Pagina 4 van 6
Geplaatst: 13 feb 2010 21:42
door oyah
Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen.
Geplaatst: 13 feb 2010 22:18
door amclassic-fan
Bruco schreef:Amclassic-fan schreef:[...] als je wel hard wilt fietsen is het verminderen van de luchtweerstand toch prioriteit 1.
Als je hard wilt blijven fietsen, is het verminderen van fysiek ongemak ook wel een prioriteitje...
Hij kan toch ook gewoon in een vrij diepe positie zitten op z'n tijdritfiets. Het stuur maar gewoon omhoog zetten is een open deur intrappen, maar geen oplossing voor iemand die hard wil fietsen.
Ik vind 't ook vreemd dat je de getalletjes uit de computer voor de tijdritfiets naast je neer legt, maar 't voor de wegfiets wel letterlijk op zou volgen. Als je op die TT fiets dieper kan zitten kan dat toch ook op de wegfiets.
Geplaatst: 14 feb 2010 10:02
door corniel
@Amclassic-fan: dat dacht ik ook. Daarom heb ik een jaar geleden mn stuur 1,5 cm lager gezet. Zo van, ik kan diep zitten op mn tt, dan moet het op mn wegfiets ook wel dieper kunnen.
Een jaar aan arm/nekklachten later ben ik daarop nu terug gekomen. Klachten die ik op mn tt niet heb, maar op mn wegfiets wel begonnen mn fietsplezier bij tochtjes langer dan een uur flink te verstieren...
Geplaatst: 14 feb 2010 11:12
door gast
Corniel, omhoog met dat TT-stuur !!!
(weer een concrrent minder

)
Geplaatst: 14 feb 2010 11:48
door litespeed
peerke1 schreef:En dan kunnen andere mensen zeggen wat ze willen maar volgens mij gaat gevoel nog altijd boven meten is weten.En als je pijntjes weg zijn op de racer door een centimeter hoger te zitten is volgens mij alleen maar goed.
Juist het bikefitting-systeem is een voorbeeld van 'meten is weten', niet?
En Corniel heeft nog nauwelijks gereden met de nieuwe afstelling. Dus je weet helemaal nog niet dat hij nu pijnloos rijdt. Misschien moet hij wel een paar specifieke spieroefeningen doen.
Dat het gevoel belangrijk is, ben ik zeker met je eens.
Geplaatst: 14 feb 2010 12:48
door superrose
Wat ik me al een tijdje afvraag is hoe dit allemaal zit. Wat Corniel zegt is dat hij fysiek merkte dat er iets niet goed zat en dat klinkt mij logisch in de oren en wat mark zegt klinkt ook logisch. Dus ik zit te denken dat het meten een marge geeft waar binnen je goed zou kunnen zitten, dat er luchtweerstand technisch een veld is waarbinnen je het beste zit en dan fysiek heb je een derde veld en dat daar waar die drie zich overlappen dat daar de beste houding van de individuele rijder zit? Kan dat het zijn?
Ik had begrepen dat een Armstrong op zijn tt fiets best goed zit, maar hij kan niet diep ivm zijn rug, toch met zijn houding zit hij mooi en voor zover ik weet is hij op het vlak van tt altijd best effectief bezig geweest.
Ik ben aan het rondvragen aan mensen hoe dat zit met dieper en niet dieper enzo en veelal zegt men toch dat het belangrijk is dat ik lekker zit omdat ik dan meer kan leveren. Zelf denk ik dat het m daarin zit dat het lichaam geen machine is en dat een houding die op een gegeven moment luchtweerstand technisch perfect is afbreuk doet aan het kunnen van het lichaam.
Geplaatst: 14 feb 2010 12:59
door litespeed
Die laatste zin wordt ook door niemand betwist. Daar is iedereen het over eens.
Geplaatst: 14 feb 2010 13:09
door superrose
Dus begin ik me af te vragen, wat mark zegt: " Als je op die TT fiets dieper kan zitten kan dat toch ook op de wegfiets." Dat klinkt logisch en toch voelt het bij Corniel anders.
Hoe zit dat?
Corniel hoeveel tijd breng je door op je wegfiets en na hoe lang komen je pijntjes?
Hoeveel tijd zit je op je TT fiets.
Hoe enorm verschillend is de houding in je schouders, kan het daar aan liggen?
Weet je of die pijntjes komen van het diep niet diep zitten of kan het ook iets anders zijn?
Geplaatst: 14 feb 2010 13:11
door hjvk
Ik vraag me af, het is toch heel persoonsgebonden? Ik bedoel je kan toch niet simpelweg zeggen van, oh, jij bent zo lang, je fiets heeft een framemaat van zoveel. Nou drop dan maar lekker 15 centimeter down... Ik bedoel de één is een ervaren rijder, de ander niet. De één heeft rug/nek klachten de ander niet. De één heeft andere lichaamsverhoudingen dan de ander. En zo kan ik nog wel een heel lijstje opnoemen.
Dus hoe wordt dat normaal opgemeten en of bepaald? Ik vraag me dat gewoon af aangezien ik een leek ben op dat gebied.
Bijvoorbeeld: Ik ben ca 2 meter ik fiets op een 63 cm frame, wat zou een beetje een gebruikelijke drop voor mij zijn of komen daar meer factoren bij kijken, zoals arm lengte, been lengte, ervarenheid ect... ect... Ik weet het gewoon niet maar zou het wel graag willen weten.
Geplaatst: 14 feb 2010 14:12
door corniel
Even voor de duidelijkheid: eigenlijk ben ik bij mn Gazelle V8 terug bij af. Ik heb een jaar op deze hoogte gereden en heb hem vorig seizoen 1,5 cm naar beneden gedaan. Ongeveer zoals Amclassic-fan ook redeneerde: ik zit best diep op mn TT, dat gaat prima. Als ik mn wegfiets nu ook 'drop' dan wen ik nog meer aan het diepe zitten.
Gelijk met deze aanpassing kwamen nek- en armklachten. De drop verminderen naar de waarde waar ik pijnloos mee reed is in ieder geval een goede poging waard.
Waarom het op de TT wel lukt ligt denk ik aan de ondersteuning van de armen die anders is. Mijn schouders verkrampen dan nauwelijks en op de weg (kennelijk) wel.
@HJvK: alle meetsystemen die ik ken bepalen naast lengte, binnenbeenlengte, armlengte, romplengte e.d. Geen enkel systeem kan echter uitrekenen wat de uitkomst is, omdat lenigheid/flexibiliteit niet te verwerken is. Daarvoor is dus fijntuning nodig achteraf.
De maat van je frame is overigens niet van invloed op de drop die je 'moet' hebben, hoogstens een beperkende factor in de drop die je kan hebben.