Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 15 feb 2021 19:16

StefanJ schreef: 15 feb 2021 17:01 Overigens heb ik hele goede ervaringen met LB. Niet met de velgen die je hier aanhaalt, maar zoals je al schrijft zijn die vrij nieuw. Het zal dus lastig zijn om al ervaringen te vinden.
Klopt inderdaad! Relatief nieuwe serie, Afbeelding

Afbeelding

Mensen geven aan dat het een andere vorm is, ik zie niet helemaal de verschillen. Jij hebt dus de oudere 46 variant?

Verder zijn er geen bezwaren voor symmetrische velgen? Wellicht iets minder voordeel als de asymmetrische maar nog de standaard ivb dure mallen?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2974
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 15 feb 2021 19:23

Valt het je niet op dat je twee buitenmaten hebt bij de Pro? ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13648
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 feb 2021 19:35

Met zo,n goedkope parktool meter is het 14 om 11 bij een 33mm carbon en 15 om 12 bij mijn 55mm
Heb ik bij beide vier spaken gemeten

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 15 feb 2021 19:44

Philippos schreef: 15 feb 2021 19:23 Valt het je niet op dat je twee buitenmaten hebt bij de Pro? ;)
De een is pro, de ander non pro. Want die 46mm is er niet in pro.
45mm pro vs 46mm non pro.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2974
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 15 feb 2021 19:55

De AR45 Pro heeft 2 buitenmaten. Is een rondere U vorm dan de non pro AR46.

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 15 feb 2021 20:10

Philippos schreef: 15 feb 2021 19:55 De AR45 Pro heeft 2 buitenmaten. Is een rondere U vorm dan de non pro AR46.
Dat zie ik inderdaad! 28 en 29,99mm. Maar heeft dat daadwerkelijk meer voordeel dan? Zeg maar merk je daar ook daadwerkelijk iets van?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2974
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 15 feb 2021 20:23

Ik gok op een snelheidswinst van 3km p/u 8-)

De Pro heeft tov de Non Pro een aantal voordelen die voor ons stervelingen meer van belang zijn. Sterker dan de Non Pro maar niet zwaarder. Geen verf nodig, waardoor meer krasbestendig. Bijna alle modellen komen in een Flyweight versie (extra licht, limiet gewicht 90kg). 5 jaar garantie ipv 3.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 feb 2021 20:37

wasbeer2006 schreef: 15 feb 2021 09:09 Geen ervaringen. Ziet er prima uit, met 1 grote maar!
Ze zijn niet asymetrisch. Ik snap niet goed dat het nog steeds niet de standaard is bij een nieuwe velg, veel meer merken waar ik het niet zien.

Als er nou iets helpt een wiel beter te maken is het wel een gelijke spaakspanning aan beide kanten. Spaakspanning kan veel lager.
Het klinkt alsof jij zelf wielbouwer bent.
Als dat zo was , zou je dat niet zo stellen...... :(
Ik snap daarentegen heel goed waarom dat geen standaard is....
Philippos schreef: 15 feb 2021 17:48 Mijn ervaring is dat een asymmetrische velg "maar" 5% winst levert in spaakspanning voor de NDS.
In b.v. Spocalc kan je simpelweg het effect van 2 mm asymmetrie aflezen.
Meestal niet echt de moeite waard, dit i.t.t. de 2: 1 spaakaantallen rechts/links.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

hayes

hayes 16 feb 2021 08:30

Philippos schreef: 14 feb 2021 18:26 Ik lees her en der verhalen die goed gaan maar ook verhalen waarbij de chinese ratchet's te "zacht" zouden zijn en daardoor snel vergaan.

Je kunt het proberen met die naven. Begeven de ratchet's het relatief snel, kun je altijd proberen om originele DT ratchet er in te zetten.

Hoe zit het met de beschikbaarheid van vervangende bodies? En wat voor lagers zitten erin? Ik heb dat zo niet kunnen vinden.

Hoe dan ook, zijn dat white label naven die iemand anders voor ze maakt. Achterhaal jij even wie die producent is? ;)

Het zijn overigens best lichte naven. De vraag is waar komt die gewichtsbesparing vandaan? Bij een bekende merk is dat bekend maar hier?
Elite claimt dat het hun eigen hub is. Soit, die zal idd wel door iemand anders voor hen ontwikkeld zijn. Belangrijk is wel dat ze volledig compatibel zijn met DT Swiss onderdelen.

Tussen de regels lezend, betekent dit dat het gewoon een kopie is toch?
Er is een R13 en R14 versie.

Ze hebben ook wielsets met de 350 hub. Maar dit lijkt een andere reeks, en meteen een stuk duurder. https://nl.aliexpress.com/item/32986597919.html

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2974
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 16 feb 2021 08:49

hayes schreef: 16 feb 2021 08:30
Philippos schreef: 14 feb 2021 18:26 Ik lees her en der verhalen die goed gaan maar ook verhalen waarbij de chinese ratchet's te "zacht" zouden zijn en daardoor snel vergaan.

Je kunt het proberen met die naven. Begeven de ratchet's het relatief snel, kun je altijd proberen om originele DT ratchet er in te zetten.

Hoe zit het met de beschikbaarheid van vervangende bodies? En wat voor lagers zitten erin? Ik heb dat zo niet kunnen vinden.

Hoe dan ook, zijn dat white label naven die iemand anders voor ze maakt. Achterhaal jij even wie die producent is? ;)

Het zijn overigens best lichte naven. De vraag is waar komt die gewichtsbesparing vandaan? Bij een bekende merk is dat bekend maar hier?
Elite claimt dat het hun eigen hub is. Soit, die zal idd wel door iemand anders voor hen ontwikkeld zijn. Belangrijk is wel dat ze volledig compatibel zijn met DT Swiss onderdelen.

Tussen de regels lezend, betekent dit dat het gewoon een kopie is toch?
Er is een R13 en R14 versie.

Ze hebben ook wielsets met de 350 hub. Maar dit lijkt een andere reeks, en meteen een stuk duurder. https://nl.aliexpress.com/item/32986597919.html
Als je het niet waard vind of de budget niet hebt om iets hier te laten maken voor je, zou ik Ali links laten liggen en voor zoiets gaan: https://www.bike-components.de/en/Novat ... et-p77215/

Gewoon Duitse garantie dicht bij en geen gedoe met iemand ergens ver weg.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13648
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 feb 2021 09:08

Keezx schreef: 15 feb 2021 20:37
wasbeer2006 schreef: 15 feb 2021 09:09 Geen ervaringen. Ziet er prima uit, met 1 grote maar!
Ze zijn niet asymetrisch. Ik snap niet goed dat het nog steeds niet de standaard is bij een nieuwe velg, veel meer merken waar ik het niet zien.

Als er nou iets helpt een wiel beter te maken is het wel een gelijke spaakspanning aan beide kanten. Spaakspanning kan veel lager.
Het klinkt alsof jij zelf wielbouwer bent.
Als dat zo was , zou je dat niet zo stellen...... :(
Ik snap daarentegen heel goed waarom dat geen standaard is....
Waarom zou je het niet doen?

Ik heb werkelijk geen enkele velg hangen die niet asymmetrisch is en mijn oudste setje is zes jaar oud.

Ryde MTB set
9th wave MTB set
2 setjes race Yishun velgen 33 en 55mm

Allemaal 3mm offset

Met normale vooral race velgen heb ik beste wel last gehad dat de DS losliep, volgens wheeltec, zou dit bij een asymmetrische velg niet voorkomen nav zijn ervaring.

Zijn uitleg begreep ik wel, hele hoge spaakspanning en te recht parapluutje.

Als hij ongelijk heeft ben ik benieuwd wat dan het nadeel is van een asymmetrische velg

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2974
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 16 feb 2021 09:29

Je bedoelt zeker NDS die los ging?

Nadelen zijn vaak het gewicht en prijs, als dat van belang is. Voordelen zijn er wel maar niet zodanig groot dat je iets moet laten liggen omdat het niet asymmetrisch is.

Het blijft een totaal systeem. Je bent ook afhankelijk van het ontwerp van de fiets, het ontwerp van de naaf en de gekozen spaken.

Plaats reactie