Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Op de terugweg......(ouder worden)

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 21 aug 2025 15:32

Ik wordt steeds ouder gelukkig 🍀. Op mijn 51e, in 2019 wel de Kustmarathon gelopen na 6 weken training in 4h20m.

Mijn cooper testen tijdens mijn puberteit waren altijd keurig een “studenten 10”. Kortom ik vond er geen K#dt aan !
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

ottorongo2
Forum-lid

ottorongo2 21 aug 2025 23:24

Ernie C. schreef: 21 aug 2025 13:12 De 5km in een kwartier is echt maar voor heel weinigen weggelegd, behalve hier op het forum blijkbaar.
Waarom kopen we eigenlijk nog fietsen als het te voet blijkbaar met gemak even snel kan? :mrgreen:
Is echt heel subtiel verwoord +

ottorongo2
Forum-lid

ottorongo2 21 aug 2025 23:32

Als jullie (bijna) allemaal zo snel kunt rijden moet het toch moeilijk zijn nog fietsmaatjes te vinden van julle nyveau

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 22 aug 2025 07:24

Kijk eens naar de uitslagen van een willekeurige Gran Fondo. Of rijd eens een willekeurig toeristenkoersje mee. Er zijn heel wat 50 plussers die er hard tegenaan kunnen gaan. Het is natuurlijk zoals in elke leeftijdscategorie een piramide waar de bovenkant minder breed is, maar dat wil niet zeggen dat je niemand meer vindt. De meeste grotere clubs zijn in prestatieniveaus onderverdeeld, los van de leeftijd.

Daarenboven, iedereen kan en mag zich aanpassen aan de groep waarin hij/zij rijdt - dat hoeft ook geen drama te zijn. Mijn madame is mijn fietsmaatje, wij rijden hele vakanties samen hetzelfde parcours aan dezelfde snelheid, ondanks het niveauverschil. En dat doet niks af aan het plezier tijdens die tochten.

Ik heb het gevoel dat hier soms een ondertoon is van jaloezie/meewarigheid/ongeloof, wanneer sommige ouderen hun prestaties tonen. Ik vind dat je daar best trots op mag zijn (het ding heet RACE-fiets), zelfs al heb je de leeftijd bereikt waarop het gros van de bevolking zijn sportieve aspiraties begraaft. Voor mezelf: ik heb best nog prestatie-ambities, dat houdt me gemotiveerd en geeft me veel plezier in het fietsen - naast al die andere elementen die er zo een fantastische hobby/sport van maken. You get old when you stop playing.
Afbeelding

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 22 aug 2025 09:36

Dat laatste dus...
Situatie eerder deze week op de Scheldedijk. Wind tegen en iemand nestelt zich in ons wiel.
Na een kilometertje versnelt hij, maar komt bijna vanzelf terug gewaaid. Het sein voor mijn madam om er opnieuw voorbij te rijden en het tempo serieus de hoogte in te jagen. Gedurende tiental km stevig doorrijden tegen de wind met ondertussen nog enkele passagiers in 't wiel.
Thuis gekomen merkt ze op dat we weer te hard hebben gereden. Dat gaan we morgen voelen, merkt ze op.
Tiens, wie is daar mee begonnen?
Competitiebeestje gaat met de jaren niet dood.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 22 aug 2025 10:53

raven14 schreef: 22 aug 2025 07:24 Ik heb het gevoel dat hier soms een ondertoon is van jaloezie/meewarigheid/ongeloof, wanneer sommige ouderen hun prestaties tonen.
Ik denk dat het niets te maken heeft met de leeftijd, maar meer dat het bij anderen wat pocherig overkomt om je gemiddelde snelheid van een training ofzo te vermelden, ongeacht diegene ouder of jonger is.

bartdr
Forum-lid

bartdr 22 aug 2025 11:04

Op zich maakt het de prestatie natuurlijk grootser, wanneer je iets doet wat de rest moeilijk kan geloven. En soms is een reality check niet misplaatst.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 aug 2025 11:53

Jaloezie? Het gaat mij meer om de opmerking dat je wel even 3min/KM loopt als je niet te zwaar bent een beetje basisconditie hebt (en nog jong bent). Dat is door zowel qua aanleg als beschikbare tijd voor training echt de meesten niet gegeven. 5 a 6 min/KM is een prima tempo voor jong en oud. Wil je op het podium komen in wedstrijden, moet je uiteraard harder, maar het is niet zo dat je gezonder wordt van sneller lopen of fietsen dan het niveau van een goede basis. Ook valt er voor de meesten niks te winnen. Voor competitief bezig zijn kun je beter gaan biljarten, voetballen of tennissen i.p.v. wielrennen of hardlopen.

