Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 jan 2020 13:36

sharkman113 schreef: 11 jan 2020 11:40
Overigens iedereen krijgt wat hij verdient, Leo de Haas ging failliet en is tegenwoordig vrachtwagenchauffeur. Koos Spee (is dat gejatte/gekopieerde programma wegmisbruikers - als je het over "fout" hebt - en dat onderkruipsel van een presentator zijn ook niet best terecht gekomen).

Dit zegt iets over u en niks over genoemde medeburgers.
Het zijn merkwaardige schimpscheuten en ook feitelijke onjuistheden.
Leo de Haas is na zijn faillissement handelaar in oldtimers en transportondernemer geworden.
Koos Spee is gepensioneerd, maar nog steeds een gewaard adviseur met grote verdiensten op het gebied van verkeersveiligheid.
Andre van den Toorn was een bekwame presentator tot hij door kanker werd geveld, niet door slecht karma.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8686
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 jan 2020 14:24

RVV schreef: 11 jan 2020 12:23 Voor fietsers kan in principe geen maximum snelheid gelden. Om de doodsimpele reden dat een fiets niet verplicht is uitgerust met een snelheidsmeter....
Ik vraag me af of dat correct is, hoewel het heel logisch klinkt.
Als mijn snelheidsmeter in de auto stuk is ben ik nog steeds verantwoordelijk voor mijn snelheid.. (en ja daar geldt de verplichting voor snelheidsmeter natuurlijk wel)
maar buiten dat; de snelheid wordt gemeten met geijkte apparatuur anders mag er geen boete opgelegd worden. Je kunt dus bij een controle als fietser wel degelijk te hard rijden en ter plekke bekeurd worden (als het strafbaar zou zijn wat ik nog steeds niet met zekerheid uit alle bovenstaande berichten kan afleiden)
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 11 jan 2020 15:53

Een bekeuring voor te hard fietsen gebeurd gewoon niet. Dit houd namelijk geen stand voor de rechter. Jij kunt namelijk altijd aantonen dat jij je snelheid niet kon weten. Want de snelheidsmeter is domweg niet verplicht. (Ook de gps computers zijn bepalend omdat deze niet geijkt zijn en gps foutmetingen een corrupte snelheid kunnen weergeven).

De politie kan je wel een bekeuring geven voor gevaarlijk weggedrag volgens artikel 5. Zoals L eerder aangehaald dronken fietsen. Of hard door een voetgangerszone fietsen. Of slipstreamend met 70 km achter een vrachtauto hangen.
Voor wat betreft een auto met een kapotte snelheidsmeter. Daar mag je officieel niet mee rijden omdat hij niet aan de apk eisen voldoet.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 11 jan 2020 16:10

Voor een brom- of snorfiets geldt wel een snelheidslimiet maar geen apk-eisen volgens mij....

En gezien de afwijking van mijn snelheidsmeter van mijn auto denk ik ook niet dat die 'geijkt' is..

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 11 jan 2020 18:50

een anecdote i.d.v.; Op de grens tussen werchter en rotselaar, ooit bij een politie-combie gestopt met de melding 'ik kom mezelf aan geven' want ik heb net 34km/h gereden. Reactie van de agent, daar traden we niet tegen op om de aanvoer van (toekomstige) flandriens niet af te remmen. Eigenlijk zei hij; dan krijgen we geen flandriens meer. :D

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 jan 2020 19:30

afrit13 schreef: 11 jan 2020 16:10
En gezien de afwijking van mijn snelheidsmeter van mijn auto denk ik ook niet dat die 'geijkt' is..
Die is niet geijkt, maar moet wel aan bepaalde eisen qua toelaatbare afwijking voldoen.
Er staat me iets van bij van 5% naar boven en niet naar beneden.
Een dergelijke tolerantie zit ook in de normen voor bekeuring wegens een mogelijk afwijking der apparatuur.
Laatst gewijzigd door Keezx op 11 jan 2020 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 jan 2020 19:59

De automobilist die zijn bekeuring betwistte, omdat zijn GPS een lagere snelheid aangaf dan de meting van de politie, overlegde zijn track aan de rechter, maar werd in het ongelijk gesteld, omdat de door de OvJ ingehuurde specialisten de rechter wisten te overtuigen dat een GPS toestel niet primair bedoeld is voor snelheidsregistratie, maar voor positiebepaling.
(Wat mij betreft een kromme redenering, omdat je als je 2, 20, 200, 2000 of 20.000 posities exact kunt bepalen en je er een exact tijdstip bij hebt, je ook een exacte snelheid weet)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6291
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 jan 2020 20:45

In die anekdote moet het om een hele kleine snelheidsovertreding zijn gegaan, anders is het een onlogische beredenering. En áls de positie bepalen exact is... daar ga je al, die positiebepaling met GPS is per definitie niet exact. In een ideaal geval is deze (voor consumenten) nauwkeurig tot op een meter of 10.

