Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote taaltopic

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 17 nov 2013 09:32

JPAR schreef:Volgens mij heb jij beschreven dat ze het vertikten. Niet waarom ze dat deden. Maar maakt ook niet uit. Iedereen heeft zijn ervaringen.
Nog maar eens lezen dan (uitleg van de mensen uit Sneek) ;)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 17 nov 2013 09:33

Ja, dat is weer een mening van iemand anders. Nog steeds niet waarom. Je kunt mensen niet generaliseren. Maar nogmaals: Maakt niet uit. Het ging om de ontwikkeling van de jeugd in hun taalbeheersing.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

elefantino
Forum-lid

elefantino 17 nov 2013 09:35

Overigens denk ik dat in provincies als Noord- en Zuid-Holland procentueel gezien meer mensen de Nederlandse taal niet machtig zijn dan in Friesland. Laten we het daar eens over hebben. :D

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 17 nov 2013 09:42

Dat denk ik ook wel. Ook niet zo moeilijk met die dichtheid natuurlijk. ;)

Ik denk sowieso dat over de hele linie in Nederland teveel mensen zijn die de Nederlandse taal slecht of niet goed genoeg beheersen.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 17 nov 2013 09:54

elefantino schreef:Fries is een van de twee officiële talen in Nederland, wat iedereen daar ook van mag vinden. Daarom lijkt het me niet meer dan logisch dat een 112-meldkamer in Friesland telefoontjes in het Fries op z'n minst zou moeten kunnen begrijpen.

Het is zelfs wettelijk geregeld dat men in het Fries mag communiceren met overheidsinstanties in Friesland.
Maar volgens die redenatie zouden ze ook bij alle landelijke overheidsinstanties het Fries moeten kunnen begrijpen...

Het Fries is inderdaad de 2de landstaal, het Nederlands de 1ste. Naar mijn mening wil dat zeggen dat iedereen de 1ste dient te beheersen en niet dat je in Friesland de keuze hebt tussen 1 van de 2.

Maar uiteindelijk gaat het er in dit geval niet om of Fries een officiële taal is of niet. Ik woon in Limburg en hetzelfde zou hier ook kunnen gebeuren. Bij een meldkamer gaat het erom levens te redden en ik geloof niet dat de medewerkers er problemen mee zullen hebben om een cursus Fries of Limburgs te volgen om "service" te kunnen verbeteren.
Campagnolo Ultra Dork

elefantino
Forum-lid

elefantino 17 nov 2013 09:58

@Ernie C.: Correctie van mij kant: Fries is een officiële landstaal in Friesland. Daarbuiten gelden die zaken uiteraard niet.

dario
Forum-lid

dario 17 nov 2013 10:33

Ernie C. schreef: Het Fries is inderdaad de 2de landstaal, het Nederlands de 1ste. Naar mijn mening wil dat zeggen dat iedereen de 1ste dient te beheersen en niet dat je in Friesland de keuze hebt tussen 1 van de 2.
Mij dunkt van wel. Officiële landstalen zijn binnen het gebied waar ze officieel zijn gelijkwaardig.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 17 nov 2013 10:37

Maar de regering in Den Haag is (helaas? ;) ) ook de regering van Friesland...

Ik denk trouwens dat met de meldkamer kunnen spreken in je eigen taal of dialect binnenkort toch niet meer vanzelfsprekend zal zijn:http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... komst.html
Er komt wel een meldkamer in Drachten maar die mensen moeten dan ook Gronings kunnen spreken. Het zou ook zomaar kunnen dat als het druk is in het noorden je een meldkamer uit een andere regio aan de lijn krijgt.

De wens om Fries sprekende mensen in de meldkamer te hebben is dus een beetje mosterd na de maaltijd. De meldkamer wordt gewoon landelijke overheid en noodoproepen zullen in de toekomst altijd in het ABN moeten...
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 17 nov 2013 10:58

dario schreef:
Ernie C. schreef: Het Fries is inderdaad de 2de landstaal, het Nederlands de 1ste. Naar mijn mening wil dat zeggen dat iedereen de 1ste dient te beheersen en niet dat je in Friesland de keuze hebt tussen 1 van de 2.
Mij dunkt van wel. Officiële landstalen zijn binnen het gebied waar ze officieel zijn gelijkwaardig.
Gelijkwaardig oké, maar dan moet je wel beide beheersen. Het is hier geen België waar "jullie" het Europees handvest voor regionale talen of talen van minderheden niet eens willen ondertekenen... ;)
Campagnolo Ultra Dork

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 17 nov 2013 11:20

JPAR schreef:Ja, dat is weer een mening van iemand anders. Nog steeds niet waarom. Je kunt mensen niet generaliseren.
Het wordt een beetje selectief op deze manier, de mening van "codex" (waar ik immers op reageerde) is in dat opzicht net zo zeer "een mening van iemand anders" en zijn uitleg is in feite net zo generaliserend als de mijne.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

codex
Forum-lid

codex 17 nov 2013 11:22

Bij Europese wetgeving is geregeld dat Friesland recht heeft op allerlei rechten ten behoud van de minderheids taal en cultuur.

Maar ik ben het met JPAR eens.

Het begin is ...................heel goed onderwijs voor iedereen in heel Nederland, door goede gemotiveerde leerkrachten.Dan heb je over 2 generaties compleet dit probleem niet meer.De oudere generaties hebben niet voldoende kans ,op goede scholing gehad.(de oorlog kwam ertussen/dochters moesten het huishouden doen/kinderen moesten bijdragen aan de kostwinning).

Ik heb gewerkt met mensen die al vanaf hun 14/15de aan het werk gingen.Veelal de laagopgeleiden en dus ook altijd laag opgeleid gebleven.

Die zijn ook altijd blijven wonen, veelal in de plaats(nabijheid) van hun geboorteplaats en zijn hun hele leven het plaatselijke dialect(hier taal) blijven spreken.

Die zullen zich altijd in het dialect of fries, in noodsituaties, blijven uitdrukken.

En met de huidige multi-culturele samenleving, vermengen zich allerhande soorten mensen zich en juist daarom is het goed(en noodzakelijk) om 1 standaardtaal(uiteraard het Nederlands) goed te kunnen beheersen.(uit welk deel van Nederland of het buitenland, je ook weg komt).
Prive kan je dan nog een tweedetaal kiezen of dialect om de kinderen te leren en als derde taal het Engels.
er zijn al lagere scholen hier, die in de bovenbouw inderdaad 3 talig les geven.(Ned/Fries/Eng).
Laatst gewijzigd door codex op 17 nov 2013 11:35, 2 keer totaal gewijzigd.

dario
Forum-lid

dario 17 nov 2013 11:25

Ernie C. schreef:
dario schreef: Het Fries is inderdaad de 2de landstaal, het Nederlands de 1ste. Naar mijn mening wil dat zeggen dat iedereen de 1ste dient te beheersen en niet dat je in Friesland de keuze hebt tussen 1 van de 2.
Gelijkwaardig oké, maar dan moet je wel beide beheersen. [/quote]

Strikt genomen niet, maar je hebt er natuurlijk alle baat bij dat wel te doen.
Al hebben de meeste Franstaligen in het officieel tweetalige Brussel dat nog niet begrepen... ;)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Plaats reactie