Wielrenners in de Media (Geenstijl)
Als jij met je fiets even hard kan remmen als een auto die bij 50 een noodstop maakt dan kan je toch wel iets..
Een auto heeft 4 wielen, een motorfiets heeft 10x meer remvermogen en ook 10x dikkere banden waardoor die vlugger stil staat en stabieler is.
Dat vergelijken met een fietsje van 8kg en bandjes van 25mm moet je echt niet doen.
Een auto heeft 4 wielen, een motorfiets heeft 10x meer remvermogen en ook 10x dikkere banden waardoor die vlugger stil staat en stabieler is.
Dat vergelijken met een fietsje van 8kg en bandjes van 25mm moet je echt niet doen.
De remweg is niet afhankelijk van de massa van het voertuig; doe je middelbareschoolnatuurkunde nog maar eens over. Een vierwielaangedreven voertuig alsook een motorfiets met voorvering is veel stabieler dan een racefiets. Hier klapt het stuur eerder om (remmen in een bocht, stuur niet goed vasthouden, verkeerde reflexen) dan wel slipt het achterwiel weg door daar te veel te remmen en voor te weinig.
Verkeerstechnisch lijkt mij op die plek een rotonde een mooie oplossing.
Verkeerstechnisch lijkt mij op die plek een rotonde een mooie oplossing.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6291
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dat denk ik niet.
Die auto van 1000kg heeft veel meer remvermogen, en heel veel meer rubber om die vertraging daadwerkelijk op het asfalt voor elkaar te krijgen, plus nog eens de massa van zijn motor op de voorkant die dat rubber tegen het asfalt duwt.
Een motor verliest het remmend ook van een auto, om de reden van minder massa en veel minder rubber dat tegen het asfalt drukt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Nu ben ik iemand die best regelmatig 50 km/h of sneller fietst. Maar dan heb ik over solo fietsen, langs het van Starkenborghkanaal met wind in de rug, Op een lekkere ruime weg, met ruim zicht. Op zich niet zo heel stoer. Maar wat ik wel kan stellen is dat het freaking hard fietsen is! En 50 km/h of harder op een racer is echt totaal maar dan ook totaal niet te vergelijken met 50 km/h “ontspannen” rijden in een auto. Zolang je fietst zoals ik hierboven schrijf raak je niet opeens de controle kwijt (al hoop je dat je niet eens voor iets moet uitwijken zoals een kuil of een obstakel op de weg).Dus laten we nou niet gaan doen of vijftig km/u op een racefiets een situatie schept, waarbij je opeens alle controle kwijt bent.
Maar zodra je 50 km/h of sneller fietst, afgaand op de bebouwde kom, kruisingen, onoverzichtelijke situaties, wijzigingen van bestrating, drempels, stoepranden, flauwe bochten, en niet in de laatste plaats andere verkeersdeelnemers.. Als jij dan onverwacht moet sturen of remmen dan garandeer ik je dat je gewoon keihard tegen het asfalt of nog erger iemand anders klapt. Want je hebt echt geen controle over die fiets in een extreme situatie.
- fredmtb-sport
- Forum-lid
- Berichten: 1806
- Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
- Locatie: Soest
- Contact
Denk dat je eea goed hebt samen gevat. Als je dan nog vlak achter elkaar fietst (met minder overzicht) is het risico nog een stuk groter.RVV schreef: ↑13 jan 2020 09:04Maar zodra je 50 km/h of sneller fietst, afgaand op de bebouwde kom, kruisingen, onoverzichtelijke situaties, wijzigingen van bestrating, drempels, stoepranden, flauwe bochten, en niet in de laatste plaats andere verkeersdeelnemers.. Als jij dan onverwacht moet sturen of remmen dan garandeer ik je dat je gewoon keihard tegen het asfalt of nog erger iemand anders klapt. Want je hebt echt geen controle over die fiets in een extreme situatie.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........
Zou verboden moeten worden..........
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8686
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Helemaal juist RVV en FRED!!
En als je in dat kleine stukje bebouwde kom niet even je snelheid wilt aanpassen aan mede weggebruikers ben je gewoon heel asociaal en egocentrisch bezig.
De lokale overheid is wat mij betreft de grootste boosdoener hier, die hadden al lang maatregelen moeten nemen. Echt schandelijk
En als je in dat kleine stukje bebouwde kom niet even je snelheid wilt aanpassen aan mede weggebruikers ben je gewoon heel asociaal en egocentrisch bezig.
De lokale overheid is wat mij betreft de grootste boosdoener hier, die hadden al lang maatregelen moeten nemen. Echt schandelijk
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Ik snap ook werkelijk niet waarom mensen segmenten aanmaken in de bebouwde kom en dat er ook nog eens mensen zijn die hier serieus een aanval op doen om een top 10 tijd of zelfs een KOM proberen te pakken.
De reden waarom je met een auto overzicht hebt, is omdat je tijdig afremt. Als jij met een auto met vijftig km/u over een kruising heen raast zonder rekening met overig verkeer te houden, dan vallen er echt regelmatig doden. Alleen met een auto heb je net zo hard een probleem als iemand zonder voorrang te geven opeens oversteekt.
Dat vijfig km/u op een racefiets veel harder lijkt dan in de auto in gewoon perceptie, het gaat gewoon even hard. Of je met je racefiets een langere remweg heb, dat zou prima kunnen, dat weet ik niet. Ik heb nog nooit mijn remweg met een fiets opgemeten, maar massa heeft natuurlijk wel een behoorlijke invloed op je remweg en die is van een racefiets veel minder. Tegelijkertijd heb je natuurlijk wel veel minder contactoppervlakte met de weg, maar mijn ervaring is dat je met een racefiets, ook in een afdaling met serieuze snelheden, die snelheid er toch wel behoorlijk snel uit kan krijgen. Allen is dat niet het punt wat ik wilde maken. Het punt dat ik probeerde te maken is dat je met een auto veel meer energie hebt, wat de risico's veel groter maakt.
Maar blijkbaar willen mensen dat soort nuance niet zien...
Dat vijfig km/u op een racefiets veel harder lijkt dan in de auto in gewoon perceptie, het gaat gewoon even hard. Of je met je racefiets een langere remweg heb, dat zou prima kunnen, dat weet ik niet. Ik heb nog nooit mijn remweg met een fiets opgemeten, maar massa heeft natuurlijk wel een behoorlijke invloed op je remweg en die is van een racefiets veel minder. Tegelijkertijd heb je natuurlijk wel veel minder contactoppervlakte met de weg, maar mijn ervaring is dat je met een racefiets, ook in een afdaling met serieuze snelheden, die snelheid er toch wel behoorlijk snel uit kan krijgen. Allen is dat niet het punt wat ik wilde maken. Het punt dat ik probeerde te maken is dat je met een auto veel meer energie hebt, wat de risico's veel groter maakt.
Maar blijkbaar willen mensen dat soort nuance niet zien...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
in artikel 20 en 21 van het RVV 190 staan de REGELS rondom snelheid (50 binnen de kom, 80 buiten de kom, bromfiets op het fietspad 30, etc.). In deze regels worden motorvoertuigen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen wél genoemd en fietsers niet. de REGELS rondom snelheid zouden op basis van artikel 20 en 21 NIET VAN TOEPASSING zijn OP FIETSERS.
in hoofdstuk III Verkeerstekens van hetzelfde RVV staat echter in artkel 62: "Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden." Aangezien verkeerstekens boven verkeersregels gaan. Delden VERBODSBORDEN dus WEL VOOR FIETSERS, aangezien fietsers ook gewoon weggebruikers zijn.
Dus een bord "30" of "zone 30" geldt volgens mij wél voor fietsers.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6291
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Precies.., dus een maximum snelheid, aangegeven door borden of tekens, gelden net zo goed voor fietsers. Dat je als fietser niet op een snelheidsovertreding bekeurd wordt is een ander verhaal heeft dan inderdaad weer te maken dat je je snelheid niet kunt weten (formeel). --> Maar dat betekent niet dat de regels niet meer gelden voor een fietser!
Eigenlijk wel prima, anders zouden alle fietsen met een gekeurde kilomterteller rond moeten rijden, wat weer in nog een hele set regels vastgelegd moet worden, incl uitzonderingen, periodieke keuringen (?) en mazen in de wet die dichtgehouden moeten worden. We hebben al genoeg regeltjes in Nederland.
En een agent kan je natuurlijk altijd beboeten op gevaarlijk of asociaal rijgedrag. Ongeacht je snelheid.
Eigenlijk wel prima, anders zouden alle fietsen met een gekeurde kilomterteller rond moeten rijden, wat weer in nog een hele set regels vastgelegd moet worden, incl uitzonderingen, periodieke keuringen (?) en mazen in de wet die dichtgehouden moeten worden. We hebben al genoeg regeltjes in Nederland.
En een agent kan je natuurlijk altijd beboeten op gevaarlijk of asociaal rijgedrag. Ongeacht je snelheid.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013