Het grote taaltopic
En 'TOP' dan?
Nog zo'n vreselijk hip mode woordje dat veelvuldig door irritante verkopers wordt gebruikt. En helemaal erg is wel het 'helemaal top'.
Nou, dat is dan 'helemaal top' meneer de klant. Ik krijg dat direct jeuk.
Nog zo'n vreselijk hip mode woordje dat veelvuldig door irritante verkopers wordt gebruikt. En helemaal erg is wel het 'helemaal top'.
Live fast; die young. mijn blog
Nog erger is "toppie", of - de variant van Inge de Bruin - "toppiejoppie".rob74 schreef:En 'TOP' dan?
Bizar, een veelgebruikt modewoord? Dat is toch een normaal adjectief, waar m.i. niks mis mee is...
Wel een, vooruit maar, bizar verschijnsel is het (enkel in NL) veelvuldig (foutief) adjectivisch gebruik van het zelfstandig naamwoord 'luxe', compleet met trappen van vergelijking en al: 'een luxere versie'
(terwijl het van 'luxe' afgeleide adjectief 'luxueus' is)
Wel een, vooruit maar, bizar verschijnsel is het (enkel in NL) veelvuldig (foutief) adjectivisch gebruik van het zelfstandig naamwoord 'luxe', compleet met trappen van vergelijking en al: 'een luxere versie'
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Ik heb een enorme hekel aan al die samengestelde werkwoorden die worden gebruikt om te verdoezelen, te vervagen of interessanter/professioneler over te komen. Zoals opschalen, aftikken, doorcommuniceren (ik vond het gewone "communiceren" als zo erg), inregelen, nachecken etc. Het effect van dit soort taalgebruik is dat alles nog abstracter wordt en daarmee voor simpele zielen als ik nog onbegrijpelijker. Zodat ik aan het eind van de stroom wartaal nog maar één conclusie kan trekken; je staat me op te lichten. Geen idee met wat, maar ik ga er vast niet beter van worden.
Veni. Vidi. Fietsie.
ik heb een hekel aan het feit dat als je mensen vraagt wat ze doen, dan zeggen ze...........................
ik ben druk met....
druk bezig met.................................
terwijl je ook gewoon bezig kunt zijn, je hebt het echt niet altijd druk.
we maken ons druk, dat dan weer wel
ik ben druk met....
druk bezig met.................................
terwijl je ook gewoon bezig kunt zijn, je hebt het echt niet altijd druk.
we maken ons druk, dat dan weer wel
Inefficiënt 
-
fietsvriend
- Forum-lid
Nog eentje in de categorie toppie en super: heftig. Luister voor de aardigheid eens een uur naar 3FM (of een andere hippe radiozender) en het woord valt geheid meer dan drie keer. Alles is tegenwoordig heftig, zelfs een buikgriep van ster A, de val van ster B (tijdens sterren springen natuurlijk) of de scheiding van ster C.
Michiel