Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Project: DANV 1407

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 23 nov 2009 12:42

@Gustav. Als het frame doorgebroken is door een val zal het wel niet meer zo mooi zijn nee. Die vezels zijn niet voor niets gebroken.

Een tijdje terug met de dreme een sl2 door midden gezaagd en alles(ook de vork dwarsdoorsnede gemaakt) afgewerkt van binnen! Geen losse vezel/resten te vinden. Enkel bij de balhoofdbuis ga je soms resten vinden.

gustav
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 jan 2009 15:41

gustav 23 nov 2009 12:49

De fabrikant zelf levert normaal alleen vanaf 20 stuks.
Het frame wordt voor mij gekocht door iemand die een grote partij stads-frames afneemt bij deze fabriek. Hij kon daar voor mij een TT frame aan toevoegen.
Helaas was dit een eenmalige aanbieding enkel voor mij.

@ C9: Maar dit frame wordt ook verkocht door Sanming wish trade company uit china.
Onder de naam Winspace TT-701.
Dan is de set wel wat duurder.

Zie:
Hier

@ mister_arby; Voor technische info heb ik wel een pdfje per maat.
Stuur dan even een PMetje.

@ Edwinfe: UD is carbon met een hele fijne dichtheid wat je steeds vaker ziet zoals bij Specialized en Scott. Een carbon frame is altijd gemaakt uit verschillende types carbon. Zo zit er stijver carbon bij bracket en balhoofd, en lichter carbon in de buizen. (12k, 1k, 3k)
De UD wat op mijn frame komt is slechts een cosmetisch afwerklaagje.
Het frame is grotendeels van 3k carbon.

Voorbeeld van UD (uni-directional) finish:




[img=http://www.storckbicycle.com/usa/files/ud_carbon.jpg][img=http://farm4.static.flickr.com/3441/370 ... f0abf2.jpg]

(deze specialized heeft trouwens dezelfde constructie met het lage balhoofd waardoor de bovenbuis in 1 lijn doorloopt met het stuur)

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 23 nov 2009 13:37

Gustav schreef: @ Edwinfe: UD is carbon met een hele fijne dichtheid wat je steeds vaker ziet zoals bij Specialized en Scott. Een carbon frame is altijd gemaakt uit verschillende types carbon. Zo zit er stijver carbon bij bracket en balhoofd, en lichter carbon in de buizen. (12k, 1k, 3k)
De UD wat op mijn frame komt is slechts een cosmetisch afwerklaagje.
Het frame is grotendeels van 3k carbon.

Voorbeeld van UD (uni-directional) finish:




Foutje vriend. 1k, 3k, 12k Zijn ook cosmetische afwerkingslaagjes.
Een carbonframe is nogmaal gezien gewoon helemaal UD zeg maar. Een sl3 frame of addict heeft dus geen cosmetische laag waardoor je dat UD kunt zien. (bespaar je ook gewicht mee.) Wil je een mooi vierkantjes patroon dan krijg je 1,3,12k.

Er zijn ook kant en klare 1/3/12k platen carbon te verkrijgen. Dit is wel iets heel anders dan een frame.

tarzander
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 02 apr 2007 23:25

tarzander 23 nov 2009 13:49

Gustav schreef:
Maar zo gelikt bouwen als die fiets van Danny lukt me echt niet hoor!

Ik ben een techneut maar heb minder gevoel voor styling,..
Maar ik zal mn best doen.

Je kunt natuurlijk ook anderen vragen of ze een leuke styling weten voor je bike ;)
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

gustav
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 jan 2009 15:41

gustav 23 nov 2009 13:55

TiesT schreef:
Gustav schreef: @ Edwinfe: UD is carbon met een hele fijne dichtheid wat je steeds vaker ziet zoals bij Specialized en Scott. Een carbon frame is altijd gemaakt uit verschillende types carbon. Zo zit er stijver carbon bij bracket en balhoofd, en lichter carbon in de buizen. (12k, 1k, 3k)
De UD wat op mijn frame komt is slechts een cosmetisch afwerklaagje.
Het frame is grotendeels van 3k carbon.

Voorbeeld van UD (uni-directional) finish:




Foutje vriend. 1k, 3k, 12k Zijn ook cosmetische afwerkingslaagjes.
Een carbonframe is nogmaal gezien gewoon helemaal UD zeg maar. Een sl3 frame of addict heeft dus geen cosmetische laag waardoor je dat UD kunt zien. (bespaar je ook gewicht mee.) Wil je een mooi vierkantjes patroon dan krijg je 1,3,12k.

Er zijn ook kant en klare 1/3/12k platen carbon te verkrijgen. Dit is wel iets heel anders dan een frame.



Tuurlijk vriend,..

Een frame volledig van UD hahaha, dan zou hij zo slap als een vaatdoek zijn!
Ongeacht of je een monocoque of tube2tube constructie hebt, er zit altijd 12k of 3k in balhoofd en bracket, omdat dat stijver is.

Ach weet je, ik ga er niet eens verder op in,...
blijf lekker geloven in mooie marketing verhaaltjes!

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 23 nov 2009 14:01

Gustav schreef: Ach weet je, ik ga er niet eens verder op in,...
blijf lekker geloven in mooie marketing verhaaltjes!


