Cervelo R3
Over de montage zou ik ook graag jouw ervaringen wel willen weten...
Over de garantie is Cervélo duidelijk, levenslang voor de eerste eigenaar ( mits men zijn/haar frame registreert) Cervélo gaat die garantie aan met de gebruiker, niet met de dealer. Het kan natuurlijk langer duren qua afhandeling als de dealer niet via het gebruikelijke kanaal de frames betrekt.
Vos heeft ze niet via Veltec en ook geen oude partij van de oude verdeler, althans dat is mij door de mensen zelf vertelt. Misschien dat hij via het buitenland wat heeft kunnen regelen.
En inderdaad zijn de meeste importeurs erg strikt in de prijsvoering, wat ook zo hoort. Je daar niet aanhouden is exit !!
Over de garantie is Cervélo duidelijk, levenslang voor de eerste eigenaar ( mits men zijn/haar frame registreert) Cervélo gaat die garantie aan met de gebruiker, niet met de dealer. Het kan natuurlijk langer duren qua afhandeling als de dealer niet via het gebruikelijke kanaal de frames betrekt.
Vos heeft ze niet via Veltec en ook geen oude partij van de oude verdeler, althans dat is mij door de mensen zelf vertelt. Misschien dat hij via het buitenland wat heeft kunnen regelen.
En inderdaad zijn de meeste importeurs erg strikt in de prijsvoering, wat ook zo hoort. Je daar niet aanhouden is exit !!
"Over de montage zou ik ook graag jouw ervaringen wel willen weten..."
Zit op het gebied van de houdbaarheid op lange termijn, Sommige soorten vet/voorbereiding frame en afmontagewerkzaamheden. Kwam erachter bij de oudste Scotts (hebben de basis gelegd voor dit systeem van ingegoten alu inserts en nu maken alle producten van Topkey hier gebruik van).
Mijn persoonlijke mening is dat dit soort dure frames niet geschikt zijn voor privé afmontage (inmiddels teveel ellende mee gezien) en ga dit om deze reden dan ook niet ondersteunen (maar als je het echt wil weten mag je me altijd bellen).
Wat betreft de bron. Er zijn meer dealers die onder de prijs duiken maar die hier niet mee adverteren (kaaimankorting e.d.). Alle importeurs in Europa hanteren volgens mij deze regel (= goed als er ook nog service verleend moet worden) en mijn zorg was dat er maar een "dealer" is die hier openlijk wel onderdoor kan.
Overigens heb ik mij R3 indertijd voor de volle prijs (als je één van de eerste wil zijn betaal je altijd de hoofdprijs) gekocht maar wel om apart de Alpha Q te kunnen laten komen (de wound up paste qua hoek helaas niet).
Zit op het gebied van de houdbaarheid op lange termijn, Sommige soorten vet/voorbereiding frame en afmontagewerkzaamheden. Kwam erachter bij de oudste Scotts (hebben de basis gelegd voor dit systeem van ingegoten alu inserts en nu maken alle producten van Topkey hier gebruik van).
Mijn persoonlijke mening is dat dit soort dure frames niet geschikt zijn voor privé afmontage (inmiddels teveel ellende mee gezien) en ga dit om deze reden dan ook niet ondersteunen (maar als je het echt wil weten mag je me altijd bellen).
Wat betreft de bron. Er zijn meer dealers die onder de prijs duiken maar die hier niet mee adverteren (kaaimankorting e.d.). Alle importeurs in Europa hanteren volgens mij deze regel (= goed als er ook nog service verleend moet worden) en mijn zorg was dat er maar een "dealer" is die hier openlijk wel onderdoor kan.
Overigens heb ik mij R3 indertijd voor de volle prijs (als je één van de eerste wil zijn betaal je altijd de hoofdprijs) gekocht maar wel om apart de Alpha Q te kunnen laten komen (de wound up paste qua hoek helaas niet).
Ik begrijp niet helemaal goed wat het een met het ander te maken heeft in je montage verhaal.
Dat ze niet geschikt zijn voor thuis montage ben ik ten dele eens. Wat vaak gebeurd is dat de ellende die zich kan openbare door slechte montage vaak wordt verweten aan het merk, ipv aan de monteur. Met als gevolg dat alles maar opgelost moet worden..
Daarintegen zijn er ook mensen die het wel (aan)kunnen.. mits secuur en netjes .. bij twijfel zeker niet maar wat doen .
Die prijzen, tuurlijk wordt er door bijna iedereen onder de adviesprijzen verkocht, maar zoveel en zo openbaar, dat klopt inderdaad niet ..
En het nadeel is dat de andere dealers er wel op aangekeken worden.. Dit soort zaken lossen zich zelf wel op, letterlijk en figuurlijk. Het is wat lastig soms..
Dat ze niet geschikt zijn voor thuis montage ben ik ten dele eens. Wat vaak gebeurd is dat de ellende die zich kan openbare door slechte montage vaak wordt verweten aan het merk, ipv aan de monteur. Met als gevolg dat alles maar opgelost moet worden..
Daarintegen zijn er ook mensen die het wel (aan)kunnen.. mits secuur en netjes .. bij twijfel zeker niet maar wat doen .
Die prijzen, tuurlijk wordt er door bijna iedereen onder de adviesprijzen verkocht, maar zoveel en zo openbaar, dat klopt inderdaad niet ..
En het nadeel is dat de andere dealers er wel op aangekeken worden.. Dit soort zaken lossen zich zelf wel op, letterlijk en figuurlijk. Het is wat lastig soms..
De halve fietsindustrie hangt gewoon aan elkaar vast door kartelvorming en prijsafspraken. Hier in Frankrijk nog extremer dan in Nederland. Daar zijn wij als klant niet mee gebaat en dus voer voor Brussel. De boetes die aan de fietsindustrie regelmatig gegeven worden ivm dit soort praktijken zijn dan ook hoog. Shimano heeft het volgens mij inmiddels geleerd. We kiezen zelf wel waar we tegen betaling / zelf uitvoeren laten repareren/opbouwen.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Kom op mannen, leg dan ook eens uit waarom deze frames niet geschikt zouden zijn om zelf te monteren. Als de goede materialen (vet, montagepasta) en gereedschappen (momentsleutel!) worden gebruikt kan er toch weinig misgaan? Bepaalde handelingen zoals vlakken en opsnijden van draad is iets dat ik indd door een FM zou laten doen (ook bij andere frames, heb er de gereedschappen niet voor) maar het is uiteindelijk gewoon een fiets.. En ik heb nou niet het idee dat de FM hier in de buurt (profileert zich als race en mtb speciaalzaak) dat beter zou doen dan ikzelf.
Speric: tweede deel eens.
Eerste deel: ik ken geen leden (en maar weinig fietsenmakers) op het forum die de investering van de juiste snijd en vlakapparatuur hebben gedaan en die heb je gewoon nodig om latere (kraak en passings)problemen te voorkomen. Inmiddels zijn mij drie forumleden bekend die simpelweg de ingelamineerde bussen eruit hebben gedraaid. De importeur heeft dit uit coulance vergoed maar strikt genomen had dit gewoon eigen schuld moeten zijn....
Verder heb ik inmiddels twee frames behandeld waarbij de trapas door gebruik van gewoon montagevet simpelweg versmolten waren (alu op alu). Kracht kun je op een dergelijk frame niet zetten dus op dat moment heb je echt een probleem....
Uiteraard zijn er forumleden die dit prima zelf kunnen (en de taxatie zelf doen / uitbesteden ook maken) maar als je nog geen 5 "goedkope" frames heb opgebouwd raad ik eigenbouw simpelweg af (en wat kost een goede opbouw in vergelijking met de aanschafwaarde nou?)
Overigens: als je de voorwaarden bij een flink aantal leveranciers goed doorleest is opbouw door gekwalificeerd personeel zelfs vereist en toon dat maar eens aan als thuisbouwer (zie ook in de autowereld waar bij onderhoud door een niet dealer de garantie simpelweg vervalt). Bovendien zie ik bij een aantal merken een tendens dat producenten strikter naar garantieclaims gaan kijken.
Lijkt me overigens best eens een leuk expiriment twee exact gelijke fietsen op te bouwen. Eentje door een leek en eentje door iemand die dit wekelijks doet en vervolgens een jaar te registreren wat de geconstateerde klachten zij (misschien wel een leuk artikel voor fiets).
Eerste deel: ik ken geen leden (en maar weinig fietsenmakers) op het forum die de investering van de juiste snijd en vlakapparatuur hebben gedaan en die heb je gewoon nodig om latere (kraak en passings)problemen te voorkomen. Inmiddels zijn mij drie forumleden bekend die simpelweg de ingelamineerde bussen eruit hebben gedraaid. De importeur heeft dit uit coulance vergoed maar strikt genomen had dit gewoon eigen schuld moeten zijn....
