Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Hoe Tevreden over je FM ???

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 08 okt 2008 01:19

[/quote]

Als je jouw fiets bij hem binnen brengt en hij ziet dat je een paar nieuwe wielen hebt zal hij dat als een verstoring ervaren van de relatie met jou.

[/quote]

Blijft altijd moeilijk met vele meningen maar deze vind ik wel erg ver gaan; verstoorde relatie. Als mijn FM daar last van heeft wordt het tijd voor hem om volwassen te worden.

Gebruikersavatar
ferry1982
Forum-lid
Berichten: 1401
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:53

Gebruikersavatar ferry1982 08 okt 2008 09:09

dat is tegenwoordig de markt. zie je overal. Ik zit in de auto's ja en daar kom je ook auto op 4 nieuwe banden tegen die al jaren bij je in onderhoud zijn. Het enige vervelende is dat wij meestal goedkoper hadden kunnen leveren :)

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 08 okt 2008 11:19

Ha, dat is ook mogelijk.
Ik probeer met open vizier met m'n fietsenmaker te onderhandelen, de ene keer kies ik voor hem de andere keer niet. Even goede vrienden.
Ik koop in ieder geval elke 3 jaar een frame of fiets bij hem via het fietsplan van mijn werk, dat is voor hem een min of meer zekere bron van inkomsten. Opbouwen van de fiets gaat soms dus met zijn onderdelen en soms met eigen gescoorde spulletjes.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2257
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 08 okt 2008 12:42

Je kunt "gebruik" en "misbruik" maken van je FM. Strijdt altijd met open vizier, indien je FM hier niet van gecharmeerd is dan merk je dit wel.
Ik heb het met de FM er ook wel een keer over gehad, hij vertelde me dat dit voor velen de werkwijze van tegenwoordig is.
Wat je volgens mij niet kunt maken is: Je schoenen passen bij een FM voor de juiste maat en bestellen via Internet. (een FM is nog altijd anders dan een electronica zaak)
Mijn FM is heel redelijk en krijg via hem altijd eerlijke korting en kan altijd zonder schroom bij hem aankloppen voor tips/snelle service etc.
Kortom: ik betaal liever ietsie pietsie meer bij de FM dan voor een paar %tjes voordeliger via een webstore. Indien hij met de prijs totaal niet in de buurt kan komen dan geeft hij dit ook toe.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8959
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 okt 2008 13:26

Same here. Ik koop het liefst bij mijn FM (Presto, A'dam), maar het prijsverschil moet niet al te groot zijn.
Cosmic Carbons kon hij leveren voor een heel redelijke prijs. Alhoewel nog steeds duurder dan de goedkoopste nederlandse internetaanbieders, koop ik dan dus bij hem. Een Chorus groep kan hij nauwelijks inkopen voor de prijs die bijv. Hopmans ervoor vraagt. Hij snapt dan ook wel dat ik in dat geval liever op-en-neer rij naar Bergen op Zoom, ik snap ook wel dat hij zijn prijs niet zo ver kan laten zakken. Ondertussen kan ik nog steeds aankloppen voor service. Het levert hem ook wat op, zo heb ik hem inmiddels aan 2 nieuwe klanten geholpen die beiden een fiets gekocht hebben.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

quarante
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 okt 2008 20:16

quarante 08 okt 2008 13:48

Schoenen of kleding passen en dan via internet of tweedehands kopen vind ik inderdaad echt aso. Maar van de andere kant heb ik er zelf van geprofiteerd toen ik m'n schoenen via marktplaats verkocht. De koper controleerde even en nam ze meteen mee, binnen twee minuten was ie weer weg zonder te passen.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 08 okt 2008 14:20

Quarante schreef:Schoenen of kleding passen en dan via internet of tweedehands kopen vind ik inderdaad echt aso. Maar van de andere kant heb ik er zelf van geprofiteerd toen ik m'n schoenen via marktplaats verkocht. De koper controleerde even en nam ze meteen mee, binnen twee minuten was ie weer weg zonder te passen.

Hij kende misschien het type al, hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat hij ze eerst ergens in een winkel gepast heeft.

Wat 53x11 het omschrijft vind ik een gezonde verhouding. Je kunt als moderne fietsenmaker de ogen niet sluiten voor internetconcurrentie en moet je realiseren dat je de klanten ervan moet overtuigen dat je meer te bieden hebt (en dit ook waarmaken!). Anderzijds moet je als koper ook niet TE star zijn in het zoeken naar de laagste prijs. Een goede verstandhouding met je fm is prettig maar kan zeker ook voordelig zijn op de lange termijn.

quarante
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 okt 2008 20:16

quarante 08 okt 2008 17:37

Wat ik fietsenmakers wel aanraad is te investeren in een goede website met een duidelijk overzicht van hun assortiment, met prijzen. Zo'n site als salden.nl is heel handig en je kunt meteen zien wat ze in huis hebben, anders loop je de kans voor niks een bezoekje te brengen aan de FM. Ik ben van de generatie die opgroeid met internet, en ik vind het een genot om even op de site te kunnen kijken ipv. bellen of dat hele end fietsen (ik ga altijd op mijn gewone fiets naar de FM , anderhalf uur heen en terug).

