Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Zondagsrust...

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 14 jan 2009 20:10

Daniel1975 schreef:Je begrijpt mij heel goed; de SGP is in die betreffende gemeente de grootste partij onder de stemmende kiezers. Ik weet ook wel dat de niet-stemmers dus ook niet mogen zeuren, maar het is wel een gevolg van hun "plichtsgetrouw gedrag" dat de SGP zo groot is.

Ik bedoelde het puur als tegengas op het zogenaamde recht van de meerderheid. In ons stelsel hebben ze idd een democratische meerderheid, maar ze vertegenwoordigen niet de meerderheid van het volk omdat die veel verdeelder stemt over de alternatieven.
Niet SGP vs. SGP zou bijvoorbeeld zomaar 75-25 zijn. Maar nu is het 15-20-7-6-10-17 vs. 25

Het is eigenlijk het gevolg van het verzaken van overige mensen.

Je bedoelt dat ze in die gemeentes vaak een groot minderheidsblok zijn? Met een versnippering van de overige partijen zijn ze t.o.v. het totaal dus alsnog even groot. Bijvoorbeeld in het voorbeeld waar men de tour zou willen weren, zou er een meerderheid van zetels moeten zijn, in jouw getallenvoorbeeld maakt het vrij weinig uit of het nou 75 vs 25 is of 15-20-7-6-10-17 vs. 25 (het laatste geeft hoogstens wat meer ruimte om te dealen).

nicom
Forum-lid

Gebruikersavatar nicom 14 jan 2009 20:42

Laat die griffo's lekker moeilijk doen. Sla zeeland over! Hoe jammer het ook is van de mooie route en de mogelijkheid om een paar lekkere waaiers te trekken, als het weer mee zit. Maar rij via dordrecht naar breda en dan een mooie lus door west brabant. Langs wieler monumenten als St Willebrod. O ja dan komen ze op bijna loop afstand hier langs.
In het meest westelijke deel sluit je gewoon weer aan op de oude route

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 14 jan 2009 20:43

Daarom denk ik ook dat het wel mee zal vallen met alle verboden etc. Alleen wordt het nu een issue omdat ze de belangrijkste partij zijn.
Veel herrie en het loopt met een sisser af.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

simen
Forum-lid

simen 14 jan 2009 21:04

Democratie heeft zo zijn nadelen voor het kleine Zeeland tegen de ruime meerderheid van de randstad

Het blijft natuurlijk een puur politiek onderwerp,namelijk : landelijk aandacht trekken op het juiste moment om zo als klein partijtje met 4 zetels aandacht te krijgen.
Geheel in lijn met de gang van zaken in de Haagse stolp
Niet meer en niet minder.

Het gaat natuurlijk gewoon door, dat is duidelijk.
Alleen is nu duidelijk gesteld door de SGP :Wij zijn er ook nog
Even ter herinnering de Ride for the roses werd in augustus ook een breed uitgemeten feest.
Op zondag
En dat duurde wat langer dan 10 seconden.
Zij is ook tegen

demonsternaar
Forum-lid

demonsternaar 14 jan 2009 21:54

Ik als een echte atheïst denk dat iedereen maar lekker moet doen waar hij zin in heeft op zijn vrije dag (rustdag),
de éne gaat lekker in de kerk zitten,
de andere gaat lekker op zijn fiets zitten , prima toch, iedereen heeft recht op zijn ontspanning
of inspanning in ons geval
ik kom zelf uit een dorp en hier gaan toch zat mensen naar de kerk en op hetzelfde moment ga ik fietsen en we zeggen elkaar gelukkig gewoon gedag, No problem.
maar ik zit ook in het westen en niet in het bekrompen Zeeland, in Zeeland daar lopen de vissen nog op het land???
To be Old and Wise You must first be Young and Stupid

simen
Forum-lid

simen 14 jan 2009 22:27

de monsternaar schreef:Ik als een echte atheïst denk dat iedereen maar lekker moet doen waar hij zin in heeft op zijn vrije dag (rustdag),
de andere gaat lekker op zijn fiets zitten , prima toch, iedereen heeft recht op zijn ontspanning
ik kom zelf uit een dorp en hier gaan toch zat mensen naar de kerk en op hetzelfde moment ga ik fietsen en we zeggen elkaar gelukkig gewoon gedag, No problem.
maar ik zit ook in het westen en niet in het bekrompen Zeeland, in Zeeland daar lopen de vissen nog op het land???

Het gaat hier al net zo als in jouw dorp hoor.
Dus waarom dat in Zeeland ineens wel bekrompen zou zijn is mij niet geheel duidelijk.
Kom nou gewoon maar eens een dagje fietsen hier, van de zomer, ervaar de weldaad van een rustige ruime provincie waar ze elkaar niet zo op de lip zitten als in de druk bevolkte gebieden.
En ontdek dat hier in Zeeland de wind het hoogste woord heeft.
Zij is ook tegen

simic
Forum-lid

simic 14 jan 2009 22:32

simen schreef:
de monsternaar schreef:Ik als een echte atheïst denk dat iedereen maar lekker moet doen waar hij zin in heeft op zijn vrije dag (rustdag),

Dus waarom dat in Zeeland ineens wel bekrompen zou zijn is mij niet geheel duidelijk.
Kom nou gewoon maar eens een dagje fietsen hier, van de zomer, ervaar de weldaad van een rustige ruime provincie waar ze elkaar niet zo op de lip zitten als in de druk bevolkte gebieden.

