Oriënteren gravel bike die ook goed op de weg kan
Bedankt voor alle tips en adviezen tot nu toe. Kan ik wat mee. Ik neig nu naar de Ridley ASTR of de Cannondale Topstone Carbon LTD. De Grifn vind ik qua frame wat minder mooi, ik hou wel van de meer 'Aero' look. De Cannondale SuperX vind ik ook gaaf en lijkt nog wat meer in mijn behoeften te voorzien (grotendeels asfalt, kleiner deel gravel), maar ik zou dan uitkomen op de SuperX 2, en die is alleen in wit (minder mijn smaak). Ik wil namelijk wel maximaal gebruik maken van het leasebedrag dat ik kan besteden (7000 euro). Bijkomend voordeel van de Ridley is dat hij volledig configurabel is op de website. Wat een luxe probleem 
Kijk ook eens naar de factor ls, zag dat die op dit moment op aantal plekken in de aanbieding is (er komt later dit jaar nieuwe versie begreep ik)
Ik gebruik hem echt als gravelracer, maar met andere wielset kan je hem ook prima als racefiets inzetten.
Ik gebruik hem echt als gravelracer, maar met andere wielset kan je hem ook prima als racefiets inzetten.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 15003
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nee hoor dat gaat prima met de juiste kettinglengte en derrie's. Op de MTB is het 10/51 of 52 en dat loopt echt gewoon goed.
Let op dat bij 1x13 sram je een frame met UDH (universeel derrie hanger) moet hebben. Nogmaals 2x is ook prima.
Los van dit zou ik persoonlijk vooral kijken naar de bandbreedte van minimaal 55mm wat de fiets moet kunnen hebben.
Je ziet het gebeuren de gravelbike is de XC MTB van inmiddels 10 jaar terug en dat is prima! Daarmee vooral ook de bandbreedte extreem toenemen.
Lekker gaan kijken en oriënteren. Staat ook zat op youtube. Zorg vooral dat je er goed op zit
Update van mijn zoektocht. Vandaag wezen kijken bij fietsenzaak die zowel de Ridley Grifn, ASTR, en Cannondale SuperX en Cannondale Topstone had staan. Die laatste viel al snel af, frame vond ik niet mooi. Tevens is het -met zijn lichte vering- niet een fiets waar je lekker door kunt rammen op de weg. De Ridly Grifn valt ook af. Waarschijnlijk zou deze wel goed aansluiten op mijn wensen (meer weg dan gravel), maar ook hier vond ik het frame minder aansprekend dan de ASTR. De ASTR ziet er uit als een echte wegfiets. Advies van de fietsenzaak was om niet voor de RS te gaan, behalve als elk grammetje telt en je echt races rijdt. Dat doe ik niet, dus de RS valt af. Dan de Cannondale SuperX. Ik wil geen wit frame, dus de X2 valt af, maar wat blijkt: het frame van de X3 en X2 zijn identiek (afmontage verschilt). Fietsenzaak kan zonder problemen de setup monteren die ik wil op de X3, en dat is een donker frame (ze noemen het 'raw'). Dan wordt deze ineens wel interessant. Het is een heel mooi elegant frame met echt unieke vormgeving. Dus het wordt de Ridley ASTR of de Cannondale X3. Toevallig had de fm vrijdag de ASTR staan voor een proefrit, dus dat gaan we dan maar eens doen.
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Leuke zoektocht. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 15003
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zeker leuk! Zo kom je steeds een stap dichter bij de keuze.
Vering op een gravelbike, ik zou het afraden, of je moet met 50mm banden of meer nog comfort of controle missen, maar dan zeg ik koop dan een MTB vering onder de 8 a 10cm werkt gewoon niet goed zeker aan de voorkant niet.
Vering op een gravelbike, ik zou het afraden, of je moet met 50mm banden of meer nog comfort of controle missen, maar dan zeg ik koop dan een MTB vering onder de 8 a 10cm werkt gewoon niet goed zeker aan de voorkant niet.
Dan moet je meer naar de X-road kijken.
Da's een racy gravelbike, maar ik gebruik hem 90 % op de weg. Zelfs Ventoux en Pyreneeëncols mee opgereden.
Netjes als de fm een X2 kan wisselen met een X3 frame.Welke fm is dit?jackflash schreef: ↑28 mei 2025 16:30 Update van mijn zoektocht. Vandaag wezen kijken bij fietsenzaak die zowel de Ridley Grifn, ASTR, en Cannondale SuperX en Cannondale Topstone had staan. Die laatste viel al snel af, frame vond ik niet mooi. Tevens is het -met zijn lichte vering- niet een fiets waar je lekker door kunt rammen op de weg. De Ridly Grifn valt ook af. Waarschijnlijk zou deze wel goed aansluiten op mijn wensen (meer weg dan gravel), maar ook hier vond ik het frame minder aansprekend dan de ASTR. De ASTR ziet er uit als een echte wegfiets. Advies van de fietsenzaak was om niet voor de RS te gaan, behalve als elk grammetje telt en je echt races rijdt. Dat doe ik niet, dus de RS valt af. Dan de Cannondale SuperX. Ik wil geen wit frame, dus de X2 valt af, maar wat blijkt: het frame van de X3 en X2 zijn identiek (afmontage verschilt). Fietsenzaak kan zonder problemen de setup monteren die ik wil op de X3, en dat is een donker frame (ze noemen het 'raw'). Dan wordt deze ineens wel interessant. Het is een heel mooi elegant frame met echt unieke vormgeving. Dus het wordt de Ridley ASTR of de Cannondale X3. Toevallig had de fm vrijdag de ASTR staan voor een proefrit, dus dat gaan we dan maar eens doen.
p.s de achtervering merk je niets van tijdens het rijden bij de Topstone,Heb er bijna 4 jaar mee gereden.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.