Het grote domme vragen topic
- thestudent
- Forum-lid HC
Dat is ongeveer wel juist. Fruit komt vaak direct van het vruchtbeginsel in de bloem. En daarom zijn 'groenten' Zoals Tomaat, Paprika en Aubergine, gewoon een typische vrucht. Net zoals een Appel of Peer of Banaan.
Maar ook Peulvruchten zijn gewoon vruchten. En van een aantal zoals peulen en sperziebonen eten we ook de het vruchtbeginsel. En voor al die dingen passen definities van Fruit dus beter.
Niet vruchten en typische echte groenten zijn dus kool, sla, spinazi, worteltjes, bieten, spruitjes, cassave, aardappels enz.
Er is dan ook weer Fruit dat eigenlijk geen typische vrucht is. Zoals dus een aardbei, een samengesteld stuk bloembodem met daarop meerdere vruchtjes. Of framboos/braam; Een aglomeratie van meerdere bessen(vruchten). Vijgen zijn op die manier ook een heel vreemd stuk fruit.
Biologisch valt er het een en ander wel anders in te delen, maar zal je vooral alsnog ook veel uitzonderingen vinden. Dus eigenlijk is dat ook alle moeite niet waard. Toch zal ik als ik de tomaten wil wegen toch echt het kopje 'groenten' moeten aantikken. Terwijl zeker voor tomaten fruit beter past.
Maar ook Peulvruchten zijn gewoon vruchten. En van een aantal zoals peulen en sperziebonen eten we ook de het vruchtbeginsel. En voor al die dingen passen definities van Fruit dus beter.
Niet vruchten en typische echte groenten zijn dus kool, sla, spinazi, worteltjes, bieten, spruitjes, cassave, aardappels enz.
Er is dan ook weer Fruit dat eigenlijk geen typische vrucht is. Zoals dus een aardbei, een samengesteld stuk bloembodem met daarop meerdere vruchtjes. Of framboos/braam; Een aglomeratie van meerdere bessen(vruchten). Vijgen zijn op die manier ook een heel vreemd stuk fruit.
Biologisch valt er het een en ander wel anders in te delen, maar zal je vooral alsnog ook veel uitzonderingen vinden. Dus eigenlijk is dat ook alle moeite niet waard. Toch zal ik als ik de tomaten wil wegen toch echt het kopje 'groenten' moeten aantikken. Terwijl zeker voor tomaten fruit beter past.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- borgmonster
- Forum-lid
Dank je! Prachtig om te lezen. Nu nog proberen te onthouden. Is in elk geval onderhoudend!
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Wat doen jullie met een bib als je ermee bent gevallen, en er is een gat in van pakweg 4 cm? Laten jullie dit herstellen? Of gaat die de kliko in?
- Enzzo
- Forum-lid HC
Mooi verhaal!thestudent schreef: ↑18 mar 2022 21:34 Dat is ongeveer wel juist. Fruit komt vaak direct van het vruchtbeginsel in de bloem. En daarom zijn 'groenten' Zoals Tomaat, Paprika en Aubergine, gewoon een typische vrucht. Net zoals een Appel of Peer of Banaan.
Was het niet zo dat de aardbei officieel geen vrucht mag heten omdat de zaden aan de buitenkant zitten?
En ja definities.. in Amerika is een aardappel groente omdat de lobby van mcDonalds dat ooit voor elkaar heeft gekregen
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Herstellen wordt lelijk toch?
Ik koop enkel broeken van 30 Euro max

Als ik hem zou houden dan is het voor in de winter onder de lange broek.
Wat de kostprijs betreft, zit ik in dezelfde categorie. Maar ik ben gewoon benieuwd hoe andere forumleden hiermee omgaan.
Een mogellijk optie bij herstellen, is deze bib gebruiken voor de MTB.
- thestudent
- Forum-lid HC
Er is ook geen reden dat een aardappel geen groente zou zijn als een penwortel dat wel is. Overigens is een aardappel uiteraard geen wortel. Ach die definitie dat groente dan uitermate ook gezond moeten zijn die maakt het geheel nog lastiger.
De bloem van de aardbei zit in feite hetzelfde in elkaar als die van bijvoorbeeld een zonnebloem. Dat betekent dat er zeer veel kleine vrouwelijke bloemen met vruchtbeginsels in de bloem zijn. Alle groene puntjes op de aardbei zijn dus een vruchtbeginsel met daarin 1 zaadje. En bes dus. Net als bijvoorbeeld bij een framboos/braam. Die planten zitten evolutionair niet zo ver uit elkaar. Echter ontwikkelen de vruchtbladeren zich niet vlezig en sappig. En dus is de bes niets meer dan een dun droog extra laagje over het zaadje. De bloembodem van het hoofdje, waar alle individuele bloemen dus op vastzitten verdikt zich sterk en wordt sappig en vlezig en zoet zoals een vrucht.
Alle groene pitjes op de aardbei zijn dus een droge 'bes'. De rest van de aardbei is de bloembodem. Overigens is het makkelijker te zien in de kleine bosaardbei, want daar ontwikkelen de zaden zich een stuk beter.

Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Als je een berg van 10 km lang beklimt met een vermogen van 200 watt constant en je daalt hem dan weer af met 0 watt constant, is het gemidelde van op en af dan 100 watt?
Of moet je naar de tijd kijken, dus bv 1 uur 200 watt geleverd en in een kwartier gedaald? 200/1.25 = 160 watt...
Of moet je naar de tijd kijken, dus bv 1 uur 200 watt geleverd en in een kwartier gedaald? 200/1.25 = 160 watt...
- thestudent
- Forum-lid HC
Watt is een eenheidsnaam voor Joule/sec. Dus je moet altijd naar tijd kijken. Afstand is niet relevant.