Opmerkingen over dat soort snelheden kunnen best demotiverend werken voor sommigen. Dan is het ook wel fijn om de keerzijde te belichten. De meesten lopen niet onder de 4min/KM of fietsen niet ruim boven de 30 gemiddeld solo. Dat is ook helemaal niet nodig om te genieten van het sporten.
Campagnolo Ultra Dork

jakkel
Forum-lid

jakkel 22 aug 2025 12:00

ottorongo2 schreef: 21 aug 2025 23:32 Als jullie (bijna) allemaal zo snel kunt rijden moet het toch moeilijk zijn nog fietsmaatjes te vinden van julle nyveau
Ik rijd geregeld mee met een groep die bestaat uit allerlei fietsers. Van toeristen tot elites zonder contract en soms zelfs profs, van jong tot oud. Maar we hebben wel één ding gemeen, er wordt regelmatig, naar toeristennnormen toe, heel hard gereden. Ik vind het leuk dat ik als vijftiger daar nog deel van kan uitmaken en ik ben er heus niet de enigste vijftiger. Voor alle duidelijkheid, vanzelf gaat dat niet. Ik zit nu al over de 13.000 km dit jaar, moest ik er maar 3.000 hebben, dan zou ik dat niet kunnen. Iedereen beleeft het fietsen op zijn/haar manier. Ik laat dan ook iedereen gewoon z'n ding doen en respecteer ook ieders beleving op de fiets. En ja, ik ben bezig met cijfertjes op Strava, van mezelf maar ook van anderen. Een leuke en gezonde hobby, denk ik dan. En als ik nog eens hard gereden heb, dan ben ik daar best trots op. Dat dat afgunst opwekt, dat is anderen hun probleem. Ik zie persoonlijk het probleem niet om FIETSprestaties te posten op een FIETSforum.

jakkel
Forum-lid

jakkel 22 aug 2025 12:04

Ernie C. schreef: 22 aug 2025 11:53 Jaloezie? Het gaat mij meer om de opmerking dat je wel even 3min/KM loopt als je niet te zwaar bent een beetje basisconditie
Wie heeft dat hier gezegd? Ik alvast niet.
Ik heb wel gezegd dat 2.400m onder de 10'55" best te doen is voor iemand die niet te zwaar is en een goede basisconditie heeft. Ter info, dat is ongeveer 4'32"/km, geen 3'/km.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 aug 2025 12:18

4:30/km is niet zomaar haalbaar voor iedereen. Dan heb je echt een verkeerd beeld van je medemens.
Kijk maar eens naar de tijden van een willekeurige 5km loop, dan zijn er significant meer mensen langzamer dan 22:30 dan sneller. En die zijn echt niet allemaal ongezond en ongetraind.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

jakkel
Forum-lid

jakkel 22 aug 2025 12:29

daniel1975 schreef: 22 aug 2025 12:18 4:30/km is niet zomaar haalbaar voor iedereen. Dan heb je echt een verkeerd beeld van je medemens.
Kijk maar eens naar de tijden van een willekeurige 5km loop, dan zijn er significant meer mensen langzamer dan 22:30 dan sneller. En die zijn echt niet allemaal ongezond en ongetraind.
Ik heb het over 2,4 km, geen 5 km. En als je geen overgewicht hebt, je wat kan en wilt afzien en een goede basisconditie hebt (door eender welke sport te doen), dan is dat echt geen onoverkomelijk iets hoor. Ik geef ook toe, ik loop enkele dagen mank na m'n jaarlijks 2,4 km loopje. :D

Plaats reactie