@Foosho: eerder werd al aangegeven dat het te maken heeft met verlijming alu bus in carbon frame. Teveel kracht en de lijmverbinding houdt blijkbaar niet.
Nav dit topic ga ik bij mn eigen fiets ook de kettingbladboutjes controleren. Sinds vorig jaar heb ik regelmatig last van een rare kraak bij vooral plotseling kracht zetten. Ben wel benieuwd welke loctite ik kan gebruiken. Heb trouwens een ik meen 2009 versie carbon centaur crankset (met vd goedkope gestanste bladen, misschien dat ik die ook meteen vervang).
Alles kan kapot... zo ook TA
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
Sharkman 1 schreef:
Ken geen bsa systeem das met max. 30 nm (cassette systeem) of 25 (bb lagers) ooit nog los komt. En uit ervaring weet ik dat je een cervelo/Scott/Giant gewoon sloopt als je 40 nm op een trapas zet.
Bij oude stalen frames met Italiaanse draad was 60 nm aan te bevelen om de boel goed vast te zetten.
Sharkman; Zijn deze waarde voor de Cups of moet ook voor de centrale fixeer bout een lagere toruqe waarde worden aangehouden dan de 42nm die Campagnolo voorschrijft(voor Carbon frames). Ben wel benieuwd om dat ik ook veel verhalen lees over loslopende crankstellen en dat wordt dan verweten aan een te laag aandraai moment.
-
sharkman113
- Forum-lid HC
Die 42 nm kun je gewoon aanhouden. Dat loslopen komt vaak omdat zelf fm de trapas zonder momentsleutel vast zetten (en 42 nm is meer dan je zou vermoeden).
Verder word de gebruikte bout vaak ingesmeerd met vet en dat mag dus weer niet (blauw loctite is hier op zijn plaats).
Verder word de gebruikte bout vaak ingesmeerd met vet en dat mag dus weer niet (blauw loctite is hier op zijn plaats).
Valt mee, 42 nanometer maar :pSharkman 1 schreef:Die 42 nm kun je gewoon aanhouden. Dat loslopen komt vaak omdat zelf fm de trapas zonder momentsleutel vast zetten (en 42 nm is meer dan je zou vermoeden).
- ridefreeordie
- Forum-lid
Hieronder enkele foto's. Na wat gepeuter ziet de schade er bij twee crankarmen toch wel ernstig uit:
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
- ridefreeordie
- Forum-lid
Tweede crankarm
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
-
sharkman113
- Forum-lid HC
Geloof dat ik veilig kan zeggen dat dit wel einde verhaal is.....
Ja niet meer mee fietsen want dan roep je de duivel over jezelf af.
Grtz; mtbfool
Grtz; mtbfool