Hoeveel meetpunten krijg je mee met je gps tracker.., elke seconde? (voor sportdoeleinden is 1 sec vaak de kleinste stap, waarbij "slimme" apparaten tegenwoordig ook je bewegingsrichting in de gaten houden en zo op rechte stukken met minder meetpunten af kunnen. Je rijdt 20 m/s (72 km/u) op provinciale wegen (iets meer).., of een 35 m/s op een autosnelweg. Dus hoe goed kom je dan nog wel met je GPS track, als het betwistte verschil in de orde van enkele kilometers per uur moet zitten, 3.6 km/u verschil is slechts 1 m/s verschil. Dat is op een nauwkeurigheid van GPS van 10m natuurlijk niets. en per meetpunt van elke 20 a 35m (elke seconde), is die ene meter ook niets.

Staat ook nog de vraag of het hier ging om een gemeten trajectcontrole (bijv met video camera auto), of een puntmeting met een lasergun.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 jan 2020 20:56

Ik zal kijken of ik het nog op het verkeersboeteforum kan terugvinden. Of in de landelijke jurisprudentiedatabank

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8686
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 12 jan 2020 02:04

Maar is een fietser die harder gaat dan 50 in de bebouwde kom nu wel of niet strafbaar? En zo ja; bij welk soort constatering van het feit?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

bever
Forum-lid
Berichten: 2363
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 12 jan 2020 02:29

Keezx schreef: 10 jan 2020 21:38

Piekvermogen versus luchtweerstand, u bent te breed en/of heeft geen inspuitpomp.
sorry Keez, maar ik snap hier niets van ;) Leg ff uit

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 12 jan 2020 12:40

In principe gelden maximum snelheden niet voor fietsers. Dat geldt net zolang tot je een zogenaamd A1 bord tegenkomt (bord met een rode rand en een getal). De wet maakt voor die borden geen enkele uitzondering (dus ook niet voor fietsers) en daar heb je je aan te houden (hoe ze dat willen controleren is een andere discussie waard).

Overigens kun je (in theorie) als fietser door de wetgever wel op een andere manier voor de aangehouden snelheid worden aangepakt en dat is artikel 5 van de Wegenverkeerswet: 'Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt.'
Het is dus maar de vraag of je bij het passeren van een paar fietsers of het oversteken van een kruispunt wel vrijuit gaat als je dit binnen de max. ter plekke toegelaten snelheid doet (gezond verstand dient heer voor een snelheidsmaximering te gaan).

@keezx, zal niet te diep je opmerking in gaat maar twee van de drie personen ken ik en ik geloof eerder hen dan jou. De eerste heeft een prima bedacht concept tot het randje toe uitgemolken maar als je zijn toenmalige hobbies kende snap je ook de dubbelzinnigheid van de afgegeven boodschap die er werd gebracht (ik zag het als aardig vermaakt en dan viel het nog wel te pruimen (de herhalingen zijn imho. niet meer om aan te zien). Overigens staat er nog een interview van DWDD online (van eind 1999) waarin hij zelf verteld op dit moment werkzaam te zijn als vrachtwagenchauffeur (waar helemaal niets mis mee is).

Het andere programma was gewoon een schaamteloos gejat concept waarin een Ovj/de overheid op een zeer dubieuze wijze een podium kreeg om tot in treure een boodschap over te dragen (op de grens van het drammen af).
Niets mis met Spee als persoon, lijkt me prima in zijn dagelijkse werk (en wellicht achter de schermen ook nog als verkeerskundige). In zijn rol in het programma werd het een karikatuur temeer daar hij zich ook niet aan zijn eigen wijsheden hield (moest diep door het stof na geflitst zijn bij het met enorme snelheidsoverschreiding oversteken van en kruispunt). Hij is uiteindelijk tegen zijn eigen wil (reden was echt vaag) in weggepromoveerd toen hij 62 was (zal een prima vakman zijn maar hij had gewoon lekker achter de schermen moeten blijven).

En wat betreft de laatste, ik denk dat wij een andere mening hebben over een goede presentator. Ik vond duo in het programma een perfecte persiflage van van Kooten en de Bie en Juinen. Wat betreft zijn ziekte moet ik je gelijk geven dat kan iedereen gebeuren en wens je niemand toe...
Laatst gewijzigd door sharkman113 op 12 jan 2020 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie