de zwarten
11 jan 2010 13:46
Het was behoorlijk erg.
Om even te illustreren wat ik toevallig op het parcours zag (misschien was ik toevallig getuige van het enige opstootje die dag, maar toch):
Een duidelijk beschonken iemand zwijmelt een beetje in de sneeuw in het bosrijke gedeelte van het parcours, valt op zijn achterste en krijgt gelijk een lading sneeuwballen in zijn nek van omstaanders, in eerste instantie vrienden, maar daarna ook anderen die het gezellig vinden om hulpeloze zatte mensen te bekogelen met sneeuwballen.
Iedereen een beetje aan het lachen en kijken hoe hij moeilijk recht komt (het dronken sneeuwbalslachtoffer heeft er op dat moment ook nog lol in), maar een (ook dronken) vriend vindt het genoeg en wil een (uiteraard ook dronken) sneeuwbalgooier belemmeren nog op zijn vriend te gooien. Even duwen, trekken, flesje wordt gegooid, sneeuwbalgooier gaat door het lint. Zatte vriend valt op de grond en krijgt een doodschop recht in zijn gezicht. Situatie dreigt te escaleren, maar enkele anderen doen manhaftige pogingen de twee vechtenden te scheiden.
Ook kleine kinderen zijn getuige van hoe grote (volwassen???) mensen in gevecht raken, in elkaars kl.... stampen en in elkaars gezicht...
Ik vond het parcours ook gewoon niet goed. Renners hadden veel snelheid op een groot deel van de omloop (weinig hoogteverschil), glad door sneeuw en tegelijk heel smalle stroken in het bos (kan haast niet anders, er staan bomen in de weg). Dus de supporters staan aan weerszijden van nauwelijks de opgelegde minimumbreedte, leunen over het lint, en de renners passeren aan 30-35. Wie daar hard (en zonder schrik) kan doorrijden: chapeau.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).

©®