Zal ik zeker doen, Ahum!
(je mist een jaartje of wat forum om te weten dat ik daar niet in zal trappen.)

http://www.parleecycles.com/model_Z4.html (ter voorbeeld;)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 nov 2009 14:05

Gustav begin eens met het lezen van de nodige Wiki pagina's oid, want je zit er volledig naast. 1k, 3k en 12k zegt enkel iets over het aantal vezels dat in 1 bundel zitten. Ook UD koop je gewoon met een aantal vezels in de bundel, dit is echter meestal 12k of 24k.

UD carbon is slechts in 1 richting sterk, een vereiste is dus dat je het op de juiste manier neer legt. Geweven matten zijn in 2 richting stijf en sterk. Leg je 1 deel van de vezels in de richting die je nodig hebt dan ligt de andere helft van de vezels er voor nop. Zo heb je in de onderbuis veel vezels nodig die parallel aan de buis liggen. Doe je dat met geweven matten dan heb je net zo veel vezels ook loodrecht op de buis liggen. Die vezels voegen enkel gewicht toe aan het frame. Daarom gebruiken ze dus UD.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 23 nov 2009 14:26

Heren, is het theekransje nu over?

het wordt tijd om fietsen te gaan bouwen, heb het idee dat iedereen daar op zit te wachten....
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

gustav
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 jan 2009 15:41

gustav 23 nov 2009 14:30

Je hebt gelijk! helaas moet ik nog een dikke maand wachten voor ik kan bouwen,..

Iemand nog andere mooie TT frames uit azie gevonden??

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 23 nov 2009 14:39

@ Gustav je hebt PM.


nog een maand wachten.. pff! Waar bouw je de fiets verder mee op?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 nov 2009 15:04

Gustav schreef:Inderdaad, ik wilde er niet op in gaan maar dat bedoel ik juist!!!
En zoals genoemd zijn 3k, 12k Ud etc,.. helemaal geen SOORTEN carbon, maar enkel weefpatronen. Het soort cabron is aangegeven met een T getal en Iso code.
En als we er toch technisch op in gaan is UD helemaal geen UD zoals hier getoond word. (zoals jij inderdaad zegt, het is maar in 1 richting sterk, dus niet UD!) Officeel is UD gehakseld carbon zoals SRAM en SHimano toepassen in de deraiieurkooien. Het weefpatroon wat getoond wordt als UD is namelijk helemaal niet Unidirectioneel.

Maar wat ik dus bedoelde: Ik ben nog nooit een frame tegengekomen dat volledig gemaakt worden van het weefpatroon wat hier als UD besproken is.
En zeker geen Tarmac of addict. die heb ik beide doorgezaagt gezien en daar worden toch echt verschillende weefpatronen toegepast om extra stijfheid te creeren in balhoofd en bracket.
(bv, de Scott scale LTD heeft geen cosmetische laag en daar zie je bij de voorderaiieur het UD overgaan naar 3k patroon. Daar gaat de 'tube' namelijk over in gewikkelde lug)


NEE, 1k, 3k, 12k, enz heeft niets met het weefpatroon te maken maar enkel met het aantal vezels per bundel. De vezels in een bundel worden meestal bij elkaar gehouden met een miniscuul beetje lijm. Als je er eventjes mee speelt dan valt de boel direct uit elkaar.
UD is unidirection, dus 1 kant op. Chopped of random is het ongeweven patroon wat jij bedoeld. Vooral glas fibre zie je vaak chopped, carbon bijna nooit. De vezels zijn aan elkaar gelijmd en/of ingeklemd tussen 2 lagen glasvlies.
Onderstaande is allemaal UD carbon:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

T300, T400, T600, T700, T800, T1000 zijn productnamen van Torayca. Gewoon allemaal intermediate modulus PAN vezels. T300 is de goedkoopste, T1000 de duurste. Maar T1000 is niets stijver dan T700G, dus een frame wordt er niets stijver van, enkel sterker. De naam van de HM vezels begint bij Torayca met een M (enkele absurd dure vezel met een X).

En een buis die over gaat in een gewikkelde lug bij een frame dat met blowmoulding gemaakt wordt? Met 2 lagen UD bereik je precies 't zelfde als met 1 geweven mat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 23 nov 2009 15:52

Ik ga denk ik alleen maar even reageren op het feit dat sommigen onder jullie mij teveel krediet geven

Iedereen hier kan een fiets maken zoals ik.
Kan er nog veel mooier uitzien en ik zie mezelf echt niet als een soort super handige jongen.
Ja ik kan een beetje knutselen en zou best slagen op de knip- en knutsel academie....maar zo bijzonder is het niet.

Ik had in mijn allereerste post aangegeven min of meer Livestrong fan te zijn.
Mijn plan was dan ook om een Livestrong fiets te maken.
Later ben ik daar toch een beetje vanaf gestapt.
Maar qua creatief zijn en zelf dingen bedenken.......
Beter goed gekopieerd als slecht verzonnen?


[img=http://www.spoke.ie/wp-content/uploads/ ... madone.jpg]


Ik geloof dat enige gelijkenis niet zo moeilijk te vinden is qua belettering!!
FacebookS3RSSite

Plaats reactie