Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 611
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 24 mei 2020 13:26

Het is niet verkeerd om kritisch te kijken naar de schulden van de Zuid-Europese landen of naar hun pensioen leeftijden. Maar laten we oppassen om met het vingertje te gaan wijzen zonder tegelijkertijd ook kritisch naar onze eigen schuldenpositie te kijken.
In Nederland behoren we tot de kopgroep van landen met private schulden. Als ander landen of organisaties als IMF en OESO kritiek hebben op de hyptheekrente aftrek die tot deze enorme Nederlandse private schuld heeft geleid dan zeggen we dat ze zich niet met ons beleid moeten bemoeien. Er is ook een Europese norm bestaat voor private schulden. De Europese Commissie hanteert een norm van 133 procent van het bbp. Daar zit Nederland met 230 procent ver boven.
Als we de staatschuld optellen bij de private schuld dan doen we het (zover vergelijkingen mogelijk zijn) niet veel beter dan Italië.
Factcheck: Nederland heeft evenveel schulden als Italië

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 24 mei 2020 13:29

Maar Nederland klopt niet bij anderen aan om geld.

Overigens was Op1 gisteravond heerlijk genuanceerd met onder meer Voss en Depla.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8200
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 24 mei 2020 13:37

Over tweede golf en besmettingen buiten:
https://nos.nl/l/2334791

Hieruit:
Wallinga wijst op studies uit Europa en Japan waaruit blijkt dat bij weinig uitbraken besmettingen buiten hebben plaatsgevonden."Ik zou zelf inschatten, op basis van wat we weten uit de literatuur, dat het risico buiten behoorlijk wat lager is dan binnen", concludeert hij. Maar een goede studie waarin de kans op besmetting binnen en buiten wordt vergeleken kent hij niet.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4640
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 24 mei 2020 13:47

Joseba schreef: 24 mei 2020 12:45
mao schreef: 24 mei 2020 12:35 Maar waar wil je het over hebben?
Onderbouw je stellingen eens... ?
Waar over?

@Nico, prima vergelijking wat mij betreft.
@Jans zijn we het weer met elkaar eens.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4640
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 24 mei 2020 14:26

@vantheman
Toch wel een appels en peren vergelijking, private schuld in Nederland bestaan hoofdzakelijk uit hypotheken, daar staat wel tegenover bezit namelijk een huis. ( ok daar kan de waarde van fluctueren)
Staatsschuld staan geen bezittingen tegenover... voor mij toch een ander gevoel.

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 24 mei 2020 14:39

Er wordt hier veel gesproken over medische aspecten en over de economie maar weinig over de sociale aspecten. Ik vind die er na 2 maanden ook best inhakken. Geen bezoek aan je ouders op leeftijd, vrienden die nu even niet op bezoek komen, collega’s die je alleen ziet op Skype, even geen clubritjes met een koffiestop, enzovoorts.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8438
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 mei 2020 15:16

mao schreef: 24 mei 2020 13:47 @Jans zijn we het weer met elkaar eens.
Ach, soms begrijp je iemand misschien niet goed, soms ben je het ook gewoon niet met iemand eens, maar daar is toch niets mis mee. En dan blijkt dat we het misschien vaker wel dan niet met elkaar eens zijn.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2611
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 24 mei 2020 15:42

mao schreef: 24 mei 2020 13:47
mao schreef: 24 mei 2020 12:35 Maar waar wil je het over hebben?
Onderbouw je stellingen eens... ?
Waar over?


Sorry, ik dacht dat wel duidelijk was:

mao schreef: 24 mei 2020 00:15 Relax er komt geen 2de golf en zeker geen 2de lockdown.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2611
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 24 mei 2020 15:53

NicoNB schreef: 24 mei 2020 13:12 Als mijn vrienden moeten leven van mijn inkomen, dat vindt jij een gezonde situatie?
Nee structureel niet, dat is hier ook niet het geval. Wel als ze (om wat voor reden dan ook) in de shit zitten. Ook als dat eerder is voorgekomen, ook als ze er (mogelijk) zelf debet aan zijn.

NicoNB schreef: 24 mei 2020 13:12 Het idee dat de Nederlandse burger slapende rijk wordt van belasting ontwijkende multinationals klopt niet, dat geld beland in de zakken van bestuurders en aandeelhouders.
Mijn punt is niet dat de Nederlandse burger er veel beter van wordt. Mijn punt is dat die multinationals geen belasting betalen in hun eigen land (Spanje, Italië) door toedoen van gunstige regelingen die ze met de Nederlandse Belastingdienst treffen.

Dus de bestuurders en aandeelhouders gaan er vandoor met centen die als inkomsten voor de zuid-europese regeringen hadden moeten dienen. Met dank aan onze fiscus.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8200
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 24 mei 2020 15:55

@Jans: wat heeft de pensioenleeftijd in Frankrijk te maken met de staatsschuld van Frankrijk, Spanje of Griekenland?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8438
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 mei 2020 16:28

Misschien dat die mensen uit de staatskas betaald moeten worden??? Terwijl anderen hun salaris moeten krijgen voor hetgeen die jonge pensionado's hadden kunnen doen?
Edit:
Het volgende heeft niet direct met pensioenen te maken, maar als het al een keer lukt om wat dorpjes samen tot één gemeente te brengen dan blijven veelal de oude gemeentehuizen, met personeel, gewoon bestaan. En ja, die gaan nooit meer weg, totdat ze met pensioen mogen.
Laatst gewijzigd door Jans op 24 mei 2020 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 24 mei 2020 16:31

Joseba schreef: 24 mei 2020 15:53
NicoNB schreef: 24 mei 2020 13:12 Als mijn vrienden moeten leven van mijn inkomen, dat vindt jij een gezonde situatie?
Nee structureel niet, dat is hier ook niet het geval. Wel als ze (om wat voor reden dan ook) in de shit zitten. Ook als dat eerder is voorgekomen, ook als ze er (mogelijk) zelf debet aan zijn.
Als het eurobonds worden, krijgt het naar mijn idee toch een aardig structureel karakter. Dat is wel waar die landen om vragen.

Gesloten