Over de wielersport en zijn beoefenaars.

BK en NK op tv?

foosho
Forum-lid

foosho 10 jan 2010 21:11

't Is zeker toeval dat er zoveel Belgen goed kunnen crossen ;)

Maar goed, in NL is een beetje hetzelfde aan de hand met schaatsen. Als we goed waren geweest in onderwaterschaken hadden we dat gezien op de zondagmiddag ;)

Maar nog even over het crossen, ze zouden alcohol gewoon moeten verbieden, nu is 't och en ah dat er iets gebeurt, maar met overmatig alcohol gebruik kun je dat gewoon verwachten.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 jan 2010 21:26

Langebaan schaatsen is een sport die zoveel groter is dan veldrijden. In het schaatsen heb je: Duitsland, Noorwegen, Canada, Amerika, Japan, Korea, China hebben toch allen behoorlijke medaille kansen in Vancouver. En dan is er nog een hele waslijst van andere landen die ook mee doen waar nog wat outsiders tussen zitten. Voor het WK veldrijden is Stybar de enige kanshebber naast het legioen Belgen.

En voor iedereen die niet kan lezen. Ik zeg niet dat het veldrijden zelf niets voorstelt, maar dat de sport op sterven na dood is (buiten België.) Dat de top smal is komt gewoon omdat er maar heel weinig mensen crossen. Als je een NK op de weg wilt rijden als belofte moet je je echt kwalificeren, daar is belangstelling genoeg voor. Maar er zijn niet eens 30 jongens die geinteresseerd zijn in het NK veld. Het direct overstappen van Boom naar de weg is ook niet zonder reden. Hij had ook nog jarenlang door kunnen gaan en ze zakken met startgeld vullen (paar duizend euro per wedstrijd tikt wel aan), maar toch koos hij voor de weg
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

roeltrentino
Forum-lid

roeltrentino 10 jan 2010 21:41

Ben maar ff gaan kijken in Heerlen.
Boom kampioen zegt veel over hoe sterk hij is, tweede cross en dan kampioen worden.... All en de Kneght reden voornamelijk op kop en leken technisch sterker.
Voor de rest was er een groot verschil tussen de eerste 5 en de rest. Het parcour is Heerlen was mooi.
Mooie cross vandaag.

Roel

stefan
Forum-lid

stefan 10 jan 2010 21:43

Om even terug te komen op de startpost. Hier is een samenvatting van L1.
LINK samenvatting L1 Even op het vierkantje drukken langs ´Vandaag 16:12'

Er zijn ook samenvattingen van de beloften, vrouwen en junioren te vinden.

Ik ben ook geweest kijken vandaag naar de junioren en elite. Ik vond het 2 erg mooie en spannende wedstrijden. Voor de sport is het natuurlijk niet goed dat Boom heeft gewonnen. In dat opzicht heeft AM zeker gelijk. Maar zo is het eigenlijk al jaren.

foosho
Forum-lid

foosho 10 jan 2010 21:49

@amcf: Klopt, schaatsen is nu behoorlijk internationaal, vroeger was standaard bijna het gehele podium NL, ik denk dat de sport z'n populariteit daar toch grotendeels aan te danken heeft.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 jan 2010 08:26

Hele podium Nederlands?
Een aantal namen uit het verleden waar de hollanders weinig tegen in hadden te brengen: Heiden (4 afstanden goud!), Koss, Niemann, Sondral, Karlstad, Gustavson, Blair, Kania... (even uit de losse pols, m&v)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

buitenblad
Forum-lid

buitenblad 11 jan 2010 10:11

Kwa OS doen we het in het schaatsen inderdaad nog niet zo goed. We blijven echte allrounders.

Veldrijden is een aanfluiting aan het worden. Stybar is een halve belg. Vroeger wat het veldrijden nog leuk omdat er veel wegrenners in het veld kwamen in de winter.

ludo
Forum-lid

ludo 11 jan 2010 12:56

hey,
er zijn nog altijd een pak meer veldrijders op deze aardbol dan all round schaatsers.
bv; in de vs zijn er meer wedstrijden voor veldrijden dan in europa.
alleen in nederland wordt op dit moment het all round schaatsen nog serieus genomen!!!!!
Kijk maar naar de deelnemers die eventjes komen overgelopen uit het inline skaten of schort track

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 11 jan 2010 13:20

Daniel1975 schreef:Hele podium Nederlands?
Een aantal namen uit het verleden waar de hollanders weinig tegen in hadden te brengen: Heiden (4 afstanden goud!), Koss, Niemann, Sondral, Karlstad, Gustavson, Blair, Kania... (even uit de losse pols, m&v)

Precies, sowieso is het hele podium Nederlands bij het allround schaatsen geen "standaard": 2000 en 2003 bij het WK mannen en alleen in 1968 bij het WK vrouwen.

Nee dan het veldrijden. Een veel jongere sport en al zevenmaal een volledig Belgisch podium. Per saldo maakt het overigens vooral dit verschil: de afgelopen tien jaar zeven Nederlandse wereldkampioenen allround schaatsen en acht Belgische wereldkampioenen veldrijden. Dus nogal logisch dat de NOS en het Nederlandse publiek voor schaatsen kiezen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

eelcoz

eelcoz 11 jan 2010 13:34

GastheerG schreef: Overigens zou ik zelf wel een paar keer bij een cross in Belgie willen gaan kijken (fotogenieke sport) maar de sfeer die supporters oproepen is er een waar ik me beslist niet thuisvoel.

Hmmm, is het zo erg dan?

Veldrijden op tv vind ik best aardig om te kijken, maar dat is het dan ook wel. Als ik moet kiezen tussen schaatsen en veldrijden, kijk ik ook liever naar het schaatsen.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 11 jan 2010 13:46

Het was behoorlijk erg.
Om even te illustreren wat ik toevallig op het parcours zag (misschien was ik toevallig getuige van het enige opstootje die dag, maar toch):
Een duidelijk beschonken iemand zwijmelt een beetje in de sneeuw in het bosrijke gedeelte van het parcours, valt op zijn achterste en krijgt gelijk een lading sneeuwballen in zijn nek van omstaanders, in eerste instantie vrienden, maar daarna ook anderen die het gezellig vinden om hulpeloze zatte mensen te bekogelen met sneeuwballen.
Iedereen een beetje aan het lachen en kijken hoe hij moeilijk recht komt (het dronken sneeuwbalslachtoffer heeft er op dat moment ook nog lol in), maar een (ook dronken) vriend vindt het genoeg en wil een (uiteraard ook dronken) sneeuwbalgooier belemmeren nog op zijn vriend te gooien. Even duwen, trekken, flesje wordt gegooid, sneeuwbalgooier gaat door het lint. Zatte vriend valt op de grond en krijgt een doodschop recht in zijn gezicht. Situatie dreigt te escaleren, maar enkele anderen doen manhaftige pogingen de twee vechtenden te scheiden.
Ook kleine kinderen zijn getuige van hoe grote (volwassen???) mensen in gevecht raken, in elkaars kl.... stampen en in elkaars gezicht...

Ik vond het parcours ook gewoon niet goed. Renners hadden veel snelheid op een groot deel van de omloop (weinig hoogteverschil), glad door sneeuw en tegelijk heel smalle stroken in het bos (kan haast niet anders, er staan bomen in de weg). Dus de supporters staan aan weerszijden van nauwelijks de opgelegde minimumbreedte, leunen over het lint, en de renners passeren aan 30-35. Wie daar hard (en zonder schrik) kan doorrijden: chapeau.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie