Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

MonkeyRider
Forum-lid

MonkeyRider 21 jul 2025 14:22

Afbeelding

Besteld in maat 57
Lag ergens online op voorraad in Europa en is nu onderweg.
NB: die break-away is natuurlijk erg handig, maar ga ik nooit gebruiken.

Er is ook een mechanische Shimano 105 2x12 groep onderweg en verder komen er Bontrager Elite 35V (25mm inw) carbonwielen in met 32mm skinwall Rubino's en Brooks C17 Niks fancy of superlicht maar vlgs mij gewoon goed passend bij mijn 95kg icm dit frame. Verder heb ik evt een Redshift Topshelf 50mm Road dropbar liggen om de stack aan te passen aan mijn 68jr rug.
https://redshiftsports.com/products/top ... bar-system

Met een beetje geluk is hij as weekend rijklaar.

CharlieP
Forum-lid

CharlieP 21 jul 2025 14:58

Mooi frame, succes met opbouwen. En de keuze in stuurpennen, stuurbochten al of niet met verhoging maakt dat je vast wel comfortabel komt te zitten. En zoeken naar juiste spulletjes is ook leuk onderdeel van het opbouwen toch?

roelw
Forum-lid

roelw 21 jul 2025 15:05

Een artikel over de Montobello op The Radavist: https://theradavist.com/2025-ritchey-montebello-review

MonkeyRider
Forum-lid

MonkeyRider 21 jul 2025 23:08

Opbouwen naar wens is zeker leuk ! De uitdaging zit er voor mij in om er iets moois van te maken met voldoende stuurhoogte icm goede rij-eigenschappen.

Ook dit review toont dat de Montebello toch wat richting "toer" spectrum gaat. Niet iets wat ik in eerste instantie zocht/dacht. Er is op FB groepen wel wat leuke discussie gaande hierover en wat Ritchey zou moeten doen met de Road Logic in de toekomst: meer stack en clearance voor 35mm.

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 21 jul 2025 23:31

Mooi project! Ben benieuwd naar het eindresultaat. Stuur zou niet mijn keuze zijn maar ik ben dan ook nog wat jonger ;)

Ik zie Road Logics trouwens wel voorbij komen met een redelijke stapel spacers. Ziet er bij zon klassiek frame toch altijd wat minder pijnlijk uit dan bij een modern frame. Maar een goede zitpositie is veruit het belangrijkste :like:

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 22 jul 2025 08:56

Die Topshelf ziet er wel goed uit! Stond bij mij ook op het lijstje. En, gefeliciteerd met het mooie frame, lekker kleurtje ook.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

roelw
Forum-lid

roelw 22 jul 2025 09:16

De Road Logic staat ook al een aantal jaren op de verlanglijst. Alleen de manier waarop de remleidingen aan het frame bengelen vind ik een enorme afknapper. Ik begrijp dat de leidingen niet binnendoor kunnen bij een frame met dunne buizen maar andere merken (Fairlight, Cicli Barco,...) lossen dit beter op.
Enkele jaren geleden heb ik de velgrem variant van de Road Logic mogen testen: heerlijke fiets, verassend licht, enorm veel comfort (alsof je op een tapijt rijdt).

MonkeyRider
Forum-lid

MonkeyRider 22 jul 2025 11:09

Leeftijd is wel killing inderdaad, ik kwam 5jr geleden nog wel rond op een Alu Emonda met 3-5 cm drop, maar heb intussen wel alle trick's nodig (165mm cranks, open heuphoek houden, voldoende stuurhoogte) om niet vanwege nek&rug klachten af te moeten haken na 2-3 uur. Door zo'n Topshelf kom ik een stuk beter te zitten en hoop ik nog jaren verder te kunnen.

Inderdaad kun je met zo'n stalen klassieker iets meer doen met spacers kwa looks, maar Ritchey beperkt het ivm carbon stuurbuis officieel tot 30mm spacers (plus topcap). Ik denk dat zo'n 50mm Topshelf dan nog de minst lelijke oplossing is tov hoge stuurpennen en riser-sturen. Voor zover ik het kan inschatten (tov mijn Defy nu) zou ik met 100mm neerwaartse stuurpen , 30mm spacers en 50mm Topshelf ruim voldoende hoogte hebben (geen tot iets drop)

Ik ben in het algemeen wel erg blij met externe kabels, bsa bottum-bracket, gewone headset e.d. , maar Ritchey kiest wel de simpelste versie kabelgeleiding inderdaad en dan is die lange disc remleiding niet top.

Dit artikel was mijn inspiratie om toch eens over zo'n Road Logic na te denken:
https://ritcheylogic.com/blog/roads-like-these

Heel herkenbaar voor me; ik hoef niet zo nodig constant offroad of "kunstmatige" gravelrondjes te rijden, maar vind het wel leuk om door te kunnen rijden op slecht asfalt, klinkers, grind of af en toe een bospaadje. Ik heb div gravelbikes gehad, maar rij toch liever/leuker op een roadbike met 28-32mm banden. Ik heb geen 40mm banden nodig voor een gemiddelde rit......behalve dan voor het "comfort" icm knalhard frame.
Zo te horen filtert zo'n Road Logic net wat meer slecht wegdek eruit en dat is exact de reden dat ik aan "goed" staal zat te denken voor een "toer"racefiets.

Ik plaats foto's zodra het enigsinds klaar en "toonbaar" is.

MonkeyRider
Forum-lid

MonkeyRider 02 aug 2025 14:30

Ik zou nog wat foto's plaatsen van mijn Ritchey Road Logic.
Opgebouwd met Shimano 105 2x12 (met nu nog oudere 11sp 165mm crankset) , Bontrager Elite carbon V35 wielset icm nw Vittoria Rubino 32mm vouwbanden en latex tubes, carbon zadelpen (Specialized) icm Brooks C17 carved zadel, 130mm BBB stuurpen icm Redshift Topshelf 50mm low-flare stuur.

Vooral het stuur zal misschien wat "omstreden" zijn voor de stijl-politie, maar door 50mm extra stack heb ik ineens alle mogelijkheden om mijn stuurhoogte aan te passen aan ouder wordende nek&rug. Staat nu in een tussenstand met ongeveer 2.5 cm drop, maar ik heb intussen ook met hoger stuur gereden en eigenlijk rijdt en stuurt de Ritchey altijd goed.

Heerlijke fiets dus ! Alle lovende kritieken kloppen; zeer controleerbaar weggedrag, maar toch lekker racy/speels en ongelofelijk comfortabel op slecht wegdek of een incidenteel bospaadje. Daar kan geen carbon tegenop; ik heb intussen een velgrem Domane (laatste serie) en 2022 disc Defy gereden, maar die zijn ronduit hard vergeleken met de Road Logic.

Gewicht valt me mee: met dezelfde wielset en opbouw zat de Defy rijklaar op 9.3kg en de Ritchey op 9.8kg.......scheelt dus 1 volle bidon. Let wel; dit is zeker geen lichtgewicht opbouw met oa Brooks, wat zwaarder stuur en robuuste Bontrager carbon wielset/banden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 02 aug 2025 18:14

Waarom niet gewoon een 17 graden stuurpen? Dit is een rare omweg zonder technisch, esthetisch of financieel voordeel.

Verder wel een mooie fiets hoor :like: .
Campagnolo Ultra Dork

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 02 aug 2025 18:16

Ach een +17 graden is ook niet mooi, dan vind ik dit beter. En nu is er wel een stuk meer ruimte voor het monteren van lampjes tassen en dergelijke op het stuur. Dus er is toch nog een voordeel.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

MonkeyRider
Forum-lid

MonkeyRider 02 aug 2025 20:11

Ik vind dit persoonlijk ook mooier dan een 17gr stuurpen en zo'n "randonneur" stijl stuurtasje ligt er mooi stabiel tegenaan en verbergt het een beetje.
Wel een relatief duur stuur inderdaad.

Plaats reactie