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 08 okt 2008 18:42

Quarante schreef:Wat ik fietsenmakers wel aanraad is te investeren in een goede website met een duidelijk overzicht van hun assortiment, met prijzen. Zo'n site als salden.nl is heel handig en je kunt meteen zien wat ze in huis hebben, anders loop je de kans voor niks een bezoekje te brengen aan de FM. Ik ben van de generatie die opgroeid met internet, en ik vind het een genot om even op de site te kunnen kijken ipv. bellen of dat hele end fietsen (ik ga altijd op mijn gewone fiets naar de FM , anderhalf uur heen en terug).



Onzin, zo'n investering moet verantwoord zijn en terug verdiend worden. De gemiddelde FM is te duur als je puur vergelijkt op het internet dus heeft een FM weinig aan zo'n website. Hij genereerd er geen klanten door, sterker nog het werkt voor de gemiddelde FM waarschijnlijk juist averechts. Een uitgebreide website werkt alleen voor een FM als die ook verkopen doet via het web en daar op één of andere manier een concurrentiepositie in weet te bemachtigen voor in ieder geval een deel(tje) van de markt. Internet verkoop verreist heel wat organisatie en ook resources (mankracht/manuren) Daar heeft een kleine FM geen tijd vor en geen geld. Dat werkt aleen als hij de bewuste keuze maakt voor zo'n uitbreiding. Niet iets om ff tussendoor te doen.

Een FM wil jou juist in de winkel hebben en je persoonlijk van dienst zijn en zo jou met die meerwaarde kennis laten maken. Dat is nou net zijn 'tool' als aandeel in de markt.

Een FM verdient het meeste met reparaties. (verkoop onderdelen en arbeidsloon) Daarom zal een FM het niet erg vinden als jij met een vreemde fiets zijn zaak binnenstapt voor een rep. Als je je je plaatselijke FM wilt steunen dan zou je juist voor je reparaties naar hem toe moeten gaan en minder voor losse aankopen.


;)

quarante
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 okt 2008 20:16

quarante 09 okt 2008 21:09

-Divo- schreef:
Quarante schreef:Wat ik fietsenmakers wel aanraad is te investeren in een goede website met een duidelijk overzicht van hun assortiment, met prijzen. Zo'n site als salden.nl is heel handig en je kunt meteen zien wat ze in huis hebben, anders loop je de kans voor niks een bezoekje te brengen aan de FM. Ik ben van de generatie die opgroeid met internet, en ik vind het een genot om even op de site te kunnen kijken ipv. bellen of dat hele end fietsen (ik ga altijd op mijn gewone fiets naar de FM , anderhalf uur heen en terug).



Onzin, zo'n investering moet verantwoord zijn en terug verdiend worden. De gemiddelde FM is te duur als je puur vergelijkt op het internet dus heeft een FM weinig aan zo'n website. Hij genereerd er geen klanten door, sterker nog het werkt voor de gemiddelde FM waarschijnlijk juist averechts. Een uitgebreide website werkt alleen voor een FM als die ook verkopen doet via het web en daar op één of andere manier een concurrentiepositie in weet te bemachtigen voor in ieder geval een deel(tje) van de markt. Internet verkoop verreist heel wat organisatie en ook resources (mankracht/manuren) Daar heeft een kleine FM geen tijd vor en geen geld. Dat werkt aleen als hij de bewuste keuze maakt voor zo'n uitbreiding. Niet iets om ff tussendoor te doen.

Een FM wil jou juist in de winkel hebben en je persoonlijk van dienst zijn en zo jou met die meerwaarde kennis laten maken. Dat is nou net zijn 'tool' als aandeel in de markt.

Een FM verdient het meeste met reparaties. (verkoop onderdelen en arbeidsloon) Daarom zal een FM het niet erg vinden als jij met een vreemde fiets zijn zaak binnenstapt voor een rep. Als je je je plaatselijke FM wilt steunen dan zou je juist voor je reparaties naar hem toe moeten gaan en minder voor losse aankopen.


;)


Zo lastig zal dat niet zijn, gewoon een excel bestandje maken van je voorraad. Kost een paar uurtjes werk maar als je eenmaal de basis hebt hoef je alleen maar af en toe wat wijzigingen aan te brengen.

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 10 okt 2008 01:23

Quarante schreef: Zo lastig zal dat niet zijn, gewoon een excel bestandje maken van je voorraad. Kost een paar uurtjes werk maar als je eenmaal de basis hebt hoef je alleen maar af en toe wat wijzigingen aan te brengen.


1] Dus dan moet die arme fietsenmaker bij elk product wat ie verkoopt de status v d voorraad handmatig bijwerken. Anders heeft die geen actuele voorraad staan op het web en ga jij waarschijnlijk nog voor niks naar die zaak.

2] Alleen een prijslijstje op het net dat geen concurrerende prijzen heeft werkt natuurlijk niet in het voordeel van een FM. Zo'n adres laten de mensen links liggen.

Een goedfuctionerend systeem voor internet verkopen heeft alles geintegreerd.
Verkoop, voorraadbeheer, inkoop en backorder
Dat kost geld en resources. Een gemiddelde FM kan dat niet en adverteren met onderdelenlijstjes met te hoge prijzen jaagt klanten weg.

Plaats reactie