Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Gebruikersavatar
vrderuiter
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 jun 2013 10:49

Gebruikersavatar vrderuiter 31 okt 2013 10:49

zlyrinx schreef:Mocht er interesse zijn, dan maak ik nog een paar foto's.
Foto's altijd fijn! ;-)
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 31 okt 2013 11:47

Ik volg dit 'draadje' al een tijdje met belangstelling en heb besloten om deze winter, als volledige leek op dat gebied, een fietsje in elkaar te gaan zetten. Mijn oog is gevallen op het R-002 frame van Zhong Wei. Dit frame wordt momenteel aangeboden voor een leuk bedrag in de mall van Velobuild. Op buitenlandse forums is de nodige info te vinden over dit frame, hier niet. Ik ben dan ook benieuwd of er forumleden zijn die dit frame kennen en informatie kunnen verschaffen over de do's en don'ts.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

mhooghiemstra
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 feb 2012 23:23

mhooghiemstra 03 nov 2013 15:08

@zlyrinx Ik ben nu in de laatste fase met Bella. Ik ga zoals jou voor de 50mm hoge veld met Novatec naaf, echter voor de spaken neem ik de Sapim CX-Ray. Ik weet niet of het de extra euro's waard is maar ik lees goede berichten over deze spaken.
Alleen de looks van het wiel ben ik nog niet over uit. Zou jij een foto van die van jou willen posten? Ik zat te denken aan UD maar 3k is natuurlijk ook mooi.
Slaaf van het smalle zadel

feestreus
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 sep 2013 23:28

feestreus 03 nov 2013 16:59

Ben zelf aan het kijken naar 2014 FSC50-CM-23 van wheelsfar.com maar ben er nog niet uit of ik het echt moet doen... Maar ja een paar goeie Mavic of FFWD carbon versies zijn eigenlijk te prijzig.

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 04 nov 2013 16:36

@mhooghiemstra: ik zal je vanavond of morgen een paar foto's sturen! Je kan ook aan Bella om foto's vragen, heb ik ook gedaan en vond ze geen probleem.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 04 nov 2013 23:29

wolly68 schreef:
kees0251 schreef:
mhooghiemstra schreef:Het schijnt dat Pillar spaken zachter zijn en dus flexibeler. Waardoor het wiel dus ook minder stijf wordt.
heb ik van horen en zeggen.
.
Nonsens..
De E-modulus is de parameter van stijfheid.
Hoeveel vervormt een materiaal bij een bepaalde belasting.
De E-modulus is bij alle materialen die staal genoemd worden (waarvan het hoofdbestanddeel ijzer is) vrijwel gelijk.

Zachtere spaken hebben een lagere rekgrens en breeksterkte , dat kan weer wel.
Spaken met een grotere diameter rekken dus wel minder bij dezelfde belasting.
Zeker, maar in dit kader irrelevant.
Cheap light strong, choose two

wolly68
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 20 jan 2011 22:53

wolly68 05 nov 2013 20:21


Spaken met een grotere diameter rekken dus wel minder bij dezelfde belasting.
Zeker, maar in dit kader irrelevant.[/quote]

Spaken zijn vrijwel nooit geheel exact van vorm dus is dat zeker wel relevant.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 05 nov 2013 21:41

Helaas vaud.
Materiaaleigenschappen staan geheel los van afmetingen.
Cheap light strong, choose two

wolly68
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 20 jan 2011 22:53

wolly68 05 nov 2013 23:35

kees0251 schreef:Helaas vaud.
Materiaaleigenschappen staan geheel los van afmetingen.
De lengte verandering van een spaak bij een bepaalde belasting wordt door zowel de afmeting (diameter) als de materiaal eigenschappen bepaald.

Dus volgens jou is een alu frame altijd slapper dan een stalen frame ?

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 06 nov 2013 10:35

wolly68 schreef:
kees0251 schreef:Helaas vaud.
Materiaaleigenschappen staan geheel los van afmetingen.
De lengte verandering van een spaak bij een bepaalde belasting wordt door zowel de afmeting (diameter) als de materiaal eigenschappen bepaald.

Dus volgens jou is een alu frame altijd slapper dan een stalen frame ?
Materiaaleigenschappen zijn inderdaad totaal onafhankelijk van de afmetingen. Die veranderen niet als het materiaal ineens meer of minder gaat worden.

Waar de verwarring zit is dat frame- of spaakeigenschappen niet alleen afhankelijk zijn van de materiaaleigenschappen, maar ook (onder andere) hoe en in welke mate dat materiaal wordt toegepast. En daarom is een carbon frame niet per definitie beter dan een alu of zelfs staal frame.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 06 nov 2013 10:44

wolly68 schreef:
kees0251 schreef:Helaas vaud.
Materiaaleigenschappen staan geheel los van afmetingen.
De lengte verandering van een spaak bij een bepaalde belasting wordt door zowel de afmeting (diameter) als de materiaal eigenschappen bepaald.

Dus volgens jou is een alu frame altijd slapper dan een stalen frame ?
Bij dezelfde dimensies wel ja.
Beide parameters bepalen mede de eigenschappen van een constructie, maar beschouw je 1 parameter, dan moet je de ander daar buiten laten.
Valkuiltje waar veel ingetrapt wordt.
Cheap light strong, choose two

RacingRalph
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 jul 2011 12:33

RacingRalph 06 nov 2013 22:15

zlyrinx schreef:Ik heb Bella (mijn contactpersoon bij Farsports) een mailtje gestuurd en antwoord gekregen dat ze het alsnog 2x/2x zullen spaken. Het is niet noodzakelijk, maar het zou een stijver wiel geven. Heel vriendelijk dat dit zonder problemen wordt geregeld.

Ik ben sowieso zeer te spreken over de communicatie met Farsports. Bella geeft razendsnel antwoord - zeker gezien het tijdsverschil - en spreekt bovendien zeer fatsoenlijk Engels. Je wordt geholpen met keuzes, men is allervriendelijkst en geduldig op het moment dat je eerst nog wat wilt uitzoeken met betrekking tot de onderdelen, en als slagroom op de taart krijg ik gratis een setje 3K glossy spacers, 8x de Farsports wielstickers en titanium snelspanners a 40 gram. Ook het feit dat de spaakspanning achteraf wordt gecontroleerd en de wielen zijn gekraakt geeft mij veel vertrouwen.

@mhooghiemstra: ik was uiteindelijk, alles er op en er aan 400 euro kwijt. Dit is ongeveer 325 euro voor de wielset (met Novatec SL naven: A291SB/F482SB), dikke 60 euro verzenden en 15 euro Paypal-transactiekosten. Ik hou nog wel rekening met inklaringskosten, maar er is mij verteld dat het via Engeland naar Nederland wordt gezonden (als gift), omdat dit in de ervaring van Farsports de minste problemen/kosten oplevert.
Zaten die stickers erbij of er al op geplakt?

Plaats reactie