Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Het Sonja Bakker topic: gewicht onder controle !

maatchen
Forum-lid

maatchen 24 dec 2007 13:18

[quote="jaapie91"]oke echt te licht is het niet, maar het is wel aan de lichte kant en het gaat er vooral ook om dat ik niet nog lichter word door het vele trainen.[/quote]

Vette vis, zoals zalm en makreel zijn bijv. goede bronnen van vet (hoewel ik niet insta voor de eventuele viezigheid die mogelijk ook in die vis kan zitten), roomboter in plaats van watersmeer is ook niet weg.

Maar wacht inderdaad eerst even af wat de dietist zegt.

En zoals ook al in een ander topic aan bod gekomen is. Misschien moet je gewoon wat geduld hebben (25 jaar of zo) en komt het allemaal vanzelf.

coulthard
Forum-lid

coulthard 25 dec 2007 01:25

[quote="bassie10"]reactie op boven:

Maar absoluut gezien, dus in kcal, verbrand je volgens mij toch echt meer vet met een lange intensieve training als met een lange rustige duurtraining.

groeten.[/quote]

Dat zei je eerst, daarmee bedoel je dus niet 2 of 3 %, of wel.

Wat ik dus probeer te zeggen, na verloop van tijd wordt je vetverbranding bij intensieve training minder, omdat er steeds meer melkzuur opbouwt, waardoor de toevoer van zuurstof geblokkeert wordt, daardoor moeten de snelle spiervezels nog meer werk verrichten, dus nog meer verzuring. ergo een doorgaande cycles, die zonder onderbreking doorgaat, todat de energie op is.

Dus ik spreek mezelf niet tegen.
Als je 4 uur intensief traint
of 4 uur rustig, verbrand je bij de rustige training meer vet dan bij de intensieve.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

pinarello
Forum-lid

pinarello 25 dec 2007 12:20

6kg aangkomen van 65-66 naar 71-72 bij 1.76cm. Zodra ik weer begin te fietsen gaat het meeste er wel weer af. Overigens lees ik op je blog dat je boter overslaat. Er is mij geleerd dat je juist wel boter op je brood moet doen. Oa dit advies, icm met andere uiteraard, leverde mij een winst ,lees verlies, van 75 naar 63,9kg op.
Eerst maar weer eens naar 68kg en misschien nog 1 of 2 minder. Maar pas na 1 januari beginnen!

IBAN
Forum-lid

Gebruikersavatar IBAN 25 dec 2007 12:28

zit er hier een voedingsdeskundige op het forum? Ik hoor altijd iedereen roepen dat noten gezond zijn maar een portie ongezouten cashewnoten bevat gewoon 10% verzadigd vet. Zelfde geldt voor pindakaas! Hoe zit dat precies?
KTM Revelator Alto Exonic
KTM Scarp Master

thomas1974
Forum-lid

thomas1974 25 dec 2007 14:35

Ben zeker geen deskundige.... Maar: walnoten, (gedroogde) peccannoten, amandelen en hazelnoten bevatten slechts rond de 4-6% verzadigd vet, en veel goede onverzadigde vetten (waarvan een aanzienlijk deel essentiele vetzuren), eiwitten, vitamines en sporenelementen. Amandelen moet men met mate consumeren vanwege cyanogenen.

Pinda's en cashewnoten behoren tot de (relatief) 'ongezondere' noten.

bassie10
Forum-lid

bassie10 25 dec 2007 17:16

[quote="IBAN"]zit er hier een voedingsdeskundige op het forum? Ik hoor altijd iedereen roepen dat noten gezond zijn maar een portie ongezouten cashewnoten bevat gewoon 10% verzadigd vet. Zelfde geldt voor pindakaas! Hoe zit dat precies?[/quote]

Gezond wil zeggen dat er voedingsstoffen inzitten die je nodig hebt.
Gezond, mits in de juiste hoeveelheid.

Gezond wil niet zeggen: eet ervan en je zult afvallen.

Kijk eens op bodybuildersforum voor zulke vragen, die gasten weten echt alles
over voeding in combinatie met sporten.
Heb daar ook dingen uitgepikt en ben van 82 naar 65 kg gegaan in een half jaartje.

@coulthard: Uit je posts blijkt dat je er meer verstand van hebt dan ik, dus je
zal wel gelijk hebben.
Dat rustige duurtraining de beste manier is was al wel zeker.

Andere vraag: wat nu als je maar een uur de tijd hebt en je wilt
sporten om af te vallen: rustig of heftig?
diessens fietserke

cubebiker
Forum-lid

Gebruikersavatar cubebiker 26 dec 2007 15:04

Maak nog een uurtje vrij en dan rustig.

remon@
Forum-lid

remon@ 27 dec 2007 22:57

Ik vond het wel een vraag voor dit topic.
Als je 's avonds op de bank zit zeg na 20.00 uur wat is dan verstandig om te eten?

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 28 dec 2007 00:08

[quote="bassie10"]Andere vraag: wat nu als je maar een uur de tijd hebt en je wilt sporten om af te vallen: rustig of heftig?[/quote]

ik heet geen coulthard maar toch een voorzetje:

heftig = veel glycogeen en vetverbranding. Moet aangevuld worden door nieuwe glycogeen anders voel je je slap. Vul je 'n hap teveel aan wordt dit opgeslagen als vet. Heeft dus weinig zin om dit maximaal te gebruiken. Je gaat alleen maar meer eten omdat je een hongerklop gevoel krijgt.

rustig = beperkt glycogeen en vet verbranding. Er hoeft slechts weinig glycogeen aangevuld en je bloedsuikerspiegel kan gelijkmatig blijven.

Verder speelt je algemene getraindheid mee. Je begint niet vanaf de 1é seconde vet te verbranden. Normaal schakeld dit systeem pas optimaal in na 'n uur of 2. Om af te vallen heeft dat uurtje dus niet erg veel zin.

Daarnaast zowieso geen wonderen verwachten als je maar één uurtje de tijd hebt of zelfs door fietsen wilt afvallen. 'n rekensommetje dat voor mij zou kunnen gelden ervan uitgaande dat vetverbranding direct inschakeld:

1 uur = 400 cal extra verbruik, waarvan 50% vet verbranding = 200 cal aan vet, 1 gr vet is 9 cal dus 250/9 = 22 gr vet verbruik. Bij 7 dagen per week dat uurtje is dit 155 gr/week. Per maand dus ruim 6 ons maar dan moet je wel ELKE dag dat ene uurtje maken!

Bovenstaande is mijn persoonlijke interpretatie van alles wat ik tot op heden gelezen heb en is niet gestaafd op enige medische achtergrond. Mochten er gaten in de redenatie zitten dan hoor ik het graag.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 28 dec 2007 00:22

[quote="Remon@"]Ik vond het wel een vraag voor dit topic.
Als je 's avonds op de bank zit zeg na 20.00 uur wat is dan verstandig om te eten?

[/quote]

Zeg eens eerlijk. Wat denk je zelf?
;)

Plaats reactie