Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Alles kan kapot... zo ook TA

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 22 mar 2011 12:51

@Foosho: eerder werd al aangegeven dat het te maken heeft met verlijming alu bus in carbon frame. Teveel kracht en de lijmverbinding houdt blijkbaar niet.

Nav dit topic ga ik bij mn eigen fiets ook de kettingbladboutjes controleren. Sinds vorig jaar heb ik regelmatig last van een rare kraak bij vooral plotseling kracht zetten. Ben wel benieuwd welke loctite ik kan gebruiken. Heb trouwens een ik meen 2009 versie carbon centaur crankset (met vd goedkope gestanste bladen, misschien dat ik die ook meteen vervang).

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 22 mar 2011 12:58

Sharkman 1 schreef:
Ken geen bsa systeem das met max. 30 nm (cassette systeem) of 25 (bb lagers) ooit nog los komt. En uit ervaring weet ik dat je een cervelo/Scott/Giant gewoon sloopt als je 40 nm op een trapas zet.
Bij oude stalen frames met Italiaanse draad was 60 nm aan te bevelen om de boel goed vast te zetten.


Sharkman; Zijn deze waarde voor de Cups of moet ook voor de centrale fixeer bout een lagere toruqe waarde worden aangehouden dan de 42nm die Campagnolo voorschrijft(voor Carbon frames). Ben wel benieuwd om dat ik ook veel verhalen lees over loslopende crankstellen en dat wordt dan verweten aan een te laag aandraai moment.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 22 mar 2011 13:54

Die 42 nm kun je gewoon aanhouden. Dat loslopen komt vaak omdat zelf fm de trapas zonder momentsleutel vast zetten (en 42 nm is meer dan je zou vermoeden).
Verder word de gebruikte bout vaak ingesmeerd met vet en dat mag dus weer niet (blauw loctite is hier op zijn plaats).

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 22 mar 2011 14:12

Sharkman 1 schreef:Die 42 nm kun je gewoon aanhouden. Dat loslopen komt vaak omdat zelf fm de trapas zonder momentsleutel vast zetten (en 42 nm is meer dan je zou vermoeden).
Valt mee, 42 nanometer maar :p

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 23 mar 2011 09:49

Hieronder enkele foto's. Na wat gepeuter ziet de schade er bij twee crankarmen toch wel ernstig uit:
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 23 mar 2011 09:50

Tweede crankarm
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 23 mar 2011 13:37

Geloof dat ik veilig kan zeggen dat dit wel einde verhaal is.....

mtbfool
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 23 mei 2007 20:14
Locatie: Helmond

mtbfool 23 mar 2011 13:48

Ja niet meer mee fietsen want dan roep je de duivel over jezelf af.

Grtz; mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

Plaats reactie