Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote auto-topic

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 dec 2025 19:23

Ik heb alleen maar vreselijke diesels, met maximaal 80pk gehad. Ik ben dus een "beetje" bevooroordeeld met EV's van 150-200pk. Je moet er allen niet je vakantiehuis achter hangen of de hooligan willen uithangen op de autobahn. Ik woon vlak bij de grens en op zaterdagochtend 6:00u efkes broodjes halen bij de bakker in Elmpt is wel lekker met 170 over a52, maar veel langer moet het niet duren. Je batterij is zo leeg.
Campagnolo Ultra Dork

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 06 dec 2025 19:46

rene schreef: 06 dec 2025 19:13
mao schreef: 06 dec 2025 16:22
Jans schreef: 06 dec 2025 14:31 Ik zal de vraag nog eens stellen? Klopt het dat lucht voordat het een dieselmotor in gaat slechter is dan als het er uit komt? Dat wordt namelijk beweerd. Ik vraag niet of diesel gezonder is dan benzine.
Wat wel is dat EV meer fijnstof veroorzaken dan brandstof auto’s…in een stad is dat geen pre.
Veroorzaken als zijnde compleet pakketje ? ( snellere banden slijtage meegerekend) en daardoor vervuilender omdat banden ook geproduceerd moeten worden ?
EV zijn zwaarder = meer slijtage banden en remblokken = is meer fijnstof
Is ooit een studie naar gedaan.

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 06 dec 2025 19:55

walters schreef: 06 dec 2025 19:00 Een aandoening als dyslexie is vervelend, meestal verbetert de autocorrectie mij wel, soms niet. Ben ik daarom dom of weet niet waarover ik spreek, denk dat niet de juiste maatstaf is.
Dus laten we het over argumenten hebben en niet over spelfouten.
Walter,
Ik zit er totaal niet mee, zowel met m’n dyslexie als met m’n slechte schrijf kwaliteiten.
Einde van de maand lach ik m’n critici waarschijnlijk allemaal uit.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 06 dec 2025 20:06

rene schreef: 06 dec 2025 19:15 Zelf rij ik bewust Euro 6 diesel. Ik geloof niet zo in de “groene” EV beweging. Dat zelfde geldt voor de blindheid voor “groene energie”

Ook zonnepanelen en accu’s dienen gemaakt te worden en dat gebeurt vaak niet in de meest milieuvriendelijke landen. Zo ook arbeidsomstandigheden van die goedkope landen laat vaak te wensen over.

Op de Noordzee worden windparken geplaatst - leveren veel dierenleed op - kosten klauwen vol geld voor een relatief korte “life span” . Als ze versleten zijn worden ze afgedankt en gedumpt. Geplaatst door schepen die heul erg veel stookolie verbruiken - en er liggen veel schepen bij dit soort klussen. (Inside info). Afgevoerd door weer dure schepen, en andere transport.

Zelf zit ik in de ketting van productie van het zwarte goud. Best leuk om hier de voor- en nadelen ( vooroordelen) van bepaalde brandstoffen te lezen
Van windmolenparken op zee is net al bewezen dat het onder water krioelt van het leven omdat boten en zo er wegblijven.
En die kleine zones waar het leven welig kan tieren, hebben ook een wijder effect om de dieren zich na een tijdje verspreiden.
Laatst gewijzigd door koeroeur op 06 dec 2025 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 06 dec 2025 20:08

mao schreef: 06 dec 2025 19:55
walters schreef: 06 dec 2025 19:00 Een aandoening als dyslexie is vervelend, meestal verbetert de autocorrectie mij wel, soms niet. Ben ik daarom dom of weet niet waarover ik spreek, denk dat niet de juiste maatstaf is.
Dus laten we het over argumenten hebben en niet over spelfouten.
Walter,
Ik zit er totaal niet mee, zowel met m’n dyslexie als met m’n slechte schrijf kwaliteiten.
Einde van de maand lach ik m’n critici waarschijnlijk allemaal uit.
Dergelijk onzin (over de dt fout) negeer je gewoon beter.
Aandacht aan schenken is er waarde aan hechten.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 06 dec 2025 20:33

mao schreef: 06 dec 2025 19:46
mao schreef: 06 dec 2025 16:22

Wat wel is dat EV meer fijnstof veroorzaken dan brandstof auto’s…in een stad is dat geen pre.
Veroorzaken als zijnde compleet pakketje ? ( snellere banden slijtage meegerekend) en daardoor vervuilender omdat banden ook geproduceerd moeten worden ?
De remschijven en blokken van elektrische auto’s worden zo weinig gebruikt dat mensen 1 keer per maand expres een keer hard moeten remmen om de boel goed te houden. Geroeste remschijven door te weinig gebruik is een veel voorkomend probleem. De fijnstofuitstoot is dus echt een stuk minder voor de remmen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 06 dec 2025 20:46

Cupie24 schreef: 06 dec 2025 18:20 Reisgemak naar Leipzig heb ik beschreven. Aanhanger heb ik ranger voor. Alle toeslagen op mobiliteit sta ik 100 % achter ook als het de ev betreft.
Dan zal ik even arrogant zijn, disclaimer vooraf: ik, en velen met mij, zijn in de positie dat ik er geen km minder om zal rijden. De grote groep gedupeerden zijn Jan&Janneke Modaal die gewoon in hun mobiliteit beperkt gaan worden door wetgeving die bedacht is door mensen die zelf waarschijnlijk ook gewoon voldoende budget hebben….

@wasbeer: die A6 van jou is natuurlijk allesbehalve betaalbaar voor de gemiddelde persoon. Dus absoluut geen representatief voorbeeld.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 dec 2025 20:51

bakboord1 schreef: 06 dec 2025 20:33
mao schreef: 06 dec 2025 19:46

De remschijven en blokken van elektrische auto’s worden zo weinig gebruikt dat mensen 1 keer per maand expres een keer hard moeten remmen om de boel goed te houden. Geroeste remschijven door te weinig gebruik is een veel voorkomend probleem. De fijnstofuitstoot is dus echt een stuk minder voor de remmen.
En die hard plastic banden gaan eeuwig mee. Onze Leaf had na 80.000km nog prima profiel.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 06 dec 2025 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 06 dec 2025 20:53

Dan mag je die banden van mij houden. Zo hard levert 100% in op rijeigenschappen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 06 dec 2025 21:23

Cupie24 schreef: 06 dec 2025 18:01 Mijn argument is dat ik mensen die geld zonder t schrijven niet serieus neem in een discussie. Of dat superieur is weet ik niet, maar kennis maakt macht. Het argument dat mensen het niet kunnen betalen is achterhaald, is ook kwestie van de juiste keuzes maken. Ik ben geen grootverdiener, maar heb wel veel juiste keuzes gemaakt met de wijsheid van nu. Ik heb nergens gezegd dat iedereen ev moet rijden. Maar goed mensen die niet goed begrijpend kunnen lezen neem ik ook niet al te serieus. Mezelf heb ik trouwens nog nooit serieus genomen, ik ga ambitieloos door het leven. Dat geeft een hoop rust.
Goh je hebt blijkbaar nogal wat absolute waarheden in pacht.

Zijn er ook nog wat feitelijke argumenten om al die “juiste keuzes”, “wijsheid van nu” en vooral! “Kennis maakt macht” losse flodders kracht bij te zetten?!
Adversity is the Catalyst of Change

Plaats reactie