Die breedte vond ik net een sterk punt van de WTB. Ik kan straks max. 40 mm steken, dus die kant wou ik eigenlijk ook op. Aan de andere kant is die slijtvastheid wel een dingetje, maar ik heb nog even de tijd om te kiezen.Ernie C. schreef:
De G-One heb ik nog geen ervaring mee maar ik heb wel mijn twijfels of die voldoen als het wat natter is in het bos dus misschien iets minder allround. De Conti's voldeden altijd prima als allround band op de crosser maar met een gravelracer wil je toch het liefst zo breed mogelijk gaan. Misschien is die Challenge Gravelgrinder dan wel de beste optie. Ik vraag mij wel af of die 3mm meer in de praktijk ook zo uitpakken en of het 8 euro per band meer waard is. Ook waren de Conti's zeer slijtvast, van de Gravegrinders weet ik dat niet maar Challenge heeft op dat gebied geen al te beste reputatie.
Gravel-racers
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
-
MonkeyRider
- Forum-lid
Ik ben nu zelf op vakantie in de Drome (bij Die) en heb net een asfalt colletje gereden met de Pinnacle Arkose gravelracer op Conti gp 4000 28mm. Rijdt superlicht en toch comfortabel en stabiel. Deze banden vallen sowieso al erg breed, 31mm op 17mm inw velgen en daar kom ik wat slechtere grind/zand wegen ook aardig mee door (rond 5 bar) Ik heb de Conti cx speed 35mm bij me als tweede /reserve set. Serieus offroad kun je hier wel vergeten met de gravelracer, dat wordt echt mountainbiken.
Volgens mij hebben ze stiekem bij een Kona Rove afgekeken.Avvocato schreef:Mooi die Bulls. Tikje retro met die witte band, like!
Wat betreft de pedalen. Welk soort is het handigst. Ik rijd op deze Bulls niet altijd met fiets schoenen vandaar mijn keuze voor de Shimano A-530 welke 1 kant een kliksysteem heeft en aan de andere zijde een platform. Zou dit tijdens een technische rit gaan irriteren?
Edit 26-06-2016
Vandaag eerste rit gereden met de Bulls Grinder 1. Eerste bochtjes waren even wennen t.o.v. mijn racefiets maar erg genoten van de eerste rit.
Schwalbe G-One 40mm op 3.5bar (95kg) en gaan. Een aantal gravel en zand paden meegepakt welke ik met de racer altijd moest overslaan, nu met een dikke smile hier over heen gereden.
De bandjes liepen op asfalt redelijk, op harde gravel paden en in de bochten een genot. Op een zandpad waar de bovenlaag er nat bij lag begon de band toch wat te zoeken. Denk als het echt sompig gaat worden de banden te weinig profiel hebben.
Nu maar eens op zoek naar een setje Schwalbe Durano's 28mm als mooi weer bandjes, want ik denk dat ik de fiets redelijk vaak als eerste uit de "verzameling" ga pakken.
Wat rijden jullie van drukken op welke banden, breedte maten en inzet gebied?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Met 40mm banden op 3,5 Bar en 95 kg over een natte bovenlaag/zachte ondergrond gaat het gewoon erin snijden.vincent75 schreef: Schwalbe G-One 40mm op 3.5bar (95kg) en gaan. Een aantal gravel en zand paden meegepakt welke ik met de racer altijd moest overslaan, nu met een dikke smile hier over heen gereden.
De bandjes liepen op asfalt redelijk, op harde gravel paden en in de bochten een genot. Op een zandpad waar de bovenlaag er nat bij lag begon de band toch wat te zoeken. Denk als het echt sompig gaat worden de banden te weinig profiel hebben.
Wat rijden jullie van drukken op welke banden, breedte maten en inzet gebied?
Dat geeft niets met het profiel te maken.
Nog bredere banden en/of lagere bandendruk is de remedie (en natuurlijk zal een lager rijdersgewicht ook helpen)
Je hebt een gravelracer en die heeft ook zo zijn beperkingen. Een ideale band (snel op asfalt, gripvast in de modder, snel over het strand etc) bestaat niet. Voor echter modderige of losse ondergrond (strand) zou je dan idealiter een MTB met 2,35 inch banden moeten rijden op lage druk (b.v. Schwalbe Super Moto op <=1,5 Bar op het strand)
Sinds 2013 heb ik bewust geen racer meer en enkel nog een 29er waarmee ik dus overal kan gaan en staan. De lagere snelheid op asfalt neem ik voor lief al valt dat best wel mee.
Normaal rijd ik met 2,25 Inch Racing Ralph op de 29er (weg, gravel, grind en mtb tracks) en die zijn redelijk allround maar ook daar raak ik soms limitaties als er een grote variatie in terrein is.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
MonkeyRider
- Forum-lid
Elke band, maar ook elke fiets is natuurlijk een compromis.
Ik heb afgelopen winter met 42mm smart sam gereden op de gravelbike en dat scheelt toch echt stukken grip in het bos tov bv een 37mm vittoria voyager wegband op welke druk dan ook. Daarbij rolt ie op asfalt verrassend goed. Met droog weer kun je minder profiel gebruiken en voldoet bv een Conti cx speed 35mm goed als allrounder.
Een gravelbike is juist geschikt om (slechte) weg en zand/bos/grindpaden te combineren , vanuit een (toer)race zitpositie. Dezelfde inzet kan ook met een 29er, maar ik vind zo'n gravelbike stukken fijner rijden op de weg en vlakke rechte stukken.
Ik heb afgelopen winter met 42mm smart sam gereden op de gravelbike en dat scheelt toch echt stukken grip in het bos tov bv een 37mm vittoria voyager wegband op welke druk dan ook. Daarbij rolt ie op asfalt verrassend goed. Met droog weer kun je minder profiel gebruiken en voldoet bv een Conti cx speed 35mm goed als allrounder.
Een gravelbike is juist geschikt om (slechte) weg en zand/bos/grindpaden te combineren , vanuit een (toer)race zitpositie. Dezelfde inzet kan ook met een 29er, maar ik vind zo'n gravelbike stukken fijner rijden op de weg en vlakke rechte stukken.
-
Fietsen?altijd
- Forum-lid
Rijd hier iemand op een gele gravelracer. Reed mij voorbij vanochtend in Zwolle en vond het wel een gave fiets.
Maak joe woar
-
Frankfiets
- Forum-lid
Op m'n ridley xtrail liggen challenge gravel grinders. Ze slijten idd snel. Maar zeker op de weg rijden ze lekker.Ernie C. schreef:De G-One heb ik nog geen ervaring mee maar ik heb wel mijn twijfels of die voldoen als het wat natter is in het bos dus misschien iets minder allround. De Conti's voldeden altijd prima als allround band op de crosser maar met een gravelracer wil je toch het liefst zo breed mogelijk gaan. Misschien is die Challenge Gravelgrinder dan wel de beste optie. Ik vraag mij wel af of die 3mm meer in de praktijk ook zo uitpakken en of het 8 euro per band meer waard is. Ook waren de Conti's zeer slijtvast, van de Gravegrinders weet ik dat niet maar Challenge heeft op dat gebied geen al te beste reputatie.Erik schreef:Zou je die Nano's aanraden voor een all-road gravel/cross fiets of zou je dan eerder die G-One, Conti of nog iets anders pakken?
Mooi die bulls!
- opperhoofd
- Forum-lid
Deze?Fietsen?altijd schreef:Rijd hier iemand op een gele gravelracer. Reed mij voorbij vanochtend in Zwolle en vond het wel een gave fiets.

Zo ja, waar werd je ingehaald dan?
-
Frankfiets
- Forum-lid
Een cotic?
-
Fietsen?altijd
- Forum-lid
Lijkt er wel op. Bij de stoplichten van de vrolijkheid. De fietser kwam net achter een brommer weg.
Maak joe woar
Iemand tips/ervaring voor een goed set spatborden voor mijn Bulls grinder 1 Gravel-racer? Er zitten op het frame en vork mogelijkheden om ze te monteren.
Ze moeten eenvoudig te monteren/demonteren zijn. Geschikt voor 40mm banden.
Op de site van SKS zie ik zoveel soorten dat ik geen juiste keuz kan maken.
Ze moeten eenvoudig te monteren/demonteren zijn. Geschikt voor 40mm banden.
Op de site van SKS zie ik zoveel soorten dat ik geen juiste keuz kan maken.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!