Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 11 jan 2024 15:32

Vanwege de schakelproblemen in de kou. en ik vandaag toch thuiswerk, dacht ik de schakelbox even schoon te maken in de pauze.

Het viel me op dat er wel wat vuil op de kabeluiteinden zat en verder dat er wel heel lekker ruim vet gebruikt was terwijl Rohloff zegt, een beetje vet te gebruiken. Dus ik heb wat vet weggehaald de kabels even lekker met ptfe schoongemaakt en vervolgens laat ik het kabelrolletje uit mijn vingers glippen.

Dat was niet zo handig want ik had zo'n ding nog nooit eerder zo in mijn vingers gehad. En hoe simpel het er ook uitziet...het wees zich ook niet vanzelf. Gelukkig heeft Rohloff daar rekening mee gehouden en hun instructiefilmpje was duidelijk. Na alles weer terug monteren had ik helaas maar 13 versnellingen. In eerste instantie denk je dan #$& maar ook daar was het filmpje duidelijk.

Het voelt allemaal weer lekker soepel met schakelen, al moet ik wel eerlijk zeggen dat de Pilot shifter op mijn Racert wel nog altijd wat zwaarder schakelt dan de originele Rohloff op de MTB.
En nu maar weer afwachten totdat het weer wat kouder wordt.
Laatst gewijzigd door depoldertoerist op 11 jan 2024 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Ed073
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 mei 2021 09:30

Ed073 11 jan 2024 18:11

Stuur van mijn mtb ingekort. Trek maakt die dingen tegenwoordig zo breed dat mijn kin het stuur raakt....

glutendokter
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 sep 2021 09:19
Locatie: groningen

glutendokter 13 jan 2024 00:10

In de afgelopen dagen nieuw stuur met shifters en remkabels gemonteerd.
De oude remkabel gebruikt om een nieuw triangel te maken voor de winterfiets die zat compleet vast en daar op amazon de juiste gevonden de fietsenmaker had hem niet
Elke bocht is mooi, het is maar net hoe snel je hem neemt. :D

Bvw
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 jul 2020 17:23

Bvw 13 jan 2024 11:35

Niet vandaag maar gisteren. De Cube wat liefde gegeven.
Grote schoonmaak, nieuwe ketting, cassette en remblokken. Nieuwe wielset erin gezet.
Bijlagen
20240112_142014.jpg

Peter de Graaf
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 apr 2023 19:31

Peter de Graaf 13 jan 2024 19:51

Ook hier niet vandaag maar gisteren. Lagers van achterwiel vervangen. Nog nooit gedaan, maar dank zij Youtube geslaagd. Moest wel wat improviseren omdat het toch net weer een beetje anders was dan op YT. Geld bespaard en een voldaan gevoel!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 jan 2024 15:01

Vooraan op de MTB lichtere ali steekas (van 6,5 euro) gestoken. Probleem was dat de schroefdraad (M15x1.5) mee gelakt/geanodiseerd was. Snijkussen was noodzakelijk, spijtig genoeg geen M15x1.5 voorhanden. Dan maar op ali een kussen besteld (4,3 euro). Draait er nu vlotjes in. Gewicht: 39 gr. tegenover de originele 89 gr. Ridenow TPU binnenbandjes gemonteerd (19 euro/paar). Wegen 55 gr./stuk, tegenover de Schwalbe extra light butyls 135 gr./stuk. Totale gewichtsbesparing: (80x2)+50 = 210 gr. En dat voor 30 euro. Wel benieuwd hoe duurzaam/lekbestendig die ridenow dingen zijn. :?
MTB weegt nu net geen 8 kg.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6110
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 18 jan 2024 15:11

Mooi gewicht @jakkel. Ik heb vorige week een nieuwe steekas besteld voor mijn ATB. Ipv de QR steekas van Fox een Kabolt van Fox die 37 gram weegt. Ook veel handiger dan de tegenmoer verdraaien als de andere wielset geplaatst wordt.

Die 8 kg red ik niet maar de Canyon Lux WC komt uit op ca 10,5Kg - 10,7Kg. Ik heb nog Schwalbe Aerothan en of Vittoria Latex banden liggen, tenminste als ik geen tubeless ga rijden.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 jan 2024 16:20

Die Kabolt heb je wel niet voor 6,5 euro. :mrgreen:
De net geen 8 kg heeft uiteraard veel te maken met het ontbreken van zowel voor- als achtervering. Maar dit ding gaat als een speer, nog nooit zo'n levendige MTB gehad.

glutendokter
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 sep 2021 09:19
Locatie: groningen

glutendokter 20 jan 2024 01:26

Ik heb er een paar keer over gedaan fietsen in de woonkamer gezet en afgelopen week elke dag een beetje gedaan.
gisteren klaar.
Nieuw carbon stuur , shifters , binnen/buiten kabels en stuurlint en nieuwe hidemybell raceday dm op de nette fiets.
Winterfiets cantilever kabels met afsteller vervangen nieuwe binnen remkabels en derailleur kabel oude closethegap hidemybell raceday sl erop en ass-saver win wing , mudder mini en verlichting geplaatst.
Elke bocht is mooi, het is maar net hoe snel je hem neemt. :D

leon1
Forum-lid
Berichten: 3156
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 21 jan 2024 20:17

Fiets afbouwen: stuurbuis ingekort, remmen ontlucht, pedalen gemonteerd, bidonhouders gemonteerd en stuurlint gewikkeld.
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 3156
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 23 jan 2024 08:20

Gisteren ook de remmen ontlucht van de Look. Altijd met frisse tegenzin in dat geklieder. Maar eerlijk is eerlijk, met Shimano is ontluchten tot een fluitje van een cent en ook nog zonder 1 druppel te morsen. Achteraf vraag ik mij dan weer af waarom ik dat alweer tijden heb uitgesteld. Die Look kon ik niet even op de kop zetten. Dan had ik meteen weinig druk meer in de remhendels. Daar zat dus onmiskenbaar lucht in.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 jan 2024 16:46

De afgelopen dagen dropper overgezet van de oude mtb, schakelspul (2e hands) gemonteerd, remmen van mijn downcountry mtb op de zijne (4-pots voor hem, zijn oude 2-pots voor mij, voor het buitenland heb ik inmiddels wat anders) kabels op lengte, stuur geïnstalleerd etc. Vandaag remvloeistof vervangen (hard nodig!) en remmen ontlucht. Daar ongeveer 4x zo lang over gedaan als normaal vanwege slecht passend bleedblock (uiteindelijk bij staan vijlen...).
Maarrr, het racemonster voor de mini-me is eindelijk af. Hij weet nog van niks, over precies een week is hij jarig. Verwende aap! :-)

Afbeelding
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie