Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 520

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 11 jan 2017 15:14

Simon72 schreef:Sinds kortt heeft mijn hoogtemeter vd edge 520 kuren.

Bij het opstarten geeft hij -48m aan, terwijl ik op een hoogte zit van -2. Ik kan dit handmatig corrigeren, maar als ik de garmin dan uitzet is het bij het aanzetten weer -48.

Iemand een idee hoe dit komt en wat er aan te doen is?

Thanks, Simon
Is bij elke 520 zo sinds laatste software update. Ik vermoed dat je ergens hoogte handmatig kan invoegen, maar zal er ook met een komende software update wel weer uit gaan.

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 11 jan 2017 20:32

Bij de meeste Edges kun je de hoogte instellen, maar als je een waypoint maakt in BaseCamp met de juiste hoogte daarin en je rijdt over dat waypoint, dan zal de Edge de hoogte van dat waypoint (in de Edge een locatie) overnemen en zichzelf daaraan ijken.

Verder is GPS onnauwkeurig, horizontaal in het beste geval een afwijking met een straal van 3 meter (diameter van 6 meter), maar verticaal kan dat rustig 10-20 meter zijn.
Bij een Barometer in de gps doet deze aan zelf ijking en dat duurt rustig 5 tot 20 minuten voordat er wat zinnigs uitkomt. Het ijken met een waypoint helpt dan wel.
Marco :)

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4446
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 12 jan 2017 07:54

Nu kan het aan mij liggen, maar hoe kan het ijken van een hoogtemeter voor een betere totaal hoogtemeters zorgen?
Met mijn eenvoudige verstand verwacht ik dat een barometrische hoogtemeting (wat op de meeste garmins zit) Toch het totaal aan hoogtemeters bij benadering moet kunnen aangeven? Dan maakt het toch niet uit of je nu op 5m hoogte begint of op 500? Ik kan mij dan wel voorstellen dat als je automatische calibratie op basis van gps aan hebt staan, dan is het wel belangrijk

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 13 jan 2017 13:51

De variatie van druk met de hoogte is niet lineair (maar dit valt voor normale fietsritten tussen 0 en 500m te verwaarlozen). Daarom dat ik momenteel ook niet wakker lig van een foutief gecalibreerde hoogtemeter. Als ik naar de Alpen ga dan heb ik wel een idee van de absolute hoogte van de toppen, en dan vind ik een correcte calibratie wel belangrijk. Dan kan je zien hoeveel hoogtemeters je nog ongeveer tot de top moet overwinnen.

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 04 feb 2017 18:15

omdat garmin.openstreetmap.nl eruit ligt tm maandag vanwege een powercut (volgens het forum) en ik graag morgen nog een kaart van Friesland op mijn Edge wil installeren, vroeg ik me af of iemand mij die zou willen mailen?

Evert Spijker
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2017 09:53

Evert Spijker 04 feb 2017 22:05

Help,
ik kan me activiteiten niet meer uploaden naar mijn smartphone.
Het werkte altijd perfect toesteloverdrachten>deel bestanden en de rit ging gelijk naar strava..
Ik heb al van alles geprobeerd ontkoppelen en opnieuw verbinden maar het lukt niet meer.
Naar de laptop lukt wel.

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 06 feb 2017 18:32

Evert Spijker schreef:Help,
ik kan me activiteiten niet meer uploaden naar mijn smartphone.
Het werkte altijd perfect toesteloverdrachten>deel bestanden en de rit ging gelijk naar strava..
Ik heb al van alles geprobeerd ontkoppelen en opnieuw verbinden maar het lukt niet meer.
Naar de laptop lukt wel.
Dit heb ik ook soms, ligt aan Garmin connect app op de smartphone deze even opnieuw opstarten. Dat helpt bij dan iig bij mij.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8957
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 feb 2017 18:34

Same hier. Eventueel op de edge nogmaals "upload activity" selecteren.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Evert Spijker
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2017 09:53

Evert Spijker 15 feb 2017 07:00

midstar schreef:
Evert Spijker schreef:Help,
ik kan me activiteiten niet meer uploaden naar mijn smartphone.
Het werkte altijd perfect toesteloverdrachten>deel bestanden en de rit ging gelijk naar strava..
Ik heb al van alles geprobeerd ontkoppelen en opnieuw verbinden maar het lukt niet meer.
Naar de laptop lukt wel.
Dit heb ik ook soms, ligt aan Garmin connect app op de smartphone deze even opnieuw opstarten. Dat helpt bij dan iig bij mij.
Het duurde even maar het is gelukt na dat ik facebook er af had gedaan.

Bedankt voor de tip.

pmoraal84
Forum-lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 16 jan 2017 17:38

pmoraal84 19 feb 2017 20:42

Hallo allemaal. Ik probeer tevergeefs een openstreetmap van Friesland te downloaden. Helaas krijg ik alleen de bevestigingsmail, verder niks. Kan iemand zo'n kaart naar mij sturen?

Alvast bedankt!
Scott Addict RC 20

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 19 feb 2017 21:21

Wachten op de 2de email? De eerste verteld hoe lang het duurt.
Marco :)

pmoraal84
Forum-lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 16 jan 2017 17:38

pmoraal84 19 feb 2017 21:47

scheurneus schreef:Wachten op de 2de email? De eerste verteld hoe lang het duurt.
Dat snap ik, maar in de link om te checken staat steeds dat ik die al gehad heb of onderweg is. Maar dus nooit wat gekregen...
Scott Addict RC 20

Plaats reactie