Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
53x11
- Forum-lid HC
53x11
30 jan 2020 10:42
bluv107 schreef: ↑30 jan 2020 09:47
De jij-bak is niet het beste verweer. Realiseer je wat dit doet met de publieke opinie en begin bij jezelf. Als we er in slagen om die categorie die dit bewust doet tot ander gedrag kunnen bewegen, maken we een behoorlijke stap.
De gemiddelde MTB'er zal nu antwoorden dat alle "boswielrenners" in de winter uit het bos te weren 95% van de oplossing is voor dit probleem...
(Over de mate waarin dat terecht is durf ik geen uitspraak te doen, maar feit is dat de "overwinterende" wielrenner geen al te beste naam heeft.)
*er van uitgaande dat alle bidons onbewust zijn gedropt tel ik 20-25 verpakkingen die bewust(?) in het bos zijn gesmeten. Ik weet niet over welke periode deze troep "geoogst" is, maar het is denk ik geen onrealistische veronderstelling dat er wekelijks zo'n 1000 M/V over de trails rijden, dan is de overlast vrij bescheiden.
(wat "begin bij jezelf" betreft: je kunt natuurlijk zelf altijd even stoppen om zooi mee te nemen als je wat ziet slingeren. Doe ik regelmatig)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
RVV
- Forum-lid
RVV
30 jan 2020 11:07
Bidons vliegen onbedoeld weg die tellen al niet. De helft van de papiertjes wapperen uit de achterzakken. Die blikjes tellen sowieso niet wie neemt er nou een blik drinken mee op de MTB
Wat er overblijft bewust in het bos gegooid? Ja dat is vrij waardeloos. Maar kom op. Even in perspectief plaatsen. Duizenden recreanten in het het bos, ook hardlopers en hikers. En 1 groep word weer in het kwaad daglicht gesteld.
.....
De boswielrenner

-
Enzzo
- Forum-lid HC
Enzzo
30 jan 2020 11:13

Vreemd dat dit laakbare gedrag nog verdedigd of genuanceerd wordt.
Wie het ook doet, wandelaars, mtb'ers, overwinterende wielrenners (?!!) of boswachters; het is gewoon asociaal gedrag.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
-
53x11
- Forum-lid HC
53x11
30 jan 2020 11:15
Op zich "tellen" die bidons wel natuurlijk. Die zijn voor de anti-MTB-brigade net zozeer een argument als de expres weggesmeten verpakkingen, want net zo vervuilend. Dus waterzak om en/of fatsoenlijke bidonhouders (Arundel Mandible

