nederlanders dit wisten (of bewust verzwegen in deze discussie?).

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 15 jan 2007 16:50

Is de huidige situatie in Nederland niet nog krommer dan wat men in België van plan is?
Ook in Nederland moet je betalen voor het recht om van de wegen gebruik te mogen maken. Wegenbelasting noemen we dat. Maar in Nederland worden er tussen provincies al verschillende hoogtes van deze belasting gehanteerd ('provinciale opcenten').
Zo kost een dieselauto met een gewicht van 1400 kg in de provincie Utrecht 1104 euro per jaar aan wegenbelasting, in Noord-Holland is dat 1036 euro. Ofwel 68 euro per jaar verschil. Pure discriminatie van mij als bewoner van de provincie Utrecht! Vervang even de provincienamen  in dit voorbeeldje door Nederland en België en je hebt bovenstaande discussie......
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

delirium
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 23 aug 2005 18:05

delirium 15 jan 2007 17:12

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 12 Januari 2007


Quote: Origineel geplaatst door delirium op 12 Januari 2007

Ok, duitse platen zie ook veel, en die zijn echt onuitstaanbaar. Die herken je aan de knipperlichten in je achteruitkijkspiegel. Dat wilt maar doorrijden tegen 180 per uur , en iedereen moet uit de weg.

Wat een heerlijke portie generalisering hier maar weer. Als je even verder kijkt weet je dat de snelwegcultuur in Dld heel anders is. Daar is het geven van een lichtsignaal puur een hint dat je er aan komt, soms met groot snelheidsverschil. Wordt daar absoluut niet gezien als agressie of irritatie. En ten opzichte van fietsers zijn Duitse automobilisten gemiddeld genomen het meest galante volk in Europa.


Als ik mij niet vergis mag je in Duitsland tegen 180 rijden. In Belgie mag dit niet! Dus als ik 120 rij, en der komt zo eentje in men gat hangen met flikkerende lichten, kan ik wél pisnijdig worden en expres niet meer opzij gaan. En dat kan ik dan ook lang volhouden.
Maar kom, straks denkte gullie nog dat ik fascistische trekskes heb met dat afgeven op duitsers en nederlanders.... dat zijn natuurlijk cliche's, die zullen er in Duitsland en Nederland ook wel zijn over ons.
 
Maar back to topic. Ik blijf ervan overtuigd dat één europese nummerplaat dé toekomst is. Als we ooit willen dat europa naar behoren functioneert, dan moeten de beter bedeelde landen het met iets minder budget gaan doen, zodat de nieuwe lidstaten, waar dikwijls meer budget nodig is, ons kunnen inhalen. En wat me vooral nodig lijkt is minder verspilling van budgetten. Als ge ziet hoe er hier in Belgie van wegenwerken een complete soep gemaakt wordt.... dat is te triest om waar te zijn.  Neem nu de ring rond Antwerpen, helemaal opgebroken en heraangelegd, heeeel veel geld gekost, maar niet voorzien dat het vrachtvervoer (dat gaat komen met een geplande nieuwe haven) erover kan. Dus binnen een paar jaar heel de boel terug opbreken en weer halfslachtig te werk gaan.
En zo gaat dat hier overal. In mijn gemeente liggen twee kruispunten voor de tweede keer in een jaar tijd open. Geen idee wat daar allemaal gebeurt, maar veel is het niet. En dat blijft maar duren... en dan maar vignetten gaan innen om heel de boel draaiende te houden, jezusmariajozef, waar gaat dat over?
Het ontbreekt onze politici aan visie, het is alleen scoren op korte termijn, want de verkiezingen komen er steeds weer aan. Bij ons zijn de verkiezingen gepasseerd, en alles ligt weer stil.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 15 jan 2007 19:57

Quoten: Origineel geplaatst door paashaas op 15 Januari 2007


Gisteren gehoord op tv, van Katleen van Brempt (Vlaams minister van mobiliteit): Nederland is van plan het rekeningrijden in te voeren.
Als Vlaming wist ik hier niets van, ik vraag me af of Nederlanders dit wisten (of bewust verzwegen in deze discussie?).



Rekeningrijden is al jaren bekend en is nog niet ingevoerd vanwege technische problemen. De bedoeling is dat onze motorrijtuigen belasting verdwijnt en iedereen gaat dan betalen  naar het aantal gereden kilometers. ( Plan 2010)
Rijd je veel, dan betaal je veel en rijd je minder dan betaal je minder. Heel simpel. Als een buitenlander in Nederland rijdt dan denk ik dat die op een of andere manier ook per gereden km moet betalen. Jullie systeem pakt iedereen voor 60 euro, ook als je 1 dagje naar Antwerpen gaat of als je op weg naar Frankrijk door Belgie rijdt. Wél een heel verschil!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 15 jan 2007 20:06

Zoals het er nu naar uitziet zouden er 3 formules mogelijk zijn.
1 jaar: 60€; 2 maanden: 25€ en 10 dagen: 10€.

Plaats reactie