Pagina 252 van 626

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 17 mar 2022 10:08
door dickw
Theo V schreef: 17 mar 2022 09:21 Waarom willen automobilisten mij altijd voorrang geven op plekken waar zij zelf voorrang hebben?
Een paar opties:
- Ons imago/ ervaring van de bestuurder. Voor de een reden om de auto er voor te gooien, voor de ander even maar veilig remmen.
- Oost europese truckers zijn als de dood dat ze een ongeluk veroorzaken
- Auto stopt omdat er verder op de weg toch vol staat en dus de overweg niet geblokkeerd wordt.
- Goedbedoeld
- Ik weet niet zeker of ik voorrang heb.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 17 mar 2022 10:14
door leon1
Dat is geen domme vraag....maar zeker wel een vraag die ik ook heel vaak heb. Volg de regels en iedereen blij zou je denken.

In Barendrecht heb je 1 lang fietspad langs de Carnisserbaan. Veel rotondes of oversteekpunten waarbij de fietsers altijd voorrang hebben op 1 rotonde na.... Hoe kun je het bedenken? Verwarring ten top. Dus auto's die je voorrang willen geven en op andere punten auto's die geen voorrang willen geven. Gelukkig zag ik gisteren dat ze dat ene punt hebben gewijzigd en nu hebben fietsers overal voorrang.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 17 mar 2022 10:16
door thestudent
Ligt die ene rotonde toevallig net buiten de bebouwde kom? Want dan is t op zich niet vreemd qua opzet. Alleen de mensen kunnen er niet mee omgaan.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 17 mar 2022 10:18
door leon1
Goede vraag, maar al die punten liggen buiten de wijk. Ik zal eens opletten op een plaatsnaambord.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 17 mar 2022 10:22
door thestudent
Overigens is dat een beetje een vuistregel. Tenzij anders ingericht. Binnen de bebouwde kom zijn rotondes meestal zo ingericht dat fietsers en voetgangers voorrang hebben. Buiten de bebouwde kom niet. Je zit dan vaak dat over oversteekplek wat verder van de rotonde af getrokken wordt.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 17 mar 2022 10:39
door Orlok
Theo V schreef: 17 mar 2022 09:42 Staan blijven doe ik sowieso.
Ik ben altijd bang dat de achterligger wel te laat reageert en dan op de stilstaande klapt.
Zal je net zien dat deze doorschuift en mij van de fiets tikt. ;)
Dat staan blijven geeft trouwens vaak een patstelling met verbaasde ogen en toeterende achterliggers. :D
Als een automobilist voorrang wilt verlenen terwijl zij dat niet hebben dan krijgt deze van mij een duimpje als ik dan kan doorrijden.! :like: Heer/dame in het verkeer, zeg maar.!
Stil blijven staan lost niets tenzij ander verkeer bijvoorbeeld bij snelrotondes gewoon doorrijden. ;)

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 17 mar 2022 10:41
door DDX
Grappige is dat je gewoon voorrang hoort te krijgen ;)

https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/ ... 0kruispunt.
Ligt het fietspad dicht bij de rotonde (<8 meter) dan hoort het fietspad bij de rotonde en verleent afslaand verkeer voorrang aan het rechtdoorgaande fietsverkeer (rechtdoor op dezelfde weg gaat voor). Ligt het fietspad verder van de rotonde, dan kun je de kruising met het fietspad zien als een nieuw kruispunt.
En ja er kunnen haaientanden staan maar die gelden niet voor afslaand verkeer ;
https://vrijwilligers.fietsersbond.nl/2 ... 7%20gelden.
Haaientanden betekenen: geef voorrang aan kruisende bestuurders. De voorrang tussen rechtdoorgaand en afslaand verkeer op dezelfde weg wordt hierdoor nadrukkelijk niet geregeld. Daarvoor blijft de regel ‘rechtdoor op dezelfde weg gaat voor’ gelden. Wanneer fietsers op een fietspad op een rotonde rijden, en een auto de rotonde afrijdt, rijst de vraag welke verkeersregel van toepassing is. Wanneer de automobilist de rotonde oprijdt, is er evident sprake van kruisende bestuurders en gelden dus de haaientanden. Wanneer de auto de rotonde verlaat, is de situatie veel minder duidelijk. Hoort het fietspad bij de rotonde, dat is er sprake van dezelfde weg en dus ‘rechtdoor gaat voor’. Moet het fietspad niet tot de rotonde gerekend worden, dan is ook de automobilist die de rotonde verlaat een kruisende bestuurder.
Uit jurisprudentie rond voorrangswegen blijkt dat:

het fietspad bij de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 5 meter of minder bedraagt
het fietspad niet tot de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 10 meter of meer bedraagt. Over het tussenliggende grijze gebied is nog geen jurisprudentie beschikbaar.

Op rotondes waar het fietspad dicht bij de rijbaan ligt en er haaientanden op het fietspad staan, regelen die haaientanden de voorrang dus alleen tussen fietsers en automobilisten die de rotonde oprijden. Gevolg is dat fietsers op de eerste helft van een oversteek wel voorrang hebben (op autoverkeer dat de rotonde afrijdt), maar op de tweede helft van de oversteek niet (autoverkeer dat de rotonde oprijdt, voorrang door haaientanden). De Fietsersbond is van mening dat een dergelijke situatie voor de weggebruiker niet te begrijpen is en dat een dergelijke voorrangsregeling het verkeer onnodig in gevaar brengt.
Daardoor krijg je van die mooie constructies buiten de bebouwde kom met fietspaden die heel stuk afbuigen.
Maar ik denk dat je dit nogsteeds kan zien als zelfde weg, dus dat een fietser voorrang heeft omdat hij rechtdoorgaand verkeer is.
Maarja wil je onder een auto belanden ?

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 17 mar 2022 10:47
door thestudent
Orlok schreef: 17 mar 2022 10:39
Theo V schreef: 17 mar 2022 09:42 Staan blijven doe ik sowieso.
Ik ben altijd bang dat de achterligger wel te laat reageert en dan op de stilstaande klapt.
Zal je net zien dat deze doorschuift en mij van de fiets tikt. ;)
Dat staan blijven geeft trouwens vaak een patstelling met verbaasde ogen en toeterende achterliggers. :D
Als een automobilist voorrang wilt verlenen terwijl zij dat niet hebben dan krijgt deze van mij een duimpje als ik dan kan doorrijden.! :like: Heer/dame in het verkeer, zeg maar.!
Stil blijven staan lost niets tenzij ander verkeer bijvoorbeeld bij snelrotondes gewoon doorrijden. ;)
Heer in t verkeer is niet atlijd iemand bij geholpen. Integendeel zelfs. Er zijn soms inderdaad situaties waar het prima is. Zoals wanneer de weg voor je toch al vol is er al een kleine opstopping aan fietsers aan het ontstaan is. Moeders met onvoorspelbare fietsende kleine kinderen. Maar als voorrang geven bijna een ongeluk veroorzaakt dan ben je echt gewoon verkeerd bezig. Ik ben nog altijd van mening dat men het meest gebaat is bij duidelijkheid.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 17 mar 2022 10:49
door thestudent
DDX schreef: 17 mar 2022 10:41
Daardoor krijg je van die mooie constructies buiten de bebouwde kom met fietspaden die heel stuk afbuigen.
Maar ik denk dat je dit nogsteeds kan zien als zelfde weg, dus dat een fietser voorrang heeft omdat hij rechtdoorgaand verkeer is.
Maarja wil je onder een auto belanden ?
De voorrangssituatie wordt op al die plekken gewoon met bebording en haaientanden aangegeven. En dan maakt het toch niet meer uit of je het in het algemeen hebt. Als de bebording zegt dat je het nu niet hebt dan zal ik toch maar stoppen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 17 mar 2022 11:25
door havana
Is de Syncros Belcarra Regular 2.0 een remake van een ander zadel, zo ja: welke?

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 17 mar 2022 11:33
door DDX
thestudent schreef: 17 mar 2022 10:49 De voorrangssituatie wordt op al die plekken gewoon met bebording en haaientanden aangegeven. En dan maakt het toch niet meer uit of je het in het algemeen hebt. Als de bebording zegt dat je het nu niet hebt dan zal ik toch maar stoppen.
Alleen gelden die borden en haaientanden dus niet voor afslaand verkeer ;)

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 17 mar 2022 11:56
door Orlok
Vlgns mij hebben wij deze discussie al eens eerder gevoerd op dit forum. :roll:

Nog steeds geldt in de verkeerswetgeving (RVV) in rangorde dat (1) aanwijzingen gaan voor (2) verkeerslichten, dan (3) verkeersborden, dan (4) verkeerstekens en tot slot de (5) verkeersregels. ;)