Carbon clinchers uit China vragen
Misschien zou dat wat compenseren voor decennia lang goedkope spullen vs hongerloontjes ter plekke?
Ik was de
vergeten.
Ik snap niet wat er mis is om zelf in China te bestellen.
We kopen al decennialang massaal Chinees spul en gunnen de doorverkopers (westerlingen) een groooote winstmarge. Maar die stap overslaan is blijkbaar not done?
Als ik denk dat er een meerwaarde is om lokaal, en hier ontworpen producten te kopen, doe ik dat meteen. Maar ik koop zonder scrupules ook op Aliexpress. Laaste bestellingn: toptube tasje (9,50 euro), bluetooth remote voor gsm (1 euro), spd cleats (3 euro), co2 pompje (5 euro).

We kopen al decennialang massaal Chinees spul en gunnen de doorverkopers (westerlingen) een groooote winstmarge. Maar die stap overslaan is blijkbaar not done?
Als ik denk dat er een meerwaarde is om lokaal, en hier ontworpen producten te kopen, doe ik dat meteen. Maar ik koop zonder scrupules ook op Aliexpress. Laaste bestellingn: toptube tasje (9,50 euro), bluetooth remote voor gsm (1 euro), spd cleats (3 euro), co2 pompje (5 euro).

hayes schreef: ↑28 dec 2019 16:02 Ik was devergeten.
Ik zie ooit Chinese onderdelen (vooral 'huis' onderdelen) op Europese online shops voor een soms drie- tot viervoudige prijs tegenover dat je 't rechtstreeks op ali ofzo koopt. Die kopen het dus ook gewoon daar, alleen jij als consument betaalt (te)veel.
Gelukkig is in Nederland belastingontwijking niet verboden (maar belastingontduiking wel!)

Waarbij langzaam de vraag begint op te borrelen: gaat het hier over ontwijking of om ontduiking?

Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
Dit is geen belastingontwijking maar wel degelijk ontduiking; alleen is het voor mij niet duidelijk wie er ontduikt: is het de invoerder-vervoerder die zijn aangifte foutief doet en de btw ontduikt; of ben je als particulier zelf verplicht dit aan te geven als de invoerder-vervoerder het niet doet.
Walter
Walter
Walter toch ...walter- schreef: ↑28 dec 2019 18:22 Dit is geen belastingontwijking maar wel degelijk ontduiking; alleen is het voor mij niet duidelijk wie er ontduikt: is het de invoerder-vervoerder die zijn aangifte foutief doet en de btw ontduikt; of ben je als particulier zelf verplicht dit aan te geven als de invoerder-vervoerder het niet doet.
Walter
Het is niet de vervoerder die handelt. Hij levert alleen maar af wat JIJ koopt. Hij heeft helamaal NIETS te maken met het goed dat hij vervoert. Hij heeft het niet gekocht en heeft het niet (door)verkocht. Dus ,,, jij bent degene die de belasting ontduikt

Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
Maar waarom de hoofdprijs betalen voor een lokaal geproduceerd product als je dat voor een fractie van de prijs kunt laten produceren in China? Ik hoef toch noiet te voorzien in het levensonderhoud van een lokale producent?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
-
- Forum-lid
We leven nu eenmaal in een globale markt.
Dat wordt toch ook altijd zonder schroom gezegd door "lokale" bedrijven die hun productie delokaliseren.
Het mes snijdt uiteindelijk toch aan 2 kanten.
Dat wordt toch ook altijd zonder schroom gezegd door "lokale" bedrijven die hun productie delokaliseren.
Het mes snijdt uiteindelijk toch aan 2 kanten.