Heb je echt helemaal gelijk in hoor!
De Monsternaar gaat hier wel erg kort door de bocht! Ik heb me eerlijk gezegd nog niet verdiept in politiek en SGP:d ga me dan ook niet in die discussie bemoeien.
Wel vind ik dat als de TDF in Zeeuwse dorpen langskomt, er niemand nadeel bij heeft. Ga je niet kijken, kijk je niet, kijk je wel..geniet er dan van!

demonsternaar
Forum-lid

demonsternaar 15 jan 2009 07:31

simic schreef:
simen schreef:

Heb je echt helemaal gelijk in hoor!
De Monsteraar gaat hier wel erg kort door de bocht! Ik heb me eerlijk gezegd nog niet verdiept in politiek en SGP:d ga me dan ook niet in die discussie bemoeien.
Wel vind ik dat als de TDF in Zeeuwse dorpen langskomt, er niemand nadeel bij heeft. Ga je niet kijken, kijk je niet, kijk je wel..geniet er dan van!

He, natuurlijk weet ik dat Zeeland mooi en rustig is. ik zit maar een beetje te stangen :D
en voor het fiets zou ik zo willen ruilen met jullie Zeeuwen
hier in het Westland ben je zo uit gefietst.
To be Old and Wise You must first be Young and Stupid

lior63
Forum-lid

lior63 15 jan 2009 08:01

Ik proef uit bovenstaande discussie een totaal onbegrip voor het belang dat overtuigde christenen hechten aan de zondagsrust.
Een mooi spreekwoord uit het Hebreeuws zegt "Mijn vrijheid houd op, waar de jouwe begint"
Een evenement als de Tour is een prachtig evenement maar ik kan mij levendig voorstellen dat dit erg verstorend is voor de zondagsrust.
Ik heb ook in het buitenland gewoond waar hele stadswijken op de zaterdag (Israel dus) gewoon zijn afgesloten voor het verkeer, eenvoudig om de shabbat te bewaken en te bewaren.

In NL gaan wij nogal hypocriet om met het begrip vrijheid.
Iemand is wel vrij om op de zondag een mega-evenement in te organiseren, maar iemand die daar op religieuse gronden tegen protesteert is een bekrompen reli-fanaat.
Nee, zo is het dus niet.
Iemand die opkomt voor zijn religieuse overtuiging is iemand die gebruik maakt van zijn rechten.
En een stelling als: Bij een volgende watersnoodramp laten we ze op zondag allemaal barsten maakt duidelijk dat er in NL wel erg weinig kennis van zaken over inhoudelijke religie is.

Ik ben van mening dat de TDF als evenement erg ingrijpend is in een dorp, en ik kan mij de protesten best wel voorstellen, maar het is uiteindelijk wel de gemeenteraad die beslist.

In de discussie is vaak de term 'democratie' gevallen. Democratie is niet het gelijk van de meerderheid, maar is een systeem waar de meerderheid rekening houd met de minderheid.

soilworker
Forum-lid

soilworker 15 jan 2009 08:16

@Lior: Mooi "gesproken". Helemaal mee eens.

corniel
Forum-lid HC

corniel 15 jan 2009 09:04

@Lior63: "Mijn vrijheid houd op, waar die van jou begint", zou ik eerder andersom toepassen. Zij hebben de vrijheid om zondag naar de kerk te gaan (1, 2, of in extreme gevallen zelfs 3 keer), geen tv te kijken, niet te sporten, bij elkaar op de koffie te gaan, en vroeg weer onder de wol. Daar heeft verder niemand anders last van.

Evenzo hebben zij er geen last van als er een tourcaravaan over N57 langs hun dorp raast. (Weinig dorpen op de route zullen doorkruist worden, omdat de infrastructuur dat nauwelijks toelaat)

Wat Lior63 suggereert is dat mensen met een religieuze overtuiging net zoveel last hebben van een eventement dat georganiseerd wordt - en waar zij zelf niet heen willen - als mensen die graag naar een evement willen dat wordt afgelast. En precies dát bestrijd ik. Ik weet uit eigen ervaring hoe die zondagsrust wordt ingekleed. Mensen die op een dergelijke wijze aan de zondagsrust hechten komen het huis op zondag alleen uit om naar de kerk te gaan. De rest van de dag zitten ze binnen.

Verder druf ik - off-topic dat wel - de stelling aan dat de ruimte die wij christelijke religieuze minderheden hebben gegeven, van doorslaggevende invloed zijn geweest op het falende integratiebeleid: Je kan in een rechtsstaat immers niet zeggen: refo's mogen vrouwen wel als minderwaardig beschouwen, en moslims niet. Refo's mogen wel boekjes schrijven waarin staat dat homoseksualiteit een straf van god is, maar hindoestanen niet...

lior63
Forum-lid

lior63 15 jan 2009 10:25

@corniel,

Ik begrijp uit jou woorden dat jij niet een religieus mens bent. Ik betwijfel dan ook of jij echt kunt invoelen wat dit doet aan mensen die wel religieus zijn.

Het begin en einde van vrijheid is een glijdende schaal. De vrijheid van de een beperkt noodzakelijkerwijs de vrijheid van een ander.

In NL kennen wij meer van dit soort zaken. De wielerclub in Rijssen organiseert zijn toertochten en ATB-tochten altijd op zaterdag, om de zondag niet te verstoren.

De suggestie dat de zondagsrust wordt ingekleed zoals jij dit schetst is een karikatuur uit de jaren 50 en heeft niets met de hedendaagse religieuse realiteit van doen.

Over de off-topic opmerking zal ik niks zeggen omdat dat dan uitgebreid zou moeten en te veel off topic en off-forum is. Daar zijn andere fora voor.

Dan een laatste opmerking: Religieuzen zijn niet alleen gereformeerden.

Plaats reactie