) monteren!
Enzzo schreef: ↑30 jan 2020 11:13

Vreemd dat dit laakbare gedrag nog verdedigd of genuanceerd wordt.
Wie het ook doet, wandelaars, mtb'ers, overwinterende wielrenners (?!!) of boswachters; het is gewoon asociaal gedrag.
Als je goed leest, zie je dat niemand dit gedrag (doelend op het bewust wegsmijten van afval in het bos) verdedigt of nuanceert. De omvang van het probleem behoeft m.i. echter wel enige nuance.
Laatst gewijzigd door
53x11 op 30 jan 2020 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
RVV
- Forum-lid
RVV
30 jan 2020 11:26
Precies dat laatse dus. Ik ben thuis ook wel eens aangekomen om tot de conclusie te komen dat ik zeker wist dat ik het plastic broodzakje in mijn achterzak had gestoken, toch onbedoeld ergens in een berm terecht was gekomen. En er is ook wel eens een bidon uit mijn frame gestuiterd. Gestopt maar dan blijft die onvindbaar in het hoge gras liggen. En ja ik zoek echt wel want het zijn vrij dure “aero” bidons voor op mijn TT frame. Altijd wel even een baal momentje als ik hem niet kan terug vinden. Ben ik dan een fiets aso?
-
Enzzo
- Forum-lid HC
Enzzo
30 jan 2020 11:38
Nee natuurlijk niet! Het gaat om het bewust weggooien van rommel. Ik verlies ook wel eens iets.
Misschien moet er ploeg een keer wekelijks alle rommel verzamelen en dan demonstratief eens per maand zichtbaar aan de start van het parcours neerhangen in doorzichtige zak. Met de tekst en uitleg erbij. Zo kweek je wellicht een beetje bewustwording.
En dan vooral ook de troep die niet MTB’ers weggooien, zoals de snotlapjes van hardlopers, hondenuitlaters etc. Sigarettenpeuken enz.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
-
53x11
- Forum-lid HC
53x11
30 jan 2020 11:49
Ik weet niet of dat heel slim is, aangezien een aantal hardvochtige natuurclubjes dit maar al te graag zullen aangrijpen als argument tegen hardlopen/fietsen/hond uitlaten. Deze groep is namelijk van mening dat zij als enige het recht hebben om zich in de natuur te begeven. (Google maar eens op stichting natuurbelangen als je een beetje een idee wilt hebben over wat voor soort mensen ik het heb. Deze mensen zijn niet zo van de nuance. En zijn in de regel ook niet zo voor rede vatbaar).
Beter is om zelf wat op te ruimen als je een ander zijn (bewust of onbewust) achtergelaten troep ziet liggen, dat draagt veel meer bij aan een positief imago.
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
xml
- Forum-lid
xml
30 jan 2020 11:54
sigarettenpeuken... misschien wel wat mij het meeste frustreert want het is alsof het normaal gevonden wordt dat die dingen overal worden weggegooid.
-
RVV
- Forum-lid
RVV
30 jan 2020 11:54
We zitten wel op 1 lijn. Het punt is.. als ik zo’n foto zie van een stapel rommel. Ik niet kan beoordelen of het A) wel waarheidsgetrouw is (want het kan ook een makkelijke manier zijn om een bepaalde groep in een kwaad daglicht te stellen) B) of er überhaupt sprake is geweest van bewust rommel in de natuur gooien.
Wat wel overduidelijk is, is dat een bepaalde groep het met deze foto moet ontgelden.
Bij ons bedrijf zit 500 meter verder een macdonalds. Elke dag liggen er weer ladingen met Mac rotzooi op de straten. Terwijl overal prullenbakken staan. Maar we kunnen natuurlijk niet alle Mac bezoekers er op afrekenen want 99 procent gooit wel alles netjes in de prullenbak.
Bewust rotzooi op straat of in de natuur gooien is mega aso.. period. Daar is iedereen het wel over eens.
-
mao
- Forum-lid HC
mao
30 jan 2020 12:01
+1
Ga eens bij een willekeurige stoplicht rapen...
Ik heb wel mega respect voor de mensen die als wandelen of hond uitlaten bewust een zak mee nemen om (andermans) rommel op te ruimen.
-
uninvitedguest
- Forum-lid
uninvitedguest
30 jan 2020 12:45
RVV schreef: ↑30 jan 2020 11:07
De boswielrenner
Boswielrenner was (is?) een actief lid hier op het forum.
Wellicht weet hij de oplossing?
Doe alles wat je doet met hart en ziel.
-
MTB Heuvelrug
- Forum-lid
-
Contact
MTB Heuvelrug
30 jan 2020 13:00
Vrijwilligers van MTB Heuvelrug maken regelmatig een rondje om 'onze' rommel op te ruimen. Daar plaatsen we zo af en toe afbeeldingen van om onze MTB-ers aan het denken te zetten. De foto zegt niets over mtb-ers, behalve dat er mtb-ers zijn die rommel opruimen, net zoals onze vaste 'routejutters' dat doen.
De rest van het bos ziet er nét zo uit, maar daar vind je vooral lege blikjes Red Bull, ontiegelijk veel plastic verpakking van k-snoepjes van Anta Flu, bierblikjes en kleine waterflesjes.
Dit is hoe wij in ons land met onze omgeving omgaan. Enkele van onze gepensioneerde vrijwilligers zijn actieve ploggers die wekelijks vaste routes lopen om alle afval mee te nemen. Je wilt niet weten hoeveel rommel die gasten elke week weer ophalen. Als er statiegeld op zou zitten, dan waren die gasten rijk!