Verder heb ik inmiddels twee frames behandeld waarbij de trapas door gebruik van gewoon montagevet simpelweg versmolten waren (alu op alu). Kracht kun je op een dergelijk frame niet zetten dus op dat moment heb je echt een probleem....
Uiteraard zijn er forumleden die dit prima zelf kunnen (en de taxatie zelf doen / uitbesteden ook maken) maar als je nog geen 5 "goedkope" frames heb opgebouwd raad ik eigenbouw simpelweg af (en wat kost een goede opbouw in vergelijking met de aanschafwaarde nou?)
Overigens: als je de voorwaarden bij een flink aantal leveranciers goed doorleest is opbouw door gekwalificeerd personeel zelfs vereist en toon dat maar eens aan als thuisbouwer (zie ook in de autowereld waar bij onderhoud door een niet dealer de garantie simpelweg vervalt). Bovendien zie ik bij een aantal merken een tendens dat producenten strikter naar garantieclaims gaan kijken.
Lijkt me overigens best eens een leuk expiriment twee exact gelijke fietsen op te bouwen. Eentje door een leek en eentje door iemand die dit wekelijks doet en vervolgens een jaar te registreren wat de geconstateerde klachten zij (misschien wel een leuk artikel voor fiets).
Sharkman schreef:"
Overigens heb ik mij R3 indertijd voor de volle prijs (als je één van de eerste wil zijn betaal je altijd de hoofdprijs) gekocht maar wel om apart de Alpha Q te kunnen laten komen (de wound up paste qua hoek helaas niet).
Ik meen me te herinneren dat jij dit niks vond in het begin. Je zou op een prototype hebben gereden en het frame te slap zijn met die dunne achtervork poten en daarna niks meer.
Ik heb beide ook helaas nooit voorbij zien komen. Welke vork had je er dan standaard bij, dat je de alpha wilde ?
Ze zouden allemaal moeten kunne passen inprinicpe. Of je hebt de 41mm te pakken gehad misschien..
Toen heb je na je debacle met die soloist maar een 61 geprobeerd ?
Zoals Perik zegt en in veel verhalen naar voren komt is het helaas nog steeds niet zo dat het bij de FM verzekert bent van vakwerk op dit gebied.
Wel ben je verzekerd van garantie. Zoals Perik ook zegt, uiteindelijk is het blijft het een fiets. Maar als je het zelf doet, loop je de kans ook zelf de gevolgen te moeten accepteren.
Maar als een liefhebber met beleid en preciesie te werk gaat en bij twijfel dus niet maar wat gaat doen, maar de FM even inschakelt, hoeft er niet veel mis te gaan.
Ik zou persoonlijk uit het garantie-oogpunt de fiets lekker laten opbouwen. Bij veel zaken zit het in het totaalplaatje erbij en komen er niet nog extra kosten bij voor het opbouwen. Zeker niet als zij zich als maatwerk leverancier bestempelen lijkt me, dan is dat juist de meerwaarde die je biedt. Niet die je verkoopt..
Voor de goede orde, de frames van Cervélo hoeven en niet gesneden en niet gevlakt te worden. Dat merk, meet en voel je. Nou vind ook wel dat als je meer dan 600 euro voor een frame betaald, je dat al mag verwachten.
Het zijn tegenwoordig vaak de wat goedkopere en ouder frames niet op een dergelijke manier behandeld moeten worden.
Wat betreft dat snijden en vlakken: worden ze inmiddels nagesneden? Heb de laatste tijd enkel afgemonteerd materiaal gezien maar in het begin zat er af en toe nog blanke lak op de inserts wat ik in principe niet eens slecht vindt omdat het blanke alu voor de uiteindelijke montage beter wordt beschermd tegen corrosie (zelfs bij droge opslag slaat blank aluminium uiteindelijk wit uit).
Zoals je eerder al terecht stelde ben ik geen dealer maar heb in het begin wel aardig wat doorverkocht team materiaal (enkel 2.5) afgebouwd (echt veel ellende mee gehad met afwisselend loslopende brackethulsen en brekende achtervorken (en zelfs daarvoor werd gewoon garantie verleend!). Daarna enkel nog in opdracht een tweetal bayonnes afgemonteerd (niet mijn eigendom en strikt genomen proto's).
Met de R3 heb ik zelf maar eenmaal een klacht gehand (lak op de achtervork vertoonde stress cracks door iets veel beweging). Verder heb ik maar één keer (buiten wat lakproblemen) een serieuze klacht gezien op een R3 (gebroken achtervork op een duitse fiets) wat maakt dat het zonder meer een van de betrouwbaardere frames op de markt is (slapte kan ik mij niet herinneren wat dan zou een CR1/Addict dat ook zijn en die zijn bomb proof).
Wat betreft de vork: een Wound up is een hybride en de vorkkroon liep bij het draaien tegen het frame aan.
Zoals je eerder al terecht stelde ben ik geen dealer maar heb in het begin wel aardig wat doorverkocht team materiaal (enkel 2.5) afgebouwd (echt veel ellende mee gehad met afwisselend loslopende brackethulsen en brekende achtervorken (en zelfs daarvoor werd gewoon garantie verleend!). Daarna enkel nog in opdracht een tweetal bayonnes afgemonteerd (niet mijn eigendom en strikt genomen proto's).
Met de R3 heb ik zelf maar eenmaal een klacht gehand (lak op de achtervork vertoonde stress cracks door iets veel beweging). Verder heb ik maar één keer (buiten wat lakproblemen) een serieuze klacht gezien op een R3 (gebroken achtervork op een duitse fiets) wat maakt dat het zonder meer een van de betrouwbaardere frames op de markt is (slapte kan ik mij niet herinneren wat dan zou een CR1/Addict dat ook zijn en die zijn bomb proof).
Wat betreft de vork: een Wound up is een hybride en de vorkkroon liep bij het draaien tegen het frame aan.
Sharkman schreef:Wat betreft dat snijden en vlakken: worden ze inmiddels nagesneden? Heb de laatste tijd enkel afgemonteerd materiaal gezien maar in het begin zat er af en toe nog blanke lak op de inserts wat ik in principe niet eens slecht vindt omdat het blanke alu voor de uiteindelijke montage beter wordt beschermd tegen corrosie (zelfs bij droge opslag slaat blank aluminium uiteindelijk wit uit).
Zoals je eerder al terecht stelde ben ik geen dealer maar heb in het begin wel aardig wat doorverkocht team materiaal (enkel 2.5) afgebouwd (echt veel ellende mee gehad met afwisselend loslopende brackethulsen en brekende achtervorken (en zelfs daarvoor werd gewoon garantie verleend!). Daarna enkel nog in opdracht een tweetal bayonnes afgemonteerd (niet mijn eigendom en strikt genomen proto's).
Met de R3 heb ik zelf maar eenmaal een klacht gehand (lak op de achtervork vertoonde stress cracks door iets veel beweging). Verder heb ik maar één keer (buiten wat lakproblemen) een serieuze klacht gezien op een R3 (gebroken achtervork op een duitse fiets) wat maakt dat het zonder meer een van de betrouwbaardere frames op de markt is (slapte kan ik mij niet herinneren wat dan zou een CR1/Addict dat ook zijn en die zijn bomb proof).
Wat betreft de vork: een Wound up is een hybride en de vorkkroon liep bij het draaien tegen het frame aan.
Hmm nieuwsgierig wat Gerard zegt over die opgebouwde Bayonnes.
"Hoi Gerard met mij, Zijn er meer dan 2 bayonnes gemaakt voor csc? Niet? Oww en die 2 zijn rechstreeks vanuit de Service Course in Luxemburg naar het hoofdkantoor gegaan. Ok ik zal het in het forum zetten. Ok dus 1 iemand van cervelo rijd nog op een Bayonne en die ander hangt in het kantoor.
Nou ik zal het posten in het fiets forum, geef jij daar ook eens je reactie!
Ja dat is waar er is idd een selectclubje dat de boel een btje verziekt en die puur eigen belang hebben bij het posten ja die zouden idd de NVO, en NV Cos eens erop moeten naslaan. En het ergste is dus eigenlijk punten als onafhankelijkheid, professioneel gedrag en integriteit ontbreken (ja sommige Mods bakken ze bruin). Wat dat betreft lees ik altijd met veel plezier jouw reacties in SLowtwitch forum. Objectief en behulpzaam. En niet zoals hier in sommige gevallen schijnexpertise; hard roepen veel poepen.
..........
Maar goed als ok in de Schweiss?....................."
pas op! paaltje!