Deze kom je tijdens L'Eroica tegen na ongeveer 150km. Sta je eerst bij de bevoorrading een lekker kommetje Ribolita naar binnen te werken om een paar minuten later diverse stukken van een procent of 20 onverhard geitenpad voor je kiezen te krijgen waar diezelfde soep bijna weer naar boven kwam. Wat het naast die vervelende percentages zwaar maakte was de retro fiets met dito verzet én dat ik niet wist hoeveel van die stukken er precies kwamen (stuk of zes). Iedere keer als je dacht dat je er was zag je het volgende stuk ellende al weer klaar liggen. Volgend jaar ga ik vóór deze beklimming aan de rode wijn. Kijken of het dan beter gaat...
Somendenna
In 2009 gereden tijdens de klassiekerweek als slotklim van de Ronde van Lombardije. Vrijwel de hele dag in de regen moeten rijden met Milaan San Remo nog vers in de benen. Het toch al vrij kleine deelnemersveld lag vanaf de start al helemaal uit elkaar waardoor ik zo'n beetje de hele rit had gereden met één maatje die een slechte dag had. Aan de voet van de klim zou de laatste bevoorradingspost zijn maar door een aantal valpartijen van andere deelnemers moesten die mensen het parcours op. Dat betekende dat ik met 2 lege bidons en zonder voeding omhoog moest. Een profiel van de klim heb ik niet. Stijgingspercentage en afstand? Geen idee. Wat ik nog wel weet is dat ik de 39-25 maar heel moeizaam rond kreeg en dat ik na een gevaarlijke afdaling en een kleine confrontatie met een waakhond bibberend van de kou bij de finish aankwam.
Passo di Mortirolo
Deze heb ik gedaan in een rondje vanuit Bormio toen ik daar in de buurt zat voor de Dreiländergiro. Eerst 2 uur in de auto en toen richting Mazzo voor de Mortirolo. Dit type beklimming valt voor mij in de categorie 'pas leuk als je boven bent' want kwa fysiek ben ik nu eenmaal meer geschikt voor Carrefour de L'Arbre dan voor 15% en meer. Toch mezelf naar boven geharkt om deze op mijn naam te zetten. Hierna ben ik de Gavia nog opgereden en daar merkte ik pas hoe zwaar de Mortirolo eigenlijk was geweest want dat ging bepaald niet van harte.
Col d'Agnello
Als voorbereiding op de Granfondo Fausto Coppi besloten we om de Agnello te beklimmen. Omdat we niet precies wisten welke route goed fietsbaar was en de weg direct vanuit Cuneo niet zo geschikt leek zijn we met de auto tot een paar kilometer voor de voet van de klim gereden. Tenminste, dat dachten we. Want zo ongeveer om de hoek begon de weg al te stijgen en dat hield eigenlijk niet meer op. Als echte diesel verteer ik zo'n start niet lekker. Hoewel het in het begin best aardig ging liep de klim al snel voor geen meter meer. En omdat m'n derailleur niet helemaal goed stond afgesteld kon ik m'n kleinste verzet niet gebruiken wat het er mentaal ook niet makkelijker op maakte. Je ziet het tandwiel wel maar je kunt 'm niet gebruiken. Wel een prachtige klim trouwens. Een echte aanrader!
Tre Cime di Lavaredo
Nu maak ik er maar een volledig italiaanse top 5 van ook. Deze heb ik bedwongen tijdens een weekje Dolomieten tussen de Dreilandergiro en de Maratona in. De uitleg bij deze klim is heel simpel. Kijk maar naar het profiel met de indrukwekkende slotkilometers. Een beetje hetzelfde idee als met de Mortirolo. Leuk om de klim op je naam te zetten maar die percentages zie ik liever terug in een goed glas in plaats van